
 
 

Freedom of the Press 2007 
Draft Country Report and Ratings  

May 2, 2007 
 
Iran 
 
Status: Not Free 
Legal Environment: 29 
Political Environment: 34  
Economic Environment: 21 
Total Score: 84 
 
Press freedom in Iran continued to deteriorate in 2006 as the regime’s conservative 
leaders cracked down on critical publications and journalists through arrests, detentions, 
closures, and the establishment of new restrictions on internet media. At the same time, a 
striking contrast has emerged between government efforts to restrict information and the 
public’s efforts and ability to access it, particularly through satellite and other foreign 
broadcasts that remain beyond government control. 
 

The constitution provides for limited freedom of opinion and of the press. While it 
protects individuals from punishment for holding a certain belief, Article 24 of the 
charter, along with the vaguely worded 2000 Press Law, forbids the publication of ideas 
that are contrary to Islamic principles or detrimental to public rights. The government 
regularly invokes vaguely worded legislation to criminalize critical opinions, and 
punishments for violations are harsh. Article 500 of the penal code states that “anyone 
who undertakes any form of propaganda against the state…will be sentenced to between 
three months and one year in prison”; the code leaves “propaganda” undefined. Under 
Article 513, offenses deemed to be an “insult to religion” can be punished by death or up 
to five years’ imprisonment, with “insult” similarly undefined. Other articles provide 
sentences of up to two years in prison, up to 74 lashes, or a fine for those convicted of 
intentionally creating “anxiety and unease in the public’s mind,” spreading “false 
rumors,” writing about “acts that are not true,” or criticizing state officials. Iran’s 
judiciary frequently denies accused journalists due process by referring their cases to the 
Islamic Revolutionary Court, an emergency venue intended for those suspected of 
seeking to overthrow the regime. The Preventive Restraint Act is used regularly to 
temporarily ban publications without legal proceedings. 

 
Critical journalists are deterred by a range of obstacles in the legal system. 

Charges against journalists, bloggers, editors, and publications are often arbitrary; 



prosecutions, trial dates, and sentences are delayed; and bail sums for provisional release 
while awaiting trial are substantial. While fewer journalists are imprisoned today than in 
the past, laws prohibit editors and publishers from hiring journalists who have previously 
been sentenced, and imprisoned journalists have complained of solitary confinement and 
torture. 

In 2006, many of those targeted by the Office of the Supreme Leader and the 
Iranian judiciary, led by Tehran prosecutor-general Saeed Mortazavi, were well known 
for their critical stance toward the government or advocacy of human rights and freedom 
of expression. In one of the year’s more prominent cases, reformist intellectual and 
journalist Ramin Jahanbeglo was arrested in April, presumably in response to an article in 
which he challenged President Mahmoud Ahmadinejad’s denial of the Holocaust. 
Jahanbeglo was held in northern Tehran’s Evin prison without charge until his release in 
August. In July, the minister of intelligence accused Jahanbeglo of “taking part in a U.S. 
attempt to carry out a velvet revolution in Iran,” prompting rights groups to view the case 
as the beginning of an intensified crackdown. Later that month, Hassan Hadad, a judge 
with a record of prosecuting journalists and personally torturing prisoners at Evin prison, 
was made deputy prosecutor for security issues. He was assigned the task of “forcefully 
cracking down on threats to overthrow the regime.”  

 
Ali Akbar Monsavi Khoini, a former member of parliament who was critical of 

the country’s detention practices and prison conditions, was detained in June for 
participating in a peaceful women’s rights demonstration. In another strike against human 
rights advocates, the Interior Ministry in August closed down the country’s leading 
human rights organization, the Center for Defense of Human Rights, founded by Nobel 
laureate Shirin Ebadi, claiming that it did not have the proper permit. In a more positive 
development, Akbar Ganji, a well-known writer sentenced in 2001 to six years in prison 
for “spreading propaganda” and “collecting confidential state documents to jeopardize 
state security,” was released in March.  

 
The Iranian government has forcibly closed or banned more than 100 publications 

since 2000. This trend continued in 2006, with a particular focus on critical media outlets. 
The most significant closure of the year occurred in September, when the Sharq daily, the 
country’s most prominent and last remaining reformist newspaper, was shuttered for 
failing to heed Ministry of Islamic Culture and Guidance orders to replace its managing 
director. The director had been charged with more than 70 wide-ranging violations 
immediately after the paper ran a satirical report on the president. Sharq had previously 
come under pressure from the authorities for its editorial stance and particularly for 
criticizing the rulings of the Supreme National Security Council, which oversaw Iran’s 
nuclear negotiations with the international community. Another daily, Rouzegar, was 
banned in October after taking in many former Sharq staff members.  

 
The government continued to intimidate and harass journalists who covered 

ethnic minority issues in the country, where the dominant Persian ethnic group made up 
just over half of the population of roughly 70 million. In May, the Ministry of Islamic 
Culture and Guidance invoked Article 12 of the Press Law to close Iran Friday, a state 
paper, and arrest an editor and a cartoonist for “fomenting discord” by publishing a 



cartoon deemed insulting to the Azeri minority; Azeris made up about a quarter of the 
population. The editor was ultimately acquitted and the cartoonist fined, and the ban of 
the paper was lifted in September; it has since published under a largely new staff. In 
December, one of Iran’s leading ayatollahs, Fazel Lankarani, issued a fatwa calling for 
the death of an Azeri journalist and his editor after the publication of an article claiming 
that European values were superior to those of Muslim countries.  

 
The country’s numerous legal restrictions and successive closings and arrests 

make self-censorship common. However, critical reporting was particularly prevalent in 
2006 before and after the elections for the Assembly of Experts and municipal 
governments in December. Criticism of the government among the hard-line and 
conservative press notably increased following the poor electoral performance of 
Ahmadinejad’s allies, with some publications questioning the president’s stance on the 
nuclear issue. Some observers attribute this development to a growing rift between 
Ahmadinejad and Supreme Leader Ali Khamenei. 

 
 Iran is home to more than 20 daily newspapers, though most Iranians do not read 
newspapers on a regular basis. The most widely distributed paper is the government-
supported Keyhan, with a circulation of 350,000. More than 80 percent of residents 
receive their news from television, and the government directly maintains a monopoly 
over all domestic broadcast media, which present only official political and religious 
viewpoints. The Islamic Republic News Agency is the chief supplier of news to radio, 
television, print, and internet media. It falls under the authority of the Ministry of Islamic 
Culture and Guidance, headed by Mohammed-Hossein Saffar-Harandi, a former Keyhan 
employee with a long history of cracking down on the reformist press.  
 

Although satellite dishes that receive foreign broadcasts are forbidden, an 
increasing number of people own them, allowing many of Iran’s more prosperous city 
dwellers to access international news sources. Satellite radio allows a larger portion of the 
population to hear international broadcasts. Radio Farda, a joint initiative of Radio Free 
Europe/Radio Liberty and Voice of America, broadcasts news twice an hour, seven days 
a week, along with popular Persian and Western music, in an effort to reach Iran’s 
growing youth population. According to the Washington Post, a survey conducted in 
2006 found that roughly 13.6 percent of the adult population listened to Radio Farda each 
week.  

 
Internet usage continues to increase, with more than seven million Iranians able to 

access the internet in 2006, but the press freedom watchdog Article 19 maintains that the 
government’s heightened online censorship campaign has left fewer citizens willing to 
challenge the status quo. Still, websites continue to express opinions that the country’s 
print media would never carry. Moreover, the internet provides a forum for political 
debate, with both conservatives and reform advocates using it to promote their political 
agendas. The internet has also provided a key platform for international initiatives—such 
as Article 19’s Persianimpediment.org, Freedom House’s Gozaar, and Rooz Online—to 
promote freedom of expression and inform the Iranian public on human rights issues. 

 



Iran has roughly 100,000 bloggers, most of whom oppose the regime and publish 
anonymously to avoid detection, reflecting the extent to which journalists and dissidents 
have turned to the internet in the last several years in an effort to circumvent official 
control. The judiciary began targeting online journalists, bloggers, and technical support 
staff in 2004, and all of those detained in 2004 and 2005 were held in solitary 
confinement at a secret detention center, subjected to torture, and denied access to 
lawyers and medical care. Most of those imprisoned in 2004 were released in 2005. In 
January 2006, Arash Sigardi, a blogger who actively campaigned for the promotion of 
diverse viewpoints through internet journalism, was sentenced to three years in prison for 
“insulting the Supreme Guide” and publishing “propaganda against the regime.” A 
number of other online activists received jail sentences for critical online publications 
during the year.  

 
There was a hike in internet filtering in the name of morality over the summer, 

followed by a series of new restrictions aimed at preserving Islamic culture, especially for 
Iran’s younger generation, according to Britain’s Guardian newspaper. Sites dealing with 
the condition of women were targeted in particular. According to Information and 
Technology, the company responsible for internet filtering, 90 percent of filtered sites are 
proscribed due to immoral character, and 1,000 new online publications are added to the 
blacklist each month. Public use of high-speed internet connections was banned in 
October, and a cabinet decision in November ordered all websites dealing with Iran to 
register with the authorities. The decision also officially outlawed all sites that insulted 
Islam and monotheism in general, disseminated separatist ideologies, published false 
information, or threatened individual privacy. While the registration of the country’s tens 
of thousands of websites would be difficult to implement, the new edict established an 
ominous legal pretext for arbitrarily banning more sites. YouTube, the New York Times 
website, and the English version of Wikipedia were all blacklisted in December.  

 
 

 )1385-1386 ( 2007 آزادی مطبوعات در سال 
 

  ايران
 

 عدم آزادی : وضعيت
   29:     ی قانونی زمينه
 34:    ی سياسی زمينه
 21:  ی اقتصادی زمينه

 84:         جمع امتياز
 

کار رژيم، با دستگيری و بازداشت افراد و بستن نشريات و  که رهبران محافظه ، درحالی85 و 84های  طی سال
کردند،  تر نگاران و مطبوعات جدی تنگ های اينترنتی، عرصه را بر روزنامه های تازه بر رسانه ايجاد محدوديت

های حکومت برای ايجاد  از سوی ديگر، کوشش. تر شد وضعيت آزادی مطبوعات در ايران روز به روز وخيم
 به ويژه -ها و امکانات مردم در راستای دسترسی به آن محدوديت در نشر اطلاعات آزاد در رويارويی با تلاش

 .  قرار گرفت-نده بودهای خارجی که از دسترس رژيم دور ما ها و رسانه از راه ماهواره
 



گرچه اين قانون . قانون اساسی جمهوری اسلامی، آزادی محدودی برای عقيده و مطبوعات در نظر گرفته است
 همين قانون و قانون 24ی  شمارد، ماده ی خاص غيرمجاز می خاطر داشتن يک عقيده تعقيب و تنبيه افراد را به

ای را که مخالف با مبانی نظام جمهوری اسلامی يا بر  ده، نشر هرنوع عقي1379مبهم مطبوعات مصوب سال 
حکومت با استناد به اين قانون مبهم، افراد را بخاطر . خلاف مصالح مردم تشخيص داده شود، ممنوع کرده است

های کيفری  نامه  آيين500ی  ماده. کند دهد و متخلفان را بشدت مؤاخذه می بيان عقيده مستوجب پيگرد تشخيص می
به حبس بين سه ماه تا يک سال محکوم ... ای بر عليه نظام تبليغ کند هر فردی که به هر شيوه"کند که   میتصريح

شان  ، مجازات کسانی که اقدام513ی  بنا به ماده. دده ارائه نمی» تبليغ«نامه تعريفی از  اين آيين." خواهد شد
ارايه » توهين«در اين مورد نيز تعريفی از . ودتلقی شود تا پنج سال حبس يا اعدام خواهد ب» توهين به مذهب«

 ضربه شلاق و جريمه برای کسانی که عامدا 74هايی تا دوسال حبس، تا  مواد ديگر اين قانون مجازات. شود نمی
 و يا انتقاد از مسئولان  »واقع خلاف مطالب« پخشو  » نشر اکاذيب«، » تشويش اذهان عمومی«مرتکب 

نگاران متهم به  ی روزنامه ی پرونده نظام قضايی ايران بارها با احاله.  کرده استبينی شوند، پيش حکومت می
 اشخاص مظنون به براندازی نظام ی العاده و ويژه به منظور محاکمه ی انقلاب، که دادگاهی فوق های ويژه دادگاه

ها در راستای تعطيل ی نظارت بر مطبوعات بار نامه آيين. است، آنها را از دادرسی مقتضی محروم کرده است
 .غيرقانونی موقت نشريات مورد بهره برداری قرار گرفته است

 
شان باز  نگاران جدی را از پرداختن به وظايف وجود موانع بسياری در نظام قضايی جمهوری اسلامی، روزنامه

» من درآوردی«ا ها، سردبيران و نشريات مختلف، غالب نگاران، وبلاگ نويس اتهامات عليه روزنامه. داشته است
ی آزادگيرد و مبلغ وثيقه برای  ها و احکام صادر شده با تاخير صورت می ها، تاريخ محکمه روند دادگاه. است

نگاران بازداشتی کمتر  گرچه امروزه شمار روزنامه.  تضمين معمولا بسيار بالا است از زندان با قرارمشروط
. کند ن محکوم را برای سردبيران و ناشران ممنوع مینگارا شده است، قوانين موجود، استخدام روزنامه

 . اند های انفرادی و شکنجه، شکايت کرده نگاران زندانی بارها از سلول روزنامه
 

ی قضائيه و سعيد مرتضوی  ، بسياری از کسانی که توسط دفتر رهبر جمهوری اسلامی، قوه1385در سال 
 در راه مبارزه برای  خاطر ايستادگی جدی عليه دولت و تلاش بهدادستان عمومی تهران مورد تعقيب قرار گرفتند، 

ی رامين جهانبگلو،  ها در اين زمينه، پرونده يکی از مهمترين پرونده. حقوق بشر و آزادی بيان شهرت يافتند
ای که در آن عقايد  گرا بود که در ارديبهشت ماه، ظاهرا در واکنش به مقاله نگار اصلاح روشنفکر و روزنامه

جهانبگلو تا . ی کشتار يهوديان را به چالش گرفته بود، بازداشت شد انکارآميز محمود احمدی نژاد در زمينه
وزير اطلاعات در تيرماه جهانبگلو . سر برد شهريورماه در زندان اوين واقع در شمال تهران، بدون تفهيم اتهام به

های  کرد و به اين وسيله به گروه» ملی در ايراناندازی انقلاب مخ مشارکت با آمريکا برای راه«را متهم به 
 که در ای اندکی بعد، در همان ماه، حسن حداد، قاضی. ای را نشان داد افراطی راست، راه اعمال فشارهای تازه

ی زندانيان در زندان اوين يد طولايی دارد، به سمت معاون دادستانی در مسايل  نگاران و شکنجه پيگرد روزنامه
 ».تر تهديدهای براندازی عليه رژيم را خنثی کند با شدت هرچه تمام«وی وظيفه يافت . زيده شدامنيتی برگ

های ايران،  ی پيشين مجلس، و از منتقدان دولت در امر زندان و شرايط زندان علی اکبر موسوی خوئينی، نماينده
در مردادماه همان . زداشت شدآميز مدافعان حقوق زنان با در خردادماه به اتهام شرکت در تظاهرات مسالمت

ترين سازمان مدافع حقوق بشر در ايران،  سال، وزارت کشور در اقدام ديگری عليه مدافعان حقوق بشر، مهم
 صلح نوبل تاسيس شده بود، ی ی جايزه ی شيرين عبادی، برنده را که به وسيله» مدافعان حقوق بشر کانون«يعنی 

 به 1379نگار معروف که در سال   تحول مثبت، اکبر گنجی روزنامهدر يک. ی نداشتن مجوز، بست به بهانه
به شش سال زندان »  آوری اطلاعات محرمانه در راستای تضعيف امنيت نظام جمع«و » انتشار تبليغات«اتهام 

 . محکوم شده بود، در اسفندماه از زندان آزاد شد
 

. ريه را توقيف يا وادار به تعطيلی کرده است حکومت ايران با توسل به زور بيش از يک صد نش1379از سال 
ی  در مهرماه همان سال روزنامه. های جدی ادامه يافت  نيز با تاکيد ويژه بر رسانه1385اين روند در سال 

ی مطبوعات اصلاح طلب، پس از عدم توجه به دستور وزير  ی کشور و آخرين بازمانده شرق، مهمترين روزنامه
پس از آن که اين روزنامه گزارش طنزآلودی . بنی بر تعويض مدير آن، توقيف شدفرهنگ و ارشاد اسلامی م

شرق  پيش از آن، .  مورد تخلف گسترده شد70ی رئيس جمهوری منتشر ساخت، مدير آن متهم به بيش از  درباره
شورايعالی ويژه انتقادهای تند و تيزش از تصميمات  ها و به های حکومت به دليل سرمقاله بارها از سوی مقام



در مهرماه . ای ايران با جوامع جهانی نظارت داشت، تحت فشار قرار گرفته بود  که بر مذاکرات هستهامنيت ملی
 . ی شرق، توقيف شد ، در پی استخدام بسياری از کارکنان پيشين روزنامه»روزگار« ديگری به نام ی روزنامه

 
نگارانی ادامه داد که به انعکاس مسايل قومی و  هطی همين سال حکومت همچنان به ارعاب و  آزار روزنام

دهد، پرداخته   ميليونی آن را تشکيل می70ها در کشور، که اکثريت فارسی زبان، اندکی بيش از نيم جمعيت  اقليت
ی   قانون مطبوعات، روزنامه12ی  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارديبهشت ماه، با استناد به ماده. بودند

ها تلقی  را با چاپ کاريکاتوری که اهانت به آذری را توقيف کرد و سردبير و کاريکاتوريست آن» راناي«دولتی 
اقليت آذری نزديک به يک چهارم جمعيت . بازداشت کرد» ايجاد اختلاف بين اقشار مختلف«شده بود، به اتهام 

کاريکاتوريست آن محکوم به پرداخت اندکی بعد، از سردبير روزنامه رفع  اتهام شد و . دهد ايران را تشکيل می
اين روزنامه از آن تاريخ با تشکيلات و کارکنان . در مهرماه سرانجام روزنامه از توقيف درآمد. جريمه گرديد

االله فاضل لنکرانی، از روحانيون متنفذ، با انتشار  در آذرماه همان سال آيت. ای به فعاليت خود ادامه داده است تازه
شد که در )  در جمهوری آذربايجان( آذری ی نگار و سردبيريک روزنامه فتوايی خواهان اعدام يک روزنامه

 . های کشورهای اسلامی بالاتر است های اروپايی در مقايسه با ارزش ای از آن آمده بود که ارزش مقاله
 

 سانسوری را به امری عادی تبديل -شمار در کشور، خود های بی ها و دستگيری  تعطيلیهای قانونی، محدوديت
در دوران پيش و پس از انتخابات مجلس خبرگان و ) 1385 - 1384 (2006همه، طی سال  با اين. کرده است

در پی . تدر جريان انتخابات شوراهای شهر در آذرماه همان سال، اين فشارها در سطح وسيعی مشاهده شده اس
گرا از دولت افزايش  کاران اصول نمايش ضعيف انتخاباتی متحدان احمدی نژاد، انتقاد نشريات وابسته به محافظه

برخی از ناظران اين . ای زير سؤال بردند يافت و برخی از آنها موضع رئيس جمهوری را در امر مسايل هسته
 . دهند جمهوری اسلامی نسبت میای ميان احمدی نژاد و رهبر  تحول را به شکاف گسترنده

 
های  ها تمايلی به خواندن روزنامه شود؛ گرچه بيشتر ايرانی منتشر می  روزنامه در ايران20هم اکنون، بيش از 

 350با تيراژی معادل ) کاران وابسته به محافظه(» کيهان «ی ها روزنامه پرتيراژترين اين روزنامه.  ندارندفعلی
دولت مستقيما . کنند  درصد اهالی کشور اخبار را از طريق تلويزيون کسب می80بيش از . هزار نسخه است

. کند انحصار پخش را در کشور برعهده دارد که تنها نقطه نظرهای سياسی و مذهبی حکومت را منعکس می
های  ی تامين خبر برای راديو، تلويزيون، نشريات و رسانه منبع عمده» جمهوری اسلامی«خبرگزاری دولتی 

عمل » فرهنگ و ارشاد اسلامی«اين خبرگزاری وابسته و زير نظر تشکيلات اداری وزارت . اينترنتی است
کند که در راس آن محمد حسين صفار هرندی، از کارکنان پيشين کيهان، قرار گرفته است، که يد طولايی در  می

 . های اصلاح طلب دارد اعمال فشار بر روزنامه
 

های تلويزيونی خارجی را دريافت کند، غيرقانونی است،  تواند ايستگاه ای که می ارههای ماهو گرچه داشتن ديش
کنند و بسياری از ساکنان مرفه شهری از اين طريق موفق به کسب  ها از آن استفاده می شمار بسياری از ايرانی

سازد به   را قادر میای نيز بخش عظيمی از جمعيت راديوهای ماهواره. شوند المللی می های بين خبر از رسانه
ی مشترک راديو اروپای آزاد، راديو  راديو فردا، پروژه. المللی خبرپراکنی دسترسی پيدا کنند های بين ايستگاه

های روز ايرانی و خارجی، دو بار در  ها و آهنگ آزادی و صدای آمريکا، هفت روز هفته همراه با پخش ترانه
به گزارش . کوشد با جوانان کشور ارتباط برقرار سازد  راه میپردازد و از اين هر ساعت به پخش خبر می

 در صد 13.6نزديک به ) 1385 و 1384 (2006عمل آمده در سال  ی بررسی به ، بر پايه»واشنگتن پست«
 . دهند جمعيت بالغ ايران هر هفته به راديو فردا گوش می

 
 اينترنت دسترسی داشتند، شمار کاربران اينترنت با رقمی معادل بيش از هفت ميليون ايرانی که طی همين سال به

بانی آزادی مطبوعات را بر  سازمان بريتانيايی که ديده(» 19ی  ماده«ی  همه، برپايه با اين. رو به افزايش است
ی مبارزه با وضعيت  ، سانسور اينترنتی حکومتی روز به روز از شمار شهروندانی که آماده)عهده گرفته است
 هستند که نشريات چاپی کشور غالبا  ی نظراتی ها همچنان منعکس کننده سايت کاهد؛ گرچه، وب  میموجود هستند،

وشنود سياسی ايجاد  از اين گذشته، اينترنت ابزار مناسبی برای تبادل افکار و گفت. کنند از انتشار آن خودداری می
های سياسی خود   ی نشر ديدگاههای محافظه کار و هم اصلاح گرايان از آن برا کرده است که هم گروه

المللی به وجود آورده است، مانند  ی مهمی برای طرح مسايل بين اينترنت همچنين صحنه. کنند برداری می بهره



  وابسته به خانه Horg.gozaar.wwwو  » 19ی  ماده«  متعلق به Horg.persianimpediment.wwwهای  سايت
رسانی به ايرانيان  ی آزادی بيان و اطلاع   که هر يک به سهم خود در اشاعهHcom.roozonline.wwwآزادی و 
 . کنند ی مسايل مربوط به حقوق بشر تلاش می در زمينه

 
دهند، به صورت  هزار وبلاگ نويس ايرانی، که بيشتر آنها را مخالفان رژيم تشکيل مینزديک به يک صد 

های  ی آنها در سال شيوه. اند دهند و به اين وسيله از شر مؤاخذه در امان ناشناس به انتشار مطالب خود ادامه می
 رژيم برای پيشگيری از نگاران و مخالفان مند شده است که بسياری از روزنامه اخير از چنان اقبالی بهره

 قضائيه در صدد ی  قوه1383 و 1382در پی اين تحولات در سال . اند های حکومتی به آن پناه برده کنترل
 83 و 82های  و وبلاگ نويسان و کادر فنی آنها برآمد و طی سال» لاين آن«نگاران  شناسايی و کنترل روزنامه

ی آنها پرداخت و از  های نامعلوم به شکنجه ای انفرادی در زندانه ها را دستگير کرد و در سلول بسياری از آن
 بازداشت شده بودند، 82بسياری از اين افراد که در سال . عمل آورد دسترسی آنها به وکيل و مداوا جلوگيری به

، آرش سيگارچی،  وبلاگ نويس که فعالانه در راه ترويج 1384در دی ماه .  آزاد شدند83سرانجام در سال 
تبليغ «و » توهين به مقام رهبری«های گوناگون از راه اينترنت کمر همت بسته بود، به اتهام  يان آزاد انديشهب

در همين سال در مورد  شمار ديگری . به سه سال زندان محکوم شد) نخست به چهارده سال و سپس(» عليه نظام
 . ن صادر شداز فعالان اينترنتی، به اتهام نشر اينترنتی، احکام مشابه زندا

 
های اخلاقی افزايش يافت و در پی  های حکومت برای فيلتر کردن اينترنت به بهانه در تابستان همين سال تلاش

 ويژه در  ای با هدف حراست از فرهنگ اسلامی، به های تازه  انگليسی گاردين، محدوديتی آن، به گزارش نشريه
هايی که با مسايل زنان سروکار داشتند، آماج اين  سايت  وباز اين ميان، به ويژه. ميان نسل جوان، اعمال شد

ی گزارش شرکت اطلاعات و تکنولوژی که مسئوليت فيلتر کردن اينترنت را برعهده  بر پايه. فشارها قرار گرفتند
شان سانسور شدند و هر ماهه نزديک به  ی ماهيت ضداخلاقی های فيلتر شده به بهانه  درصد سايت90گرفته بود، 

های  ی عمومی از اينترنت در مهرماه همين سال استفاده. شود ی اينترنتی به ليست سياه افزوده می  هزار نشريهيک
های مربوط به مسايل ايران  ممنوع اعلام شد، و دولت در ماه آبان دستور داد تمام وب سايت» با ارتباط سريع«

هايی را که به اسلام و  ی سايت ين رسما همهاين تصميم همچن. ملزم به ثبت و دريافت اجازه از دولت شوند
پرداختند و يا  دادند، به نشر اکاذيب می طلبی را اشاعه می های جدايی گفتند، انديشه خدايی به طور عام ناسزا می تک

ها هزار  با توجه به اين که اجرای عمل ثبت ده. کردند، غيرقانونی اعلام کرد به حريم خصوصی افراد تجاوز می
ی  رويه  کار بسيار دشواری خواهد بود، اين دستورالعمل تازه دستاويز قانونی شومی با هدف بستن بیسايت وب
 ، نيويورک تايمز و YouTubeهايی مانند يوتيوب  در آذرماه همين سال سايت. های بيشتر را پايه گذاشت سايت

 .در فهرست سياه قرار گرفتند  Wikipedia پديا ويکیبخش انگليسی 
 

 
 
 

http://www.persianimpediment.org/
http://www.persianimpediment.org/
http://www.persianimpediment.org/
http://www.persianimpediment.org/
http://www.persianimpediment.org/
http://www.persianimpediment.org/
http://www.persianimpediment.org/
http://www.persianimpediment.org/
http://www.persianimpediment.org/
http://www.persianimpediment.org/
http://www.persianimpediment.org/
http://www.persianimpediment.org/
http://www.persianimpediment.org/
http://www.persianimpediment.org/
http://www.gozaar.org/
http://www.gozaar.org/
http://www.gozaar.org/
http://www.gozaar.org/
http://www.gozaar.org/
http://www.gozaar.org/
http://www.gozaar.org/
http://www.gozaar.org/
http://www.gozaar.org/
http://www.gozaar.org/
http://www.gozaar.org/

	Freedom of the Press 2007
	Draft Country Report and Ratings

