
 
 

Freedom of the Press 2007 
Draft Country Report and Ratings 

May 1, 2007 
 
 
Azerbaijan 
 
Status: Not Free  
Legal Environment: 24 
Political Environment: 29 
Economic Environment: 22 
Total Score: 75  
 

Azerbaijan’s constitution guarantees freedom of the press, but the government 
hardly respects it and media freedom continues to decline in practice. Despite the 
completion of a draft law on defamation that would decriminalize libel, it remains a 
criminal offense punishable with large fines and up to three years’ imprisonment. 
Defamation lawsuits are the most common method of government intimidation aimed at 
opposition and independent media. The interior minister alone filed five lawsuits in 2006. 
In one such case in September, Eynulla Fatullayev, founder and editor of the Russian-
language newspaper Realny Azerbaijan, received a suspended two-year prison sentence 
and a fine of $11,000 for libeling the interior minister. Fikret Faramazoglu, editor in chief 
of the weekly opposition newspaper 24 Saat, was also sentenced to a suspended one-year 
prison term in August for libeling the interior minister. In August, Shakhin Agabeili, 
editor of the magazine Milli Yol, was sentenced to one year in prison for defaming a 
leader of the ruling Yeni Azerbaijan Party; he was pardoned by President Ilham Aliyev in 
October.  

Azerbaijan passed a freedom of information law in December 2005, but it has not 
been effectively implemented; government institutions continue to ban opposition and 
independent journalists from public hearings. The government wields significant control 
over the National Radio and Television Council (NRTC), the broadcast watchdog and 
licenser. In November, the NRTC suspended the transmission of the country’s first 
independent television and radio station, ANS, citing a series of legal and regulatory 
violations. After harsh international criticism, the NRTC allowed ANS to resume 
broadcasts in December. However, the station remained vulnerable due to outstanding 
problems with the regulator. The suspension disrupted local transmission of the British 
Broadcasting Corporation (BBC), Radio Free Europe/Radio Liberty, and Voice of 
America. On the same day as the action against ANS, a ruling by the Baku’s Economic 
Court on the 1992 lease of a city building forced the evictions of the newspapers Azadliq 
and Bizim Yol and the Turan information agency, as well as the headquarters of the main 



opposition party, the Popular Front. The news outlets were able to relocate and resume 
operations after about a week. Foreign broadcasts of Turkish and Russian media were 
suspended at the end of the year.  

 Harassment and violence against journalists remains a serious concern in 
Azerbaijan. In October, members of the Azadliq opposition political bloc began a hunger 
strike to protest the government’s harassment of the media, and they were later joined by 
independent media representatives; it was the second time since 1999 that Azerbaijani 
journalists have gone on a collective hunger strike. In March, Azadliq journalist Fikret 
Huseynli was kidnapped and stabbed before being released. In May, Bizim Yol editor 
Bakhaddin Khaziyev was kidnapped, beaten, and ordered to stop reporting on sensitive 
issues, including corruption. His assailants reportedly ran over his legs with a car. 
Fatullayev ceased publishing both Realny Azerbaijan and its Azerbaijani-language sister 
publication in October, apparently to secure the release of his kidnapped father. Realny 
Azerbaijan resumed publishing in December. In June, authorities detained a prominent 
satirist for Azadliq, Mirza Sakit Zakhidov, on charges of narcotics trafficking and 
possession. He said the charges were fabricated, but was convicted of drug possession in 
October and sentenced to three years in prison. The 2005 murder of Elmar Huseynov, 
founder and editor of the opposition Monitor magazine, remained unresolved.  

While independent and opposition-affiliated media outlets exist in Azerbaijan, 
most private broadcast outlets are owned by ruling party supporters. The independent 
print media are generally able to express a wide variety of views but have minimal 
circulation outside Baku, unlike progovernment subsidized newspapers. Most print media 
are printed at government-owned publishing houses, and the owners of private printing 
presses also frequently have strong government connections. State-owned print and 
broadcast media, including a public television station established in 2005, toe the 
government line. The private and independent broadcast channels that are able to express 
diverse views are not available throughout the country. Independent and opposition 
media struggle financially because the government prohibits state-owned companies from 
purchasing advertising space from them and pressures private business to advertise in 
state-owned media. Internet access is generally unrestricted, although it is limited to less 
than 10 percent of the population primarily located in larger cities. In July, local media 
reported that a popular blog had been blocked due to its parodying of the president.  
 


	Freedom of the Press 2007
	Draft Country Report and Ratings

