
 1 

 
Liberated and Occupied Iraq: 

New Beginnings and Challenges for Press Freedom 
 

 

Brian Katulis 

 

 

The collapse of Saddam Hussein’s repressive regime in April 2003 sparked a historic 

media boom in Iraq in the months that followed. Hundreds of new publications and 

television and radio channels emerged in what turned out to be an unparalleled media 

free-for-all involving a broad range of Iraqi and regional media forces. A massive 

increase in the numbers of satellite dishes—banned under Saddam Hussein—opened 

Iraqis up to new sources of information. Access to the Internet, which had been tightly 

controlled under the Hussein regime, flourished as Internet cafes sprang up all over the 

country. A year after the fall of Saddam Hussein’s government, analysts estimated that 

more than 200 newspapers and 90 television and radio stations were operating in Iraq, 

representing an unprecedented diversity of media in that country. However, the quality of 

these new publications and media outlets has been uneven. 

In this expanded, more diverse and complex media environment, the U.S.-led 

Coalition Provisional Authority (CPA) set into motion plans to transform and regulate 

Iraq’s media. The CPA’s first action was to issue a decree banning media activities aimed 

at inciting violence and spreading instability. Working with its Iraqi interim governing 

partners, the CPA invoked this decree a number of times, permanently shutting down a 

handful of publications and temporarily banning some media outlets in an attempt to 

balance press freedom with stability and order. U.S.-led efforts to create a new national 

media network faced many setbacks in late 2003 and early 2004, but by March 2004 the 

CPA had formally issued decrees setting up a new national media network and 

establishing regulatory bodies for the media. 

 The ongoing conflict and instability that continue to plague Iraq represent one of 

the greatest threats to Iraq’s newfound press freedoms. The year following the fall of 

Saddam was dangerous and sometimes deadly for journalists and other media 

professionals working in Iraq: By the spring of 2004, nearly two dozen media 

professionals had been killed and scores more wounded in attacks. Some press casualties 

resulted from journalists’ being caught in crossfire, while others were due to directed and 

politically motivated attacks. Continued uncertainty about the CPA’s transfer of political 

authority back to Iraq, set for June 30, 2004, looms as an additional challenge for press 

freedom; the lack of clarity about Iraq’s future political and legal structures raises 

questions about whether the press freedoms gained since the removal of Saddam 

Hussein’s regime will endure without strong protections, impartial regulation, and clear 

journalistic standards.  

 

 

 

 



 2 

Before Liberation: Saddam Hussein’s Brutal Domination of the Press 

 

The ouster of Saddam Hussein in April 2003 ended a reign of fear in which the Iraqi 

government maintained complete and brutal control over the media. For nearly three 

decades, official government propaganda dominated media coverage in Iraq, with few 

openings for voices and sources of information independent of the Iraqi government.  

 Restrictions on press freedom pre-date Saddam Hussein’s rule, as the Baathist 

revolution in 1968 brought with it censorship and restrictions on media that had once 

been considered among the freest and most diverse in the Middle East. However, when 

Saddam Hussein took over Iraq’s presidency in 1979, he moved further to crush the few 

political opponents and independent media voices that remained. By the mid-1980s, the 

ruling Baath Party and Saddam Hussein’s family had established a complete monopoly 

on the media. In 1986, Iraq’s ruling Revolutionary Command Council issued Order 

Number 840, which imposed the death penalty on anyone who criticized or insulted the 

president. Authorities used brute force to quash independent and opposition views; 

appalling acts, such as cutting out the tongues of journalists who strayed from official 

propaganda, were common, and hundreds of journalists and authors are thought to have 

been killed by the regime.   

 Saddam Hussein’s son Uday was head of the Iraqi Journalist Union, a mandatory 

union for all Iraqi journalists. Assuming this leadership position in 1992 at the early age 

of 27, Uday Hussein exercised complete control over all television and radio stations and 

managed about a dozen newspapers, including Babel, the most widely read publication in 

Iraq.  

 As Iraq’s war with Iran raged from 1980 to 1988, Iraq’s media grew increasingly 

insular, and the country lost touch with the information revolution starting to sweep over 

most parts of the globe. The regime banned satellite dishes, punishing violators with up to 

six months in prison and fines, and jammed signals from broadcasters attempting to offer 

alternative views and information from outside Iraq. Iraq was one of the last countries to 

link up to the Internet, and when it was finally introduced in the late 1990s all access was 

controlled by the government’s Internet server. Moreover, Iraq’s ministry of information 

blocked access to many Web sites and permitted e-mail only from Iraq-based servers that 

copied messages to the government. Government security services closely monitored 

foreign journalists and limited their independent access to the public, obscuring the scale 

and scope of Saddam Hussein’s atrocities in reports to the outside world. Foreign 

newspapers were prohibited inside Iraq. 

 There were exceptions to the Hussein regime’s total control of the media, 

particularly after the 1991 Gulf War. The Kurdish north, which from 1991 on lived under 

the protection of a U.S.-enforced no-fly zone that prevented Saddam Hussein from 

exercising control over those territories, saw a flourishing media emerge in the 1990s. In 

addition, outside broadcasters, including Radio Sawa, Radio Monte Carlo, the BBC, and 

Voice of America, began to have increasing success at reaching broader segments of the 

Iraqi public. However, despite these limited pockets of press freedom, when the war 

began in 2003, most Iraqis were living in a fog of disinformation dominated by Saddam 

Hussein’s official propaganda. As the war commenced, the Iraqi regime initiated a 

number of final desperate attempts to control the media, influence Iraqi opinion, and 

skew international coverage. Hundreds of international journalists were in Iraq to cover 



 3 

the war, but they remained subject to Iraqi government control and supervision. 

According to a report by Reporters Without Borders, Iraqi authorities arrested at least 10 

journalists in late March 2003 for alleged visa irregularities.  

 The official Iraqi media operated intermittently during the war, broadcasting 

messages favorable to Saddam Hussein and seeking to cast doubt on the effectiveness of 

the Coalition forces’ military campaign. Perhaps the Hussein regime’s most infamous 

attempt to influence public views on the war came from regular press conferences held by 

Iraqi Information Minister Mohammed Saeed Al-Sahaf, who achieved cult status for his 

denials and often nonsensical statements contradicting reality. Despite credible reporting 

from multiple sources that Coalition forces had reached Baghdad, Al-Sahhaf continued to 

make statements like, “I triple guarantee you—there are no American soldiers in 

Baghdad.” Though the Iraqi military for the most part offered limited and sporadic 

resistance during the war, Al-Sahhaf once said, “We’re giving them a real lesson today. 

Heavy doesn’t accurately describe the level of casualties we have inflicted.” Al-Sahhaf’s 

press conferences and statements became an anachronistic symbol of a regime that 

continued to try to control information in its dying days. 

 

Iraq’s Media Boom of 2003–2004 

 

Iraq enjoyed a historic media boom in the months that followed the collapse of Saddam 

Hussein’s regime in April 2003, with a spike in the number of satellite dishes, people 

with Internet access, and media outlets. Analysts estimate that more than 200 newspapers 

and magazines appeared in Iraq, although according to the British Broadcasting 

Corporation less than half of those publications survived the first year. Iraq also had more 

than 90 television and radio stations a year after Saddam Hussein’s removal from power.  

 These new media reflect the broad array of opinions and views that previously 

were either crushed or co-opted by Saddam Hussein’s government. Sunni and Shiite 

clerics, Kurdish activists, communists, democratic liberals, unaffiliated satirists, and other 

voices not heard for decades set up new newspapers and magazines. Around the country, 

local television and radio stations sprang up. In the holy cities of Najaf and Karbala, the 

local television outlets tended to place greater emphasis on religious programming.  

 In the context of this newfound freedom, two main criticisms emerged in the 

immediate postwar period. First, several critics pointed to a dearth of independent and 

objective sources of information; many of the new media outlets were set up by new 

political groups and parties, and their reporting was biased in favor of promoting their 

parties’ leaders and achievements rather than objectively reporting on events. Second, 

several media observers noted that the new Iraqi media outlets suffered from a lack of 

clear journalistic standards. The quality of reporting in several Iraqi publications and 

media outlets was uneven, with sensationalistic tabloids reporting unsubstantiated rumors 

and conspiracy theories that at times had the potential for inflaming passions and 

sparking violence.  

 This is not to say that all of the new Iraqi media were plagued by partisan views 

or low professional standards. Numerous examples exist in which responsible reporting 

by Iraqi journalists contributed positively to public debate and greater transparency. For 

example, in January 2004, Al-Mada, a small Baghdad-based newspaper with a circulation 



 4 

of about 5,000, gained credibility for naming dozens of individuals who allegedly 

received oil bribes in return for supporting Saddam Hussein.  

 In addition to the massive increase in the number of Iraqi publications and media 

outlets, regional media forces entered the fray. Two regional Arab satellite television 

channels, Al-Arabiya and Al-Jazeera, garnered a great deal of attention inside and outside 

Iraq, presenting the CPA and interim Iraqi governing officials with many challenges 

related to balancing press freedom with responsible reporting.  

 Iranian-sponsored media outlets have gained greater prominence as well. The 

official Islamic Republic of Iran Broadcasting Radio Channel can be heard in Baghdad, 

and the Arabic language Voice of the Mujahideen (Holy Fighters) of the Supreme 

Council for the Islamic Revolution in Iraq, an Iraqi Shiite group, receives support from 

Iran. In addition, two Iranian television stations, Sahar and Al-Alam, have joined the 

ever-growing list of media options for ordinary Iraqis. 

 Entering the media competition, the United States in February 2004 established a 

regional satellite television station named Al-Hurra—a publicly funded, 24-hour Arabic-

language news and information channel. Meanwhile, entrepreneurs have seen the 

expanding press freedom and open system as a good business opportunity. For example, 

in the spring of 2004, Naguib Sawiris, an Egyptian media magnate, announced plans to 

start Al-Hawa, a private television channel, to compete with other broadcasters.  

 

Challenges in Rebuilding Iraq’s Media and Setting Up a New Regulatory Framework 

 

Responsibility for overseeing postwar reconstruction in Iraq fell into the hands of the 

newly created CPA, headed by former U.S. Ambassador L. Paul Bremer III. The efforts 

to rebuild Iraq’s media and set up a new regulatory framework encountered problems 

similar to those faced in other areas of Iraq’s reconstruction. They were hampered by 

ongoing instability and violence in the country, ambiguity about the CPA’s longer-term 

vision for the country, uncertainty about Iraq’s future political structures, and wrangling 

between different Iraqi political forces. 

 Though a lack of clarity exists about how the CPA was legally constituted—with 

some pointing to United Nations Resolution 1483 as the legal justification and others 

citing U.S. National Security Presidential Directives that were not publicly released—in 

May 2003 the CPA de facto became the entity that exercised temporary powers of 

government and was to manage the transfer of political authority back to Iraq. The CPA 

reported to the U.S. Department of Defense, and the decrees it issued became law. In July 

2003, the CPA created the Iraqi Governing Council (IGC), a body of 25 Iraqis that served 

the U.S.-led coalition in a largely advisory capacity.  

 

CPA’s Order 14 and Challenges Balancing Press Freedom with Responsible 

Journalism. The CPA had primary responsibility for establishing the new legal and 

regulatory framework for Iraq’s media; one of its earliest actions was to issue a new 

decree on the media. On June 10, 2003, the CPA issued Order 14, which set some basic 

rules for the media and prohibited media activities aimed at inciting violence, civil 

disorder, rioting, or action against Coalition forces or the CPA. In addition, Order 14 

banned the media from advocating changes to Iraq’s borders by any means or advocating 

a return to power of the Iraqi Baath Party. Order 14 gave Ambassador Bremer the sole 



 5 

authority to close media organizations; the only process set up for media organizations to 

protest a closure by the CPA was a written appeal with evidence to that same CPA 

Administrator, Ambassador Bremer. 

 CPA officials said that the main objective of the order was to enhance civil 

stability and prevent irresponsible journalists from inflaming an already volatile and 

tenuous situation. Critics of the order expressed concerns that it could open the door to 

arbitrary and unnecessary censorship.  

 CPA Order 14 was cited to justify the closure or temporary ban of a number of 

newspapers and media outlets. One of the earliest instances of its implementation came in 

July 2003, when U.S. troops and Iraqi police raided the Baghdad offices of the Al-

Mustaqila newspaper and detained the newspaper’s manager, Abdul Sattar Shalan. CPA 

officials said that Al-Mustaqila had published an article proclaiming the killing of spies 

who cooperate with the United States to be a religious duty, echoing messages issued by 

armed groups who had been conducting attacks against Coalition forces.  

 The general guidelines set out by Order 14 were also referenced by U.S. and 

interim Iraqi governing council officials as justification for temporary bans and 

restrictions on coverage by the Arab satellite television channels Al-Jazeera and Al-

Arabiya. Both channels were repeatedly barred from covering official sessions of the IGC 

throughout late 2003 and early 2004, and U.S. government and military officials at times 

accused the channels of working in concert with armed Iraqi groups opposed to the U.S.-

led occupation. For example, in the fall of 2003, IGC member Iyad Allawi blamed both 

channels for inciting violence against IGC members, specifically referring to the murder 

of IGC member Akila al-Hashimi in September 2003. The IGC also imposed a temporary 

ban on Al-Arabiya after it broadcast an audiotape by Saddam Hussein in which the 

former president called for the murders of IGC members and attacks on Coalition forces. 

IGC member Jalal Talabani asserted that the broadcast stepped over the line of 

responsible journalism.  

 The CPA’s suspension on March 28, 2004, of Al-Hawza, a weekly newspaper 

controlled by the political movement of firebrand Shiite cleric Muqtada Al-Sadr, stood 

out among the CPA’s efforts to maintain a balance between press freedom and public 

security. The CPA alleged that Al-Hawza’s coverage irresponsibly assigned U.S. 

helicopters blame for the deaths of more than 50 Iraqi police recruits in a suicide truck 

bombing on February 10. In addition, CPA Administrator Ambassador Paul Bremer 

reportedly objected to the newspaper’s editorial comparisons between him and Saddam 

Hussein. The closure of Al-Hawza, in addition to an announcement that Coalition forces 

and Iraqi police were seeking to arrest Al-Sadr for his alleged involvement in the murder 

of a Shiite leader in Najaf in April 2003, sparked protests that led to unrest and conflict 

that continued through the spring of 2004. 

  

Shaky Efforts to Develop Iraq’s New National Media. In the spring of 2003, CPA 

officials set forth a goal of creating a new national media outlet for Iraq modeled after the 

British Broadcasting Corporation and National Public Radio. The CPA brought in Simon 

Haselock, who had worked for the United Nations in post-conflict situations such as 

Kosovo and Bosnia-Herzegovina, to serve as head of media development and regulation 

for the CPA. The CPA also created a national media umbrella organization called the 



 6 

Iraqi Media Network (IMN), comprising the daily newspaper Al-Sabah, the national 

television channel Al-Iraqiyah, and a radio network.  

 The United States government awarded the initial contract for rebuilding Iraq’s 

media to Science Applications International Corporation (SAIC), a government 

contractor that specializes in providing advanced technologies to support military 

operations. SAIC had experience in setting up radio and television transmitters and other 

equipment required for building a new national media network, but it had less experience 

in training broadcast and print journalists, a key part of its contract. In the early months, 

the IMN suffered from staff and management turnovers, poor ratings, and accusations 

that it was a propaganda tool of the CPA. Ahmed Al-Rikabi, news director at the IMN, 

resigned in August 2003, citing IMN’s under-funding and a lack of independence from 

the CPA. In a letter to the Associated Press, former adviser and trainer for Al-Iraqiyah 

Don North wrote that “IMN has become an irrelevant mouthpiece for CPA propaganda, 

managed news and mediocre foreign programs.”  

 SAIC’s inadequate experience for training and managing Iraqi media personnel 

emerged in media reports on efforts to rebuild Iraq’s national press. Iraqi employees of 

the new media effort alleged that SAIC managers told them to stop conducting man-on-

the-street interviews because they were too critical of the American occupation; other 

Iraqi journalists alleged that they received instructions from their superiors to exclude 

readings of the Koran from the television channel’s cultural programming. IMN 

television and radio programs were prepared and recorded in the Convention Center in 

the Green Zone next to the headquarters of the CPA in Baghdad. The choice of location 

for the network contributed to criticism that IMN reporters were overly isolated and out 

of touch with rapidly changing events, as well as being constrained from acting 

independently. 

 Criticisms of the IMN increased during the fall of 2003. The Washington Post 

called it “psyops [psychological operations] on steroids” in October. The next month, 

leaders of the Supreme Council of the Islamic Revolution in Iraq (SCIRI) threatened 

protests, bans, and religious decrees or fatwas against the IMN, alleging that it aired 

immoral programming. A November 2003 inspection by Pentagon contracting officials 

found that SAIC had not lived up to many of its contractual obligations, and 

Congressional officials started to demand a change in course.  

 In January 2004, Harris Corporation, a producer of communications equipment, 

became the new contractor responsible for developing the IMN. Working in cooperation 

with the Lebanese Broadcasting Corporation (LBC) and the Kuwaiti publishing and 

telecommunications company Al-Fawares, and with assistance from Microsoft, Harris 

Corporation set out to correct many of the problems plaguing the CPA’s efforts to 

establish the new national Iraqi media effort. In an attempt to provide a stronger legal 

basis and structure for the attempts to build the IMN, the CPA issued Order Number 66 

on March 20, 2004, which formalized the IMN and established Iraq Public Service 

Broadcasting, a new national media entity with a board of governors, a financial 

committee, and a director general. 

 However, setbacks continued to plague the efforts to build the IMN through the 

spring of 2004. In March, the IMN newspaper Al-Sabah was criticized by a competing 

newspaper, Al-Mutamar, of the Iraqi National Congress, for receiving most exclusive 

contracts and subsidies from Iraqi government ministries. In early May 2004, most of the 



 7 

Iraqi staff of Al-Sabah walked out in protest against the lack of editorial independence 

from the CPA and concerns that its attempts to become a private newspaper would be 

stifled by the new national media structures established by the CPA in April 2004. 

 The efforts to reach more Iraqis through the IMN television station Al-Iraqiya had 

made some progress by the spring of 2004. Television is the medium that has the 

broadest impact in the country; a nationwide survey conducted in Iraq by CNN, USA 

Today, and Gallup from March 22 to April 9, 2004, found that 95 percent of Iraqis had a 

working television set in their home. Moreover, the poll found that three quarters (74 

percent) of the public had watched Al-Iraqiya in the past seven days, making it the most- 

watched television channel in Iraq. Al-Jazeera and Al-Arabiya were watched by a little 

over one quarter of the public. CPA officials working to develop the IMN pointed to the 

strong market-share numbers as a sign of success. In addition, nationwide polls 

conducted by Oxford Research International demonstrated growing confidence in IMN’s 

television channel. By February 2004, fully 50 percent of the Iraqi public expressed 

confidence in the IMN television channel, up 11 points from November 2003. 

 However, other analysts noted that Al-Iraqiya had the inherent advantage of being 

the only national land-based broadcaster, as satellite dishes are not as common as 

televisions. Furthermore, critics pointed to polling conducted by the U.S. Department of 

State that showed a small decline in Al-Iraqiya’s viewership from the fall of 2003 to the 

spring of 2004. 

 In addition, although the land-based Al-Iraqiya was more accessible, the March–

April 2004 CNN/USA Today/Gallup opinion research poll indicated that the Iraqi public 

ranked it lower than Al-Jazeera and Al-Arabiya as being a channel that is bold, unbiased, 

objective, and the first to break the news. 

 

Establishing a New Regulatory Body for Iraq’s Media. In preparation for the transfer of 

political authority back to Iraq on June 30, 2004, the CPA began to establish structures 

intended to create the framework for regulating the Iraqi media. In March 2004, the CPA 

issued Order Number 65, which established the Iraq Communications and Media 

Commission (ICMC) as an independent, nonprofit administrative institution responsible 

for licensing and regulating the media, telecommunications, broadcasting, and 

information services. CPA Administrator Bremer appointed Dr. Siyamend Zaid Othman, 

a former Amnesty International researcher, as the chief executive officer; Bremer then 

selected three ICMC commissioners in April 2004. The ICMC is chartered to set new 

professional standards and codes of conduct for media professionals, establish policies 

for radio-frequency management, and license all media and telecommunications 

operations. Its primary task is to propose a new Communications and Broadcasting Law 

to the future sovereign Iraqi government.  

When the CPA announced its visions for the ICMC, Al-Sabah criticized the 

ICMC as being more powerful than the ministry of information under Saddam Hussein. 

Iraq’s interim minister of communications, Haider al-Abadi, who was appointed by the 

CPA, complained that the ICMC replaced him and that CPA officials had not kept him 

apprised of the plans for the ICMC as they developed. Other analysts worried that the 

ICMC set a dangerous new precedent that might encourage the new Iraqi government to 

dominate and control the private media outlets that have emerged since the fall of 

Saddam Hussein. 



 8 

 Besides the steps taken by the CPA to build a new national media network and set 

up a new legal and regulatory framework for the Iraqi press, questions remained about 

the overall plan for the future. Some analysts pointed out that obsolete laws from the 

Saddam Hussein era technically remained on the books; for example, Iraqi law 433, 

which deals with libel, has been used by various individuals to take reporters to court. 

The lack of clarity and continued uncertainty about the plans for the transfer of political 

authority back to Iraq is a cloud that hangs over all of the reconstruction efforts.  

  

Ongoing Violence and Conflict: The Greatest Threat to Press Freedom in Iraq 

 

On the eve of the transfer of political authority from the CPA to Iraq, one of the greatest 

threats to press freedom is the ongoing violence and general lack of law and order. 

Although the 2003 war in Iraq and removal of Saddam Hussein have resulted in a historic 

burgeoning of press freedom, the war and the ongoing conflict have at the same time 

proved deadly for more than two dozen journalists and media professionals. According to 

Reporters Without Borders, 12 media professionals were killed in 2003 and 13 were 

killed in the first four months of 2004.  

 During the war, U.S. forces were responsible for the deaths of a number of 

journalists. On April 8, 2003, a shell fired by a U.S. tank at the Palestine Hotel in central 

Baghdad killed Reuters cameraman Taras Protsyuk and Jose Couso of Spanish television 

channel Telecinco. U.S. troops maintained that they were returning hostile fire from the 

hotel, and an investigation by the U.S. military deemed the tank unit’s actions a 

“proportionate and justifiably measured response.” On the same day, an American 

warplane bombed an electricity generator outside the Baghdad bureau of Al-Jazeera, 

killing reporter Tareq Ayyoub.  

 During the period of the U.S.-led occupation, Coalition military forces have been 

responsible for the deaths of a number of other journalists and media professionals. For 

example, outside the infamous Abu Ghraib prison on the outskirts of Baghdad, U.S. 

soldiers shot dead Mazen Dana, a Palestinian cameraman working with Reuters. The 

soldiers said they mistakenly believed that Dana, who had been filming footage, was 

aiming a rocket-propelled grenade launcher at them. On March 18, 2004, Coalition forces 

shot and killed two Iraqi journalists working for Al-Arabiya television at a checkpoint in 

Baghdad; the episode prompted a number of Iraqi journalists to walk out of a news 

conference held by U.S. Secretary of State Colin Powell. In some cases, the incidents in 

which Coalition forces killed journalists can be viewed as unfortunate instances not 

unusual in a volatile and confused environment of conflict. But in other cases, serious 

questions remain about the judgment and actions of Coalition forces.  

 Journalists face an even greater threat from armed groups and factions opposed to 

the U.S.-led coalition, remnants of Saddam Hussein’s regime, and common criminals. 

Incidents of drive-by shootings, bomb attacks, kidnappings, and robberies increased 

through the fall of 2003 and spring of 2004. 

 The overall level of instability led to serious ethical questions for news 

organizations about the best way to protect their journalists working in Iraq. A Wall 

Street Journal report that New York Times reporter Dexter Filkins had been traveling in 

Iraq with a gun set off a debate about appropriate behavior for journalists operating in a 

conflict and whether armed journalists deprived themselves of their traditional status as 



 9 

noncombatant neutrals. Network television stations employ teams of guards to protect 

their offices and equipment, but many journalists refuse to arm themselves, fearing that 

such measures would endanger their ability to report on events.  

 The great gains in press freedom seen since the fall of Saddam Hussein’s regime 

give hope for Iraq’s future. Nevertheless, continuing violence poses the greatest short-

term threat to the work of journalists in the country. In the long-term, political instability 

and the ambiguous legal framework will need to be resolved in order for Iraq’s media 

truly to function freely. 

 

 

 


