
China  

 
Status: Not Free 

Legal Environment: 29 

Political Environment: 32 

Economic Environment: 22 

Total Score: 83 

 

Survey Edition 2008 2009 2010 2011 2012 

Total Score, Status 84,NF 85,NF 84,NF 85,NF 85,NF 

 

China’s media environment remained one of the world’s most restrictive in 2012. Constraints on 

print media were especially tight in advance of a sensitive leadership transition in November, 

and several journalists were dismissed or demoted for violating censorship discipline. Internet 

users who disseminated information deemed undesirable by the ruling Chinese Communist Party 

(CCP) continued to face punishment, with dozens of cases of harassment, detention, or 

imprisonment documented during the year. Meanwhile, conditions in Tibetan areas and for 

foreign journalists deteriorated. The promotion of a hard-liner formerly responsible for the 

regime’s system of information controls to the top party leadership body, combined with 

measures to reinforce internet censorship and surveillance toward the end of the year, indicated 

the new CCP hierarchy’s commitment to retaining a tight grip on the information landscape. 

Nevertheless, with more people gaining access to microblogs and other online tools, 

Chinese citizens’ ability to share and access uncensored information, particularly about breaking 

news, continued to grow. Several public outcries and online campaigns in 2012 were credited 

with driving the news agenda—including on the sensitive topic of elite politics—or forcing 

isolated government concessions. In addition, fewer cases of violence against professional 

journalists and high-profile online activists were reported compared with 2011, and no 

journalists were killed. The authorities responded to the increasing challenge of controlling 

information with prolonged silence about important news events, intrusive propaganda drives, 

and new regulatory restrictions on entertainment programming, social media, and online videos. 

Article 35 of the constitution guarantees freedoms of speech, assembly, association, and 

publication, but such rights are subordinated to the discretion of the CCP and its status as the 

ruling power. Moreover, the constitution cannot, in most cases, be invoked in court as a legal 

basis for asserting individual rights. Judges are appointed by the CCP and generally follow its 

directives, particularly in politically sensitive cases. There is no press law that governs the 

protection of journalists or the punishment of their attackers. Instead, vague provisions in the 

penal code and state secrets legislation are routinely used to imprison Chinese citizens for the 

peaceful expression of views that the CCP considers objectionable. Criminal defamation 

provisions are also occasionally used to similar effect. Amendments to the Criminal Procedure 

Law passed in March 2012 permit suspects accused of “endangering state security”—a charge 

that is often employed to punish nonviolent activism and political expression—to be detained for 

up to six months in an unofficial location, prompting concerns that the rule effectively legalizes 

enforced disappearances. Since open-government regulations took effect in 2008, many agencies 

have become more forthcoming in publishing official documents, but courts have largely 

hesitated to enforce information requests, and government bodies routinely withhold 

information, even regarding matters of vital public concern. Journalists and other media workers 



are required to hold government-issued press cards in order to be considered legitimate. Those 

who violate content restrictions risk having their press-card renewals delayed or rejected, being 

blacklisted outright, or facing criminal charges. 

The CCP maintains direct control over news media coverage through its Central 

Propaganda Department (CPD) and corresponding branches at lower administrative levels that 

determine the boundaries of permissible reporting. A number of additional government agencies 

are involved in overall regulation of the media sector. Routinely forbidden topics include calls 

for greater autonomy in Tibet and Xinjiang, relations with Taiwan, the persecution and activism 

of the Falun Gong spiritual group, the writings of prominent dissidents, and unfavorable 

coverage of CCP leaders. In addition to these standing taboos, the CPD and provincial censors 

issue secret directives on other subjects that are communicated almost daily to website 

administrators and periodically to traditional media editors. Forbidden or restricted topics during 

2012 included reporting on blind activist Chen Guangcheng’s escape from extralegal house 

arrest, the anniversary of a fatal 2011 train crash, and foreign media reports on the extraordinary 

wealth of members of Premier Wen Jiabao’s family. Many directives also limited coverage and 

expression on topics whose political sensitivity was less immediately evident, or resulted in 

seemingly absurd online censorship of everyday words like “tomato,” which users had begun to 

employ as a coded reference to purged Chongqing CCP secretary Bo Xilai. This spurred growing 

resentment of censorship practices and contributed to an atmosphere of uncertainty regarding the 

boundaries of permissible reporting. In an illustration of the breadth of topics that can be subject 

to restrictions, a series of leaked media directives from the CPD dated November 2012 included 

bans on independent reporting about allegations of sexual assault against a delegate to the 

National People’s Congress, a mine explosion in Guizhou Province, newly appointed CPD chief 

Liu Qibao, Vietnam’s passage of an anticorruption bill, and a Hong Kong professor’s critical 

analysis of the Chinese economy. 

Censorship patterns earlier in 2012 were somewhat erratic, revealing internal CCP power 

struggles and uncertainty about how to handle emerging scandals. There were information 

vacuums on major events, fleeting openings on sensitive topics, and heavy-handed propaganda 

campaigns surrounding the political downfall of Bo Xilai. The CCP infighting fueled 

speculation, online rumors, and increased use of circumvention tools by internet users seeking 

independent reporting from foreign media. In addition, following Bo’s ouster in the spring, neo-

Maoist programming initiatives piloted under his leadership in Chongqing were reversed, a 

prominent website that vocally supported him was shut down, and three men who had been sent 

to labor camps for mocking Bo or criticizing his policies online secured early releases or judicial 

acknowledgement of their mistreatment—rare occurrences in China’s politicized legal system. 

CCP leaders use control of the media to propagate positive views of the party and 

government, while vilifying those deemed to be their enemies. During 2012, the authorities 

continued to employ more subtle means to “guide” news coverage. These included proactively 

setting the agenda by allowing key state-run outlets to cover potentially damaging news in a 

timely but selective manner, then requiring other media to restrict their reporting to the 

established narrative. The aim is to preempt less favorable coverage by bloggers, foreign 

journalists, and the more aggressive commercial news outlets. This strategy was evident in the 

tightly scripted coverage of the trials of Bo Xilai’s wife, Gu Kailai, and former Chongqing police 

chief Wang Lijun in connection with the murder of a British businessman. Only journalists from 

state-run outlets like Xinhua News Agency or China Central Television (CCTV) were permitted 

inside the courtroom, leaving foreign media to rely on their accounts and forcing domestic media 



to relay the official version of events. Online comments questioning the credibility of the official 

narrative, including one by a forensic scientist, were quickly deleted. 

Restrictions on print media were especially tight during the year, with journalists 

reporting progressively more intrusive interventions by propaganda officials in newsroom 

decisions. In April, propaganda authorities instructed daily newspapers across China to publish 

an editorial on the Bo Xilai scandal by the party mouthpiece People’s Daily on their front pages, 

a highly unusual request. In May, authorities announced that a former provincial propaganda 

official would take over as CCP representative at the Guangzhou-based Southern Daily Media 

Group, which owns some of China’s most influential and outspoken news publications. The 

appointment was widely interpreted as a bid to tighten party control over the media 

conglomerate. Journalists at one of the group’s publications, Southern Weekly, later reported that 

story ideas increasingly had to receive approval in advance and that over 1,000 news stories were 

censored during 2012, including a special feature on deadly floods in Beijing in July that was cut 

at the last minute. 

The government has developed the world’s most sophisticated and multilayered 

apparatus for censoring, monitoring, and manipulating online content. Nationwide technical 

filtering restricts users’ access to uncensored information hosted outside of China. One of the 

most important functions of the filtering system has been to permanently block international 

social-media applications like the video-sharing site YouTube, the social-networking site 

Facebook, and the microblogging platform Twitter. With such services out of reach, domestic 

equivalents have gained popularity, but they are legally liable for content posted by users and 

risk losing their business licenses if politically sensitive information is circulated widely. The 

firms consequently employ automated programs and thousands of human censors to screen user-

generated content and delete relevant posts per CCP directives. One academic study of 

censorship across nearly 1,400 blog-hosting and bulletin-board platforms estimated that 13 

percent of posts were deleted. Some foreign internet companies whose websites are accessible in 

China have also cooperated with the Chinese government on censorship enforcement. 

 However, this robust censorship system was unable to completely stop the circulation of 

unfavorable news in 2012, as technological advancements and the dedication of domestic and 

overseas activists have made the suppression of information more difficult. Chinese internet 

users routinely employ homonyms, homophones, and other creative tactics to defy censorship on 

domestic microblogging sites, and information sometimes spreads among users before censors 

are able to deem it “sensitive” and intervene. On multiple occasions in 2012, cumulative pressure 

from microblog users prompted mainstream media to address sensitive stories or compelled the 

government to offer concessions, such as the release of a petitioner from a labor camp, the 

dismissal of corrupt officials, and upgrades to air-quality monitoring. 

Throughout the year, authorities responded to this challenge by stepping up pressure on 

microblogging services to tighten existing controls. At the beginning of 2012, the CPD 

reportedly ordered the establishment of CCP branches in leading microblogging firms. For three 

days in late March and early April, amid official silence and unofficial online discussion of party 

infighting following the March 15 ouster of Bo Xilai as Chongqing party secretary, the two 

leading services—Sina Weibo and Tencent—were forced to shut down their popular 

commenting functions, which enable users to post comments responding to previously posted 

messages, thereby creating a discussion thread. In May, Sina launched a new points-based 

system of demerits and rewards to encourage users to self-censor. Throughout the year, the 

government also pressured microblogging firms to implement real-name registration for their 



users. Directives on the matter were initially issued in five major cities, with a March 16 

deadline. After enforcement of the rules proved inadequate, the National People’s Congress 

Standing Committee passed national regulations in December that required microblog platforms 

and other service providers to implement real-name registration and strengthen “the management 

of information.” The authorities have also taken steps to actively guide online discussion. Since 

2004, CCP and government officials at all levels have recruited and trained an army of paid web 

commentators, known informally as the Fifty Cent Party. Their tasks include posting 

progovernment remarks, tracking public opinion, disrupting or diverting criticism, and 

participating in public online chats with officials to provide the appearance of state-citizen 

interaction. 

Journalists who attempt to investigate or report on controversial issues, question CCP 

rule, or present a perspective that conflicts with state propaganda directives face harassment, 

dismissal, and abuse. During 2012, several media personnel were dismissed, demoted, 

suspended, or forced to resign from publications across China. Other prominent reporters—

including Jian Guangzhou of the Oriental Daily, who became widely known for his 2008 report 

on tainted milk powder—voluntarily left their positions while voicing concerns that the space for 

investigative journalism was shrinking. In several instances, journalists and outlets were 

punished by local authorities for actions that would normally be considered acceptable at the 

national level, such as exposing the use of luxury cigarettes among local officials, republishing 

profiles of Chinese leaders from an official party publication, or reporting the results of a public 

survey in which residents expressed dissatisfaction with local officials. This strengthened the 

sense of arbitrary and ever-changing “red lines,” a feature of official restrictions that encourages 

self-censorship. 

In order to circumvent the more rigid restrictions on their formal outlets, journalists have 

increasingly turned to microblogs to share sensitive information that might otherwise go 

unreported. At least three journalists were suspended or dismissed in 2012 for comments made 

on microblogs, the first such cases to be documented. In one high-profile example, CCTV anchor 

Zhao Pu was suspended for six months after he posted a message on his microblog warning 

readers that yogurt in China contained ingredients that were not safe to eat; CCTV would not 

confirm that his suspension was related to the message. 

The tightened institutional controls over print and broadcast media mean that fewer 

journalists at established news outlets have been jailed in recent years. However, freelance 

journalists, writers, online activists, and a range of other Chinese citizens continue to be 

sentenced to prison or labor camps, particularly for disseminating information online or sending 

it to contacts outside China. According to international media freedom watchdogs, no less than 

32 journalists were in jail in China in 2012, including many Uighurs and Tibetans. At least 69 

online activists remained behind bars at year’s end for disseminating proscribed information. 

That estimate is likely to be low, given the difficulty of collecting accurate and comprehensive 

data on each reported case of arrest. In 2012, three men—Li Tie from Hubei Province, Cao 

Haibo from Yunnan Province, and Zhu Yufu from Zhejiang Province—were sentenced to 

between seven and 10 years in prison for online writings that advocated democratic reforms. An 

incomplete list of over 20 other incidents compiled by Freedom House during 2012 included 

several cases of microblog users who were arrested or sentenced to labor camps for spreading 

“rumors” about public health, political infighting, or a reported coup attempt; grassroots activists 

who were detained and facing potential prosecution for distributing leaflets and DVDs that were 

critical of CCP rule or related to Falun Gong; and a microblogger who was given a two-year 



term in labor camp after issuing calls online for official asset declarations and a transparent 

investigation into the suspicious death of a labor rights activist. The final outcomes of the cases 

were not all known at year’s end. 

Security agents also use a range of measures short of formal incarceration to punish 

dissemination of independent news and intimidate those voicing dissenting opinions. Authorities 

continued to harass prominent artist and blogger Ai Weiwei, who was abducted and detained for 

81 days in 2011. During 2012, Ai was barred from traveling abroad, his appeal in a politically 

fraught tax case was rejected, and the license of his art company was revoked. His several 

attempts to register a new microblog account were quickly suppressed. In other examples, 

Beijing businessman Zhai Xiaobing was detained in November over a microblog posting that 

mocked the 18th Party Congress, freelance journalist Li Yuanlong was forcibly taken in 

November to an unidentified location after his posting about the death of five boys in Guizhou 

sparked an outcry, and former official Liu Futang received a three-year suspended sentence in 

December for “illegal business activities” after he published a series of microblog posts and 

other writings about environmental issues in Hainan. In the latter half of the year, human rights 

groups recorded dozens of other cases of bloggers, petitioners, and free expression activists 

being displaced or briefly detained in the run-up to the 18th Party Congress in November. 

However, this use of extralegal tactics to silence dissenting voices was not as severe as in 2011 

amid the Arab Spring uprisings, and key commentators were more vocal in 2012 than in the 

previous year. 

Members of religious and ethnic minorities are subject to particularly harsh treatment for 

their online activities, writings, or efforts to disseminate information that departs from the CCP 

line. Several of the journalists serving the longest prison terms in China are Uighurs and 

Tibetans. Hada, the founder of the pro-Mongol newspaper Voice of Southern Mongolia, 

remained in extralegal detention at year’s end; authorities have harassed his family and 

continued to hold him in custody since December 2010, when he completed a 15-year prison 

sentence related to his work. In addition to journalists, ordinary Tibetans, Uighurs, and Falun 

Gong practitioners have been imprisoned for accessing, possessing, or transmitting banned 

information. On several occasions during the year, local authorities completely shut down 

communications networks in Tibetan areas of Sichuan and Gansu Provinces, where self-

immolations to protest CCP repression had occurred. As the number of self-immolations 

continued to grow, authorities resorted to more draconian measures to curb the protests and 

restrict the transmission of information about them, including to foreign media. In March, press 

watchdogs and Tibetan rights groups reported that authorities had posted public notices in eight 

counties in Gansu Province that threatened “violent beating/torture” for those found distributing 

written documents, online messages, or audio files containing “ideas of splitting the nation.” The 

notice offered a reward of at least 5,000 yuan ($730) to members of the public who report 

instances of the proscribed actions to the Public Security Bureau. Similar monetary rewards of 

5,000 to 10,000 yuan were recorded in Shandong Province for those reporting underground 

Falun Gong printing sites.  

Conditions for foreign media in the country remained highly restrictive, and harassment 

and violent assaults against foreign reporters escalated during the year. The websites of both 

Bloomberg News and the New York Times were blocked indefinitely after they published 

detailed investigative reports on the family wealth of incoming CCP general secretary Xi Jinping 

and Premier Wen Jiabao, respectively. Two foreign correspondents—Melissa Chan of Al-Jazeera 

English and Chris Buckley of the New York Times—were forced to leave the country after the 



government refused to renew their visas, the first such de facto expulsions in 14 years. 

According to the Foreign Correspondents Club of China, over the past two years, 27 foreign 

journalists reported unusual delays in the processing of visas, and six said they had been 

explicitly told by the Foreign Ministry that their applications had been rejected or put on hold 

because of the content of their reporting. Also in 2012, police or security agents assaulted at least 

11 foreign correspondents who were trying to cover newsworthy events, with some beatings 

proving unusually violent. Since 2007, foreign journalists have been free of internal travel 

restrictions in most areas and allowed to conduct interviews with private individuals without 

prior government consent. However, the looser rules do not apply to correspondents from Hong 

Kong, Macau, or Taiwan. In addition, travel to Tibet and other politically sensitive regions still 

requires prior approval and close supervision by authorities. During the year, access for foreign 

journalists to Tibet and Tibetan-populated regions of neighboring provinces was especially 

restricted. 

Media outlets are abundant in China and included approximately 2,000 newspapers and 

hundreds of radio and television stations in 2012. Reforms in recent decades have allowed the 

commercialization of outlets without the privatization of ownership. Some publications have 

private investors, but the government is required by law to retain a majority stake. The state-run 

CCTV remains the only licensed national broadcaster, and all local stations are required to air its 

evening news programs. Most cities feature at least one official newspaper published by the local 

government or CCP branch, as well as more commercialized subsidiaries. Although the Chinese 

authorities continue to jam radio broadcasts by U.S. government–funded services such as Radio 

Free Asia and Voice of America, dedicated listeners access them online with the use of 

circumvention tools. Meanwhile, the Hong Kong–based independent station iSun TV and the 

New York–based New Tang Dynasty Television, which is run by Falun Gong practitioners, 

broadcast uncensored news into China via satellite. 

Most media revenue comes from advertising and subscriptions rather than government 

subsidies, even for many party papers. Some observers argue that commercialization has shifted 

the media’s loyalty from the party to the consumer, leading to tabloid-style and sometimes more 

daring reporting. Others note that the reforms have opened the door for economic incentives that 

serve to reinforce political pressure and self-censorship, as publications fear the financial costs of 

being shut down by the authorities or losing advertising should they run afoul of powerful 

societal actors. During 2012, the regime remained alert to technological, economic, and social 

changes that are weakening CCTV’s influence. As internet use spreads and provincial television 

stations gain viewers, fewer young people in particular turn to CCTV as their primary news 

source. Regulators have responded with a string of new rules in recent years that restricted 

entertainment programming during prime time and extended controls to online video platforms. 

In February 2012, the State Administration of Radio, Film, and Television (SARFT) announced 

that foreign television series—including popular Korean and Japanese dramas—would be 

banned during prime time. In July, regulators reportedly issued a joint notice to strengthen rules 

for online videos, which have emerged as a vehicle for short documentaries about breaking news 

events and other topics. The notice instructed official agencies to reward or demerit online video 

providers based on their implementation of the controls. Separately, the market distortions 

stemming from the unusual combination of political control and partial commercialization at the 

CCP’s flagship outlets gained attention in April 2012, when the website of the party’s 

mouthpiece, the People’s Daily Online, was listed on the Shanghai stock exchange in an initial 

public offering (IPO). The authorities were quickly forced to suspend trading on the website’s 



shares after soaring prices valued the company at over $800 million, a sum that was inconsistent 

with its actual popularity among readers. Some analysts said the jump partly reflected 

speculation by investors, who were betting that the company’s direct ties to the CCP would 

essentially guarantee profits and growth in China’s state-controlled media environment. 

The prevailing salary arrangements generally pay journalists only after their stories are 

published or broadcast. When a journalist writes an article that is considered too controversial, 

payment is withheld, and in some cases the journalist must pay for the reporting costs out of 

pocket. A small number of elite media outlets combat such deterrents to aggressive reporting by 

paying journalists even for reports that are subjected to censorship. Corruption among Chinese 

journalists persisted in 2012, and it remained common for public relations firms to pay reporters 

for attending press conferences. As the internet’s influence grows, such bribery has spread to the 

online sphere, reportedly producing a multimillion-dollar industry of web-deletion services that 

cater to private firms and government officials. In September 2012, authorities arrested two 

people, including an employee of the search-engine giant Baidu, for accepting payment to 

illegally delete posts on the company’s Tieba online forum. 

China is home to the largest number of internet users in the world, with the figure 

surpassing 560 million, or approximately 42 percent of the population, in 2012. Over 400 million 

accounts had been opened on domestic microblogging services by the end of the year, though the 

number of regularly active users is smaller, estimated to range in the tens of millions. The 

prevalence of microblogs, online circumvention tools, and overseas Chinese news outlets has 

grown in recent years, dramatically expanding Chinese citizens’ ability to access and share 

information about events occurring in different parts of the country and even within the top 

echelons of the CCP. A growing number of Chinese use proxy servers to evade internet 

restrictions and receive illegal satellite transmissions. Although Twitter remains blocked in 

China and domestic microblogging services engage in government-directed censorship, the latter 

have rapidly grown in influence as a source of news and an outlet for public opinion, in part 

because the rapid sharing of information among microblog users sometimes outpaces censors’ 

deletions. The role of online sources in the media landscape has become especially important 

with regard to breaking news. A 2012 study of Chinese public opinion and crisis management 

reported that online sources accounted for nearly 65 percent of breaking news reports in 2011, 

versus just over 30 percent for traditional media. 


