
 
 

Freedom of the Press 2007 
Draft Country Reports and Ratings 

May 1, 2007 
 
 
Uzbekistan 
 
Status: Not Free 
Legal Environment: 29 
Political Environment: 37 
Economic Environment: 25 
Total Score: 91 
 
The Uzbek government does not respect freedom of speech and the press, despite 
nominal constitutional guarantees. A new media resolution in 2006 tightened a system of 
laws that already allowed penalties of up to five years in prison for publicly criticizing 
the president. Other ambiguously phrased statutes broadly prohibited incitement of 
religious or ethnic strife and statements advocating the subversion or overthrow of the 
constitutional order.  

After domestic unrest in 2005, the Uzbek authorities undertook a concerted 
campaign against foreign-funded media, and in 2006 the British Broadcasting 
Corporation, Radio Free Europe/Radio Liberty, and Voice of America remained unable 
to broadcast from within Uzbekistan. In March, a government-controlled website 
published the text of a February cabinet resolution with “basic rules regulating the 
professional activities of foreign media correspondents in Uzbekistan.” The resolution 
stressed that foreign correspondents were forbidden “to insult the honor and dignity of 
Uzbek citizens, [or] to interfere in their personal lives.” It also expressly forbade the 
“professional activities of Uzbek citizens in the capacity of representatives of foreign 
media who/that have not received accreditation through the Uzbek Foreign Ministry.” 
Meanwhile, on the domestic front, virtually all media were controlled either directly or 
indirectly by the state, and the government used them to present a positive distortion of 
reality in the country with occasional forays into carefully controlled criticism. 

While there was little independent media activity left in the wake of the 
government’s repressive efforts in 2005, harassment continued in 2006. In January, rights 
activist Saidjahon Zainabiddinov was reportedly sentenced to a seven-year prison term 
for speaking with foreign journalists about the Uzbek security services’ violent 
suppression of a small uprising in Andijon in May 2005. Deutsche Welle correspondent 
Obid Shabanov was stripped of his accreditation in March for an allegedly inaccurate 
story, and was warned about new regulations on unaccredited representatives of foreign 



media. Harassment prompted Alo Khojayev to shut down the independent news website 
Tribune-uz.info in July. Also that month, six journalists were fired from their jobs at 
state-owned media outlets for freelancing with foreign or independent publications, 
including Tribune-uz.info. In September, independent journalist Jamshid Karimov, a 
nephew of President Islam Karimov, was reportedly placed in a psychiatric hospital and 
remained there at year’s end. In October, a court sentenced independent journalist 
Ulughbek Haydarov to a six-year prison term for extortion, but he was released in 
November. He had reported on local government corruption. Sobirdjon Yakubov, a 
journalist with the newspaper Hurriyat who had been jailed in 2005 after calling for 
democratic reforms, was released in April and allowed to return to work. 

There are no private publishing houses or printing presses, and the establishment 
of new periodicals is subject to political approval. The government in 2006 continued to 
control national dailies and television stations, which routinely denounced foreign-funded 
media as aggressors in an “information war” against Uzbekistan and portrayed Western-
style democratization as a plot to undermine Uzbek identity. With foreign-funded 
broadcast media barred from the country, the internet was a critical source of 
information, and a number of exiled Uzbek journalists were able to operate news sites 
from abroad with a focus on rights issues. However, the total number of internet users 
was less than one million (in a country of over 26 million people), and consistent reports 
indicated that the authorities tried to block critical news and opposition sites, although 
some remained available through proxy servers. An Uzbek court in January 2006 
suspended Freedom House’s operations in the country, finding that the group had 
provided internet access without a license. 


	Freedom of the Press 2007
	Draft Country Reports and Ratings

