FREEDOM HOUSE Freedom on the Net 2011

RUSSIA

269

2009 2011

INTERNET FREEDOM Partly Partly ||| POPULATION: 141.9 million

STATUS Free Free INTERNET PENETRATION: 33 percent

Obstacles to Access 11 12 WEB 2.0 APPLICATIONS BLOCKED: No

Limits on Content 16 17 SUBSTANTIAL POLITICAL CENSORSHIP: No

Violations of User Rights % 3 BLOGGERS/ ONLINE USERS ARRESTED: Yes
PRESS FREEDOM STATUS: Not Free

Total 49 52

INTRODUCTION

After the elimination of independent television channels and the tightening of press
regulations in 200001, the internet became Russia’s last relatively uncensored platform for
public debate and the expression of political opinions. However, even as access conditions
have improved, internet freedom has corroded. In the last two years there have been several
cases of technical blocking and numerous cases of content removal. The authorities have also
increasingly engaged in harassment of bloggers. At least 25 cases of blogger harassment,
including 11 arrests, were registered between January 2009 and May 2010, compared with
seven in 2006-08. In addition, dozens of blogs have reportedly been attacked in recent years
by a hacker team called the Hell Brigade.1

Since the internet was first launched in Russia in 1988, the country has made
significant gains in the expansion of its information infrastructure. Most Russians access the
internet from their homes (94 percent of users) and workplaces (48 percent), and use of
cybercafes has consequently dropped off.” Internet access via mobile telephones and similar
devices has gained popularity since 2006, and 9.4 million people report using this method.’
Faster and more credible than conventional media, online outlets are becoming the main

' Vladimir Pribylovski, “Crmcok B3AOMaHHBIX Oprrapoit xeasa 7K7K-0aoros” [List of LiveJournal Blogs Hacked by Hell
Brigade], L].Rossia.org, http://lj.rossia.org/users/anticompromat/769184.html (in Russian), accessed January 2011.

? Public Opinion Foundation, “Hossiit sermryck 61oarerens ‘Umnreprer B Poccrn, 3mma 2009/2010° [New Issue of the
Bulletin ‘Internet in Russia, Winter 2009/2010’], news release, March 24, 2010,
http://bd.fom.ru/report/cat/smi/smi_int/int240310_pressr (in Russian).

* Taylor Nelson Sofres (TNS), “Ayauropus MoGuAbHOIO unTepHera npubansuaack k 10 Man” [Mobile Internet Audience
Has Reached 10 Million], RuMetrika, November 22, 2010, http://rumetrika.rambler.ru/review/0/4578 (in Russian).

RussiA



FREEDOM HOUSE Freedom on the Net 2011

information source for a growing number of Russians, and certain websites have larger
audiences than television channels.

270

OBSTACLES TO ACCESS

Internet and mobile-phone penetration in Russia continue to grow, and the government
largely supports the dissemination of these technologies, both directly and through state-
controlled internet-service providers (ISPs) that offer relatively low broadband prices. The
number of internet users jumped from 1.5 million in 1999 to 46.5 million in 2010,* and
grew by more than 13 million in the last two years, though this still leaves Russia’s
penetration rate at 33 percent, lower than the rates in Central European countries. The
level of infrastructure differs significantly from place to place, and gaps are evident between
urban and rural areas as well as between different types of cities. The worst access
conditions can be found in the North Caucasus and the industrial towns of Siberia and the
Far East. In 2009, broadband penetration reached approximately 31 percent of internet
users, or 15.7 million households, up from 8.3 million in 2008.° Unlimited-plan prices in
the different federal districts vary from US$10 to US$69 a month.® By the end of 2008, the
majority of schools were connected to the internet, but connection speeds are sometimes
low. Libraries have been connected less extensively. Internet cafes are present in almost
every city.

Mobile-phone penetration has grown rapidly in recent years, and there were 163
subscriptions per 100 inhabitants in 2009.” Third-generation (3G) mobile-phone
infrastructure began developing relatively late due to resistance from military officials, who
claimed that the technology might weaken national security.8 Now approximately 21
percent of mobile subscribers, mostly in the largest cities, own 3G phones, and the 3G
network is expanding rapidly.

Applications like the social networking site Facebook, the Russian social networking
site VKontakte, the Twitter microblogging platform, and various international blog-hosting
services are freely available. The video-sharing site YouTube is currently accessible,
although it has come under threat in some localities. For example, in July 2010, a court in
Komsomolsk-on-Amur issued a decision instructing a local ISP to block YouTube, along

* Unmeprem 6 Poccun [Internet in Russia] no. 31 (Autumn 2010), http://bd.fom.ru/pdf/Bulliten 31 osen 2010 short.pdf (in
Russian).

> iKS-Consulting, “O6mmepoccniickue nokasarean IITTA akrusno pactyr” [Russia’s Broadband Indices Grow Rapidly],
RuMetrika, October 15, 2010, http://rumetrika.rambler.ru/review/0/4524 (in Russian).

6 Alexey Sidorenko, “Russia: Mapping Broadband Internet Prices,” Global Voices, March 14, 2010,
http://globalvoicesonline.org/2010/03 /14 /russia-mapping-broadband-internet-prices/.

7 International Telecommunication Union (ITU), “ICT Statistics 2009——Mobile Cellular Subscriptions,”

http://www.itu.int/ITU-D/ICTEYE/Indicators/Indicators.aspx, accessed February 14, 2010.
® The frequency used by 3G had been restricted by the military as “strategic.”

RussIA




FREEDOM HOUSE Freedom on the Net 2011

with four other websites, because they hosted extremist content including copies of Adolf
Hitler’s Mein Kampf and skinhead videos. The ruling was later overturned after the provider
filed an appeal.” Also in July, a court in Ingushetia ordered local providers to ban the entire
blogging platform LiveJournal because it hosted a blog deemed to promote terrorism and
extremism.

Five access providers—Comstar, Vimpelcom, ER-Telecom, AKADO, and the state-
owned Svyazlnvest—controlled more than 67 percent of the broadband market as of
February 2010. . Regional branches of SvyazInvest account for 36 percent of subscribers, up
from 27.8 percent in 2008. As at the federal level, regional dominance usually depends on
political connections and the tacit approval of regional authorities. Although this situation is
not the direct result of legal or economic obstacles, it nonetheless reflects an element of
corruption that is widespread in the telecommunications sector and other parts of the
Russian economy.

Three leading operators—MTS, Vimpelcom, and MegaFon—hold 83 percent of the
mobile-phone market. "> While formally independent, each of these firms has indirect ties to
the government. According to independent analyst Vadim Gorshkov, MegaFon is connected
with former minister of telecommunications Leonid Reyman, and MTS is linked to the
Moscow regional leadership. The information and communications technology (ICT) sector
is regulated by the Federal Service for the Supervision of Communications, Information
Technology, and Mass Media (Roskomnadzor), whose director is appointed by the prime
minister. Given Russia’s closed political system and dominant executive branch, the
appointment process is not transparent. There are no special restrictions on opening
cybercafes or starting ISP businesses, but unfair competition and other such obstacles are not
unusual in Russia.

271

LIMITS ON CONTENT

Although attempts to establish a comprehensive, centralized filtering system have been
abandoned, several recent cases of blocking have been reported. In December 2009, a

’ Alexey Sidorenko, “Russia: The First Case of YouTube Ban,” Global Voices, July 30, 2010,
http://globalvoicesonline.org/2010/07/30/russia-the-first-case-of-youtube-ban/.

10« Warymernn 3abaokuposaau Becs 7KK n3-3a oanoro 6aora” [In Ingushetia Entire LiveJournal Blocked Because of One
Blog], CNews, August 5, 2010, http://www.cnews.ru/news/line/index.shtml?2010/08/05/403880 (in Russian).

" Advanced Communications and Media, “Russian Residential Broadband Data, February 2010,” news release, April 23, 2010,
http://www.acm-consulting.com/news-and-data/data-downloads/cat _view/16-broadband.html?orderby=dmdate published.

" I’son & Partners Consulting, “VMudopmarnmonnstii 6roarerens: Cotoas Cessb B Poccun, Mrons 2009” [Information
Bulletin: Mobile Communications in Russia, June 2009],
http://www.json.ru/files/news/Cellular Market Watch June 09 RUS.pdf (in Russian), accessed May 2010.

RussIA




FREEDOM HOUSE Freedom on the Net 2011

number of ISPs blocked access to the radical Islamist website Kavkaz Center. "’ At almost the
same time, the wireless provider Yota blocked several opposition sites.'* The practice of
exerting pressure on service providers and content producers by telephone has become
increasingly common. Police and representatives of the prosecutor’s office call the owners
and sharcholders of websites, and anyone else in a position to remove unwanted material
and ensure that the problem does not come up again. Such pressure encourages self-
censorship, and most providers do not wait for court orders to remove targeted materials.
As a result, there has been a massive exodus of opposition websites to foreign site-hosting
providers, as well as a trend toward greater use of social networking sites.

Regional blocking, whereby a website is blocked in some areas but remains available
elsewhere in the country, is one of the methods used by the authorities to exert more
control over the internet. Apart from the YouTube incidents mentioned above (see
“Obstacles to Access”), a state-controlled local provider in August 2010 blocked the
independent portal Tulksiye Pryaniki, which had published articles that were critical of the
government. In another example of the phenomenon, a regional network provider in
December 2010 temporarily blocked its users from accessing the environmentalist website
Ecmo.ru, allegedly because the site initiated a petition to dismiss a local mayor. Regional
blocking is arguably more efficient than nationwide blocking in that it attracts less attention
and affects only the most relevant audiences. N

Content is often removed on the grounds that it violates Russia’s laws against
“extremism.” Providers are punished for hosting materials that are proscribed in a list on the
website of the Ministry of Justice.'® The list is updated on a monthly basis and included 748
items as of January 2011." The procedure for identifying extremist materials is

nontransparent, leaving ample room for politically motivated content removal. 'S There have

" “Bopomka cTara AOCTOAHIEM OBITIECTBEHHOCTH, 4 AKIBRIE COMHEHHSA OBIAT PA3BEAHEr BTOPEIM B3perBonM” [The Shell
Hole Went Public, and Fake Doubts Were Dispersed by a Second Blow], Norvezhskiy Lesnoy (blog), December 2, 2009,
http://nl.livejournal.com/869414 .html (in Russian).

" “@uapTpE OT Yota” [Filters from Yota], Drugoi (blog), December 5, 2009, http://drugoi.livejournal.com/3111589.html (in
Russian). The sites blocked were Kasparov.ru, Rufront.ru, Rusolidarnost.ru, Nazbol.ru, Namarsh.ru, and Newtimes.ru. Later

the provider explained that there was a technical problem, although journalists at the Moscow Times found evidence to the
contrary. See Nikolaus von Twickel, “Internet Provider Says It Blocks Sites,” Moscow Times, December 8, 2009,
http://www.themoscowtimes.com/news/article/internet-provider-says-it-blocks-sites/391080.html.

" “It’s Not the Kremlin,” Babbage (blog), Economist, August 25, 2010,
http://www.economist.com/blogs/babbage/2010/08/internet censorship_russia.

' Two such cases occurred in the Kirov and Khanty-Mansiisk regions. See Alexey Sidorenko, “Russia: Hosting Providers Sued for
Refusal to Block Web Sites,” Global Voices, May 13, 2010, http://globalvoicesonline.org/2010/05/ 13 /russia-hosting-
providers-sued-for-refusal-to-block-web-sites/; “ITpoBafinepa 0OfS3aAN OIPAHIYIUTE AOCTYIT K 9KCTPEMUCTCKUM caifram”

[Provider Obliged to Filter Extremist Sites], Regnum, February 24, 2010, http://www.regnum.ru/news/1256707.html (in

Russian).
"7 Ministry of Justice, “PeAepaAbHBII CITHCOK 3KCTpeMUCTCKUX MaTepuaAoB” [Federal List of Extremist Materials],
http://www.minjust.ru/ru/activity/nko/fedspisok/ (in Russian), accessed May 2010.

'8 As Dmitri Solovyev’s case showed, the results may vary depending on the institution where the extremism check was
performed. See Alexey Sidorenko, “Russia: Prosecution Against Opposition Blogger Stopped,” Global Voices, January 28, 2010,

http://globalvoicesonline.org/2010/01/28/russia-prosecution-against-opposition-blogger-stopped/ ..

RuUssIA

272




FREEDOM HOUSE Freedom on the Net 2011

been at least three cases of site closures, two of them temporary, on the grounds that the
affected sites hosted extremist materials.” In February 2010, the major opposition portal
Grani.ru was checked for extremism, but the authorities apparently found nothing
incriminating. 20

Nonpolitical reasons for content removal have also been reported, with most
involving child pornography and file-sharing services that violate copyright law. In May
2010, eight hosting providers, which together control over 30 percent of the hosting
market, signed a charter designed to fight child pornograplrly.21 The agreement places
responsibility for content with the hosting providers, calls on them to install monitoring
mechanisms, and urges closer cooperation with police.22 In June, over 5,000 websites
containing sexually explicit images of minors were identified by the Friendly RuNet
foundation, which works with various government agencies and ISPs; the sites were
subsequently shut down.” With respect to copyright violations, the file-sharing site
iFolder.ru was blocked by police for several days during the year, but the most prominent
recent episode was the early 2010 suspension of the domain of the largest Russian file-
tracker, Torrents.ru, by regional registrar Ru-Center. o

Russia’s vibrant blogosphere includes over 7.4 million blogs, up from 3.8 million in
2008. Approximately 93 percent of Russian-language bloggers live inside the country,25 and
Moscow-based bloggers dominate the cornlrnunity.26 President Dmitri Medvedev started a
video blog in October 2007,”” in January 2009 he established a Live]Journal blog,* and in
June 2010 he opened a Twitter account.” Since then at least 39 regional governors have
followed suit.* During the last year and a half, the role of the blogosphere grew significantly

as it became not only the sole credible source of information—especially during disasters or

' The affected sites were Alleng.ru, 20marta.ru, and Stringer.ru.
20 Alexey Sidorenko, “Russia: Media Portal Undergoes Check for Extremism,” Global Voices, February 21, 2010,
http://globalvoicesonline.org/2010/02/21/russia-media-portal-undergoes-check-for-extremism/.

*1 “XOCTepBI TIOAITHCAAN AGKAAPAITIIO HPOTUB AETCKOI Toprorpadun” [Hosters Signed Petition Against Child
Pornography], CyberSecurity.ru, May 30, 2010, http://www.cybersecurity.ru/news/94903.html (in Russian).

*> The text of the providers’ joint declaration can be found at http://hostdeclaration.ru/ (in Russian), accessed May 2010.

3 “3a moaroaa B PyHeTe HAIIAM TAT THICSY CAiITOB ¢ AeTCKOIT Toprorpacueit” [Within Half a Year, 5,000 Sites with Child
Pornography Were Found on the Russian Internet], Lenta.ru, July 16, 2010, http://lenta.ru/news/2010/07/16/mvd/ (in
Russian).

24 Gregory Asmolov, “Russia: Closure of Torrents.ru Makes People Suspicious of .Ru Zone,” Global Voices, February 26, 2010,
http://globalvoicesonline.org/2010/02/26/torrents-sochi/ .

** Yandex, Buozocgpepa Pynema, Becra 2009 [Blogosphere of the Russian Internet, Spring 2009] (Moscow: Yandex, 2009),
http://download.yandex.ru/company/yandex on_blogosphere spring 2009.pdf (in Russian).

’® About 67 percent of the top bloggers reside in the capital. See “Teppuropnasbnas aCCUMETPHUSA PYCCKOAIHITHOMN
6aoroccpepnr” [Territorial Asymmetry of the Russian-Language Blogosphere,” Blogosphere (blog), November 29, 2009,
http://habrahabr.ru/blogs/blogosphere/76734/ (in Russian).

" The Russian president’s video blog is located at http://blog.kremlin.ru/.

*® Dmitry Medvedev’s LiveJournal blog is located at http://community.livejournal.com/blog_medvedev/.
” Yelena Osipova, “@MedvedevRussia, Are You Listening? A Story of 6 Months on Twitter,” Global Voices, December 15,
2010, http://globalvoicesonline.org/2010/12/15/medvedevrussia-are-you-listening-a-story-of-6-months-on-twitter/.

¥ “Yprpoprukn B cern” [Officials on the Net], Vedomosti, December 3, 2010, http://www.vedomosti.ru/special /governors-

communications.shtml (in Russian).

RuUssIA

273




FREEDOM HOUSE Freedom on the Net 2011 274

2 and the

summer 2010 wildfires®*>but also the main platform for social mobilization. Several blog

extraordinary events like the Moscow subway bombings,31 deadly fire in Perm,’

campaigns were quite successful, ** although bloggers’ actions came to nothing when
attempting to address major cases involving senior officials.””

The blog-hosting platforms LiveJournal, Livelnternet, Blogs.mail.ru, and Ya.ru
together host 76 percent of all active Russian-language blogs.” LiveJournal retains its
leading position, although it is facing serious competition from its rivals. The Kremlin
allegedly influences the blogosphere through media organizations as well as the
progovernment youth movements Nashi (Ours) and Molodaya Gvardiya (Young Guard).”’
The emergence of competing propagandist websites has led to the creation of a vast amount
of content that collectively dominates search results, among other effects. Propagandist
commentators simultaneously react to discussions of “taboo” topics, including the historical
role of Soviet leader Joseph Stalin, political opposition, dissidents like Mikhail
Khodorkovsky, murdered journalists, and cases of international conflict or rivalry (with
countries such as Estonia, Georgia, and Ukraine, but also with the foreign policies of the
United States and the European Union). Minority languages are underrepresented in
Russia’s blogosphere.

As social networking sites and blogging platforms have grown in importance, they
have caught the attention of both the government and Kremlin-friendly business magnates,
or “oligarchs.” Metals magnate Alisher Usmanov owns 50 percent of SUP, the company that
owns LiveJournal, as well as a 35 percent stake in Digital Sky Technologies, which owns the
two most popular social networking sites in Russia and a number of others elsewhere in the

i Alexey Sidorenko, “Russia: Initial Coverage of the Moscow Subway Bombings,” Global Voices, March 29, 2010,
http://globalvoicesonline.org/2010/03/29/russia-initial-coverage-of-the-moscow-subway-bombings/ .

2 Gregory Asmolov, “Russia: Online Forum Beats Media in Covering Night Club Fire,” Global Voices, December 5, 2009,

http://globalvoicesonline.org/2009/12 /05 /russia-online-forum-beats-media-in-covering-night-club-fire/.
¥ One of the best citizen initiatives to map the wildfires and provide up-to-date information is the Russian Fires website,

accessible at http://www.russian-fires.ru/.

* The positive outcomes included the punishment of a police officer who abused his authority, the rescue of a Russian tourist
bitten by a snake in Indonesia, and the granting of a passport to opposition blogger Oleg Kozlovsky. See Alexey Sidorenko,
“Russia: Blogger’s Video Leads to Punishment of Policeman,” Global Voices, March 9, 2010,
http://globalvoicesonline.org/2010/03/09/russia-bloggers-video-leads-to-punishment-of-policeman/; Alexey Sidorenko,
“Russia: Bloggers Saved Tourist’s Life,” Global Voices, February 4, 2010, http://globalvoicesonline.org/2010/02 /04 /russia-
bloggers-saved-tourists-life/; Alexey Sidorenko, “Russia: Opposition Blogger Finally Gets Permission to Leave Country,” Global

Voices, January 29, 2010, http://globalvoicesonline.org/2010/01/29/russia-opposition-blogger-finally-gets-permission-to-
leave-country/.

¥ For example, an online video in which police whistleblower Aleksey Dymovsky complained of widespread corruption led only

to his own conviction for slander in March 2010, and bloggers’ protests failed to persuade authorities to hold oil executive
Anatoly Barkov accountable for a February 2010 automobile accident that killed two women.

* Yandex, B.iococgpepa Pynema, Becra 2009.

7 The Kremlin-affiliated media organizations include the Foundation on Effective Politics, led by Gleb Pavlovsky; New Media
Stars, led by Konstantin Rykov; and the Political Climate Center, led by Aleksey Chesnakov.

* Ksenia Veretennikova, ““Measeanaxoaannr’: Eanmnas Pocens permaa hopMHPOBaTS COGCTBEHHOE
MeAmanpocTpancTBo” [‘Medvediaholding’: United Russia Decided to Form Its Own Media Space], Vremya, August 21, 2008,
http://www.vremya.ru/2008/152/4/210951 .html (in Russian).

RuUssIA



FREEDOM HOUSE Freedom on the Net 2011

former Soviet Union. Mikhail Prokhorov, another billionaire oligarch, owns
RosBusinessConsulting (RBC), whose hosting service is home to 19 percent of all Russian
websites.’” Vladimir Potanin owns Prof-Media, which in turn owns the search engine
Rambler.ru, its news portal Lenta.ru, and other popular resources. Yuri Kovalchuk, a close
friend of Prime Minister Vladimir Putin’s who controls the media arm of state-owned
energy giant Gazprom, recently bought RuTube, the Russian analogue of YouTube.* This
oligarchic control over an important bloc of online media, social-networking applications,
and blogging platforms has raised concerns about the Russian internet’s vulnerability to

political manipulation.

275

VIOLATIONS OF USER RIGHTS

Although the constitution grants the right of free speech, this guarantee is routinely violated,
and there are no special laws protecting online modes of expression. Online journalists do
not possess the same rights as traditional journalists unless they register their websites as
mass media. Recent police practice has been to target online expression using Article 282 of
the criminal code, which restricts “extremism.” The term is vaguely defined and includes
xenophobia and incitement of hatred toward a “social group.”

Since January 2009, police and the prosecutor’s office have launched at least 25
criminal cases against bloggers and forum commentators. While some cases were against
individuals who posted clearly extremist content, others appear to be more politically
motivated. The most severe and widely known sentence was that of Irek Murtazin, a
Tatarstan blogger and journalist who received almost two years in prison in November 2009
for defamation. Other important cases include the August 2009 arrest of five people
affiliated with the website Ufa Gubernskaya for extremism, and the May 2010 arrest of
blogger Alauddin Dudko, who had worked with Ingush opposition journalist Magomed
Yevloyev before his murder in 2008. Dudko was accused of possessing drugs and explosives,
but his colleagues argued that the real reason behind the arrest was his online activity.“
Similarly, in Ulyanovsk region, environmentalist blogger and activist Aleksandr Bragin was

¥ RBC Information Systems, I 0dosoi onruen PBK 3a 2008 200 [RBC Annual Report 2008] (Moscow: RBC, 2009),
http://www.rbcinfosystems.ru/ir/2008.pdf (in Russian).
#0 Open Source Center, “Kremlin Allies” Expanding Control of Runet Provokes Only Limited Opposition,” Office of the U.S.

Director of National Intelligence, February 28, 2010, available at http://www.fas.org/irp/dni/osc/runet.pdf.

1 “B MockBe 10 OOBUHEHHUIO B XpAHEHHU HAPKOTUKOB U B3PBIBUATKH 32AEPAAH U3BECTHBII HAOTEp” [Popular Blogger
Detained in Moscow on Charges of Possession of Narcotics and Explosives], Eulngush, May 20, 2010,
http://euingush.com/index.php?newsid=1424 (in Russian).

RussIA




FREEDOM HOUSE Freedom on the Net 2011

recently accused of a hit-and-run accident; Bragin claims that he was framed by the
authorities in response to his investigative reporting.42

Only one blogger, Dmitri Solovyev of Kemerevo, was able to defend his name in
court, ultimately securing the government’s recognition that the blog post in question was
not extremist.”” The issue of responsibility for anonymous comments has been raised as
well. The administrator of the site Gorodirbit.ru lost a court case in March 2010 over an
anonymous comment about local authorities and had to pay a fine.**

While traditional journalists and activists have faced a series of murders and severe
beatings in recent years, physical attacks on Russian bloggers and online activists have so far
been comparatively limited. However, one recent event drew significant attention. In
November 2010, Oleg Kashin, a reporter for the newspaper Kommersant who was also well
known as a blogger, was severely beaten near his home in Moscow. His coverage of protests
and political youth movements had prompted vocal responses from pro-Kremlin groups in
the past, but it was not known exactly who was responsible for the attack.

It is unclear to what extent internet users in Russia are subject to extralegal
surveillance of their online activities. Since 2000, all ISPs have been obliged to install the
“system for operational investigative measures,”” or SORM-2, which gives the Federal
Security Service (FSB) and police access to internet traffic. The system is analogous to the
Carnivore/DCS1000 software used by the U.S. Federal Bureau of Investigation (FBI), and
operates as a packet-sniffer that can analyze and log data passing through a digital network. *
However, no known cases of SORM-2 use have been reported, and the efficiency of the
system has been seriously questioned. Legislation approved in April 2007 allows
government services to intercept data traffic without a warrant. Online surveillance
represents much less of a threat in the major cities of Moscow and St. Petersburg than in the
regions, where almost every significant blog or forum is monitored by the local police and
prosecutor’s office. Most of the harassment suffered by critical bloggers and other online

activists in Russia occurs in the regions.

* Mikhail Byeliy, ““Dr10 Hae3A’: DKOAOT, HOAYYABIIIIT MHOIOYUCACHHBIE YIPO3bI, CTaA y4acTHHKOM crpanxoro ATIT?
[“This Is a Shakedown’: Environmentalist, Having Received Numerous Threats, Became Involved in a Strange Accident], Noviye
Izvestiya, November 30, 2010, http://www.newizv.ru/news/2010-11-30/137219/ (in Russian).

# Alexey Sidorenko, “Russia: Prosecution Against Opposition Blogger Stopped,” Global Voices, January 28, 2010,

http://globalvoicesonline.org/2010/01/28/russia-prosecution-against-opposition-blogger-stopped/..

# Igor Lesovskikh, “Baaseaerr caitta aoomaatur 3a kommenTapmit” [Owner of Website Will Pay for Comment], Kommersant,
March 3, 2010, http://www.kommersant.ru/doc.aspx?DocsID=1330650 (in Russian).

* Konstantin Nikashov, “COPM aas IP-kommyHuKanuii: Tpebyercs Hopas koHueniua” [SORM for IP-Communications:
New Concept Needed], lksmedia.ru, December 10, 2007,

http://www.iksmedia.ru/topics/analytical/effort/261924 html? pv=1 (in Russian). For more information on SORM, see V.

S. Yelagin, “COPM-2 uctopus, cranosaenue, mepcrrextussr” [SORM-2 History, Formation, Prospects], Protei,
http://www.sorm-li.ru/sorm2.html (in Russian), accessed March 20, 2009.

*B.S. Goldstein, Y. A. Kryukov, and V. I. Polyantsev, “ITpo6aemsr n Permenmss COPM-2” [Problems and Solutions of
SORM-2], Vestnik Svyazi no. 12 (2006), http://www.protei.ru/company/pdf/publications/2007/2007-003.pdf (in Russian).

RuUssIA

276




FREEDOM HOUSE Freedom on the Net 2011

In addition to official monitoring and prosecution, critical websites face censorship in
the form of unexpected “technical difficulties.” For example, the sites Sineevedro.ru,
Navalny.ru, and Novayagazeta.ru have been unavailable due to “technical reasons” during
important civic actions. Several newspaper websites have experienced denial-of-service
(DoS) attacks,"” typically in connection with articles that could seriously influence offline
events. Hacker attacks on blogs that began in 2007 continued in 200910, with at least 16
blogs suffering attacks in the last two years.48 As in previous years, the blogs were ravaged
and defaced.

Cybercrime is a serious problem, and roughly 9 percent of all internet attacks
worldwide between July and September 2010 were carried out from Russia.” A number of
factors contribute to this growing threat. First, many personal computers in Russia are not
protected by antivirus software, leaving them vulnerable to infection and integration into
“botnets”—networks of computers that are controlled remotely for malicious purposes.
Second, information and instruction on how to build and develop botnets is widely
accessible. Finally, punishment of cybercriminals is rare, contributing to a culture of
impunity. According to some sources, many hackers for hire are willing to carry out DoS
attacks for as little as €200 (US$260) per day.’” Russian law enforcement has not actively
pursued cybercriminals due to corruption and a lack of technical skills, but also because
most of the attacks originating in Russia are aimed at users abroad, including in Europe and
the United States.

*" These included Kommersant in March 2009, Novaya Gazeta in January 2010, and Vedomosti in February 2010. See
““Kommepcant’h’ moasepres DDoS artake” [‘Kommersant” Has Undergone DDoS Attack], Xakep.ru, March 16, 2009,
http://www.xakep.ru/post/47483/default.asp (in Russian); Alexey Sidorenko, “Russia: Newspaper Web Site Hacked,” Global
Voices, January 26, 2010, http://globalvoicesonline.org/2010/01/26/russia-newspaper-web-site-hacked/; Alexey Sidorenko,
“Russia: Another Newspaper Web Site Attacked,” Global Voices, February 13, 2010,
http://globalvoicesonline.org/2010/02/13/russia-another-newspaper-web-site-attacked /.

s Pribylovski, “Crriicok B3AoManHBIX Opurasoii xeara 7KIK-6a0ros.”

* Akamai, State of the Internet: 3" Quarter 2010 Report (Cambridge, MA: Akamai, 2011),
http://www.akamai.com/dl/whitepapers/Akamai soti apac q310.pdf?curl=/dl/whitepapers/Akamai soti apac ¢310.pdf&s
olcheck=1&.

*0“B Poccrn DDoS-aTtaka crout ot 200 eBpo B cyTkn’ [In Russia DDoS Attack Costs 200 Euros Per Day],” iToday.ru, April 5,
2010, http://itoday.ru/news/35916.html (in Russian).

RuUssIA

277




