
 
 

Freedom of the Press 2007 
Middle East and North Africa 

 
Draft Country Reports and Ratings  

May 2, 2007 
 
Algeria 
 
Status: Not Free 
Legal Environment: 22  
Political Environment: 23 
Economic Environment: 17 
Total Score: 62 
 
According to Algeria’s constitution, press freedom is a guaranteed right, but this has not 
stopped authorities from using legal and extralegal methods to harass the independent 
press. The laws were amended in 2001 to criminalize defamation of the president, the 
parliament, the judiciary, and the military. Algerian courts are subject to government 
pressure when adjudicating cases of libel and related offenses. Free expression was dealt 
another blow in 2006 as a result of President Abdelaziz Bouteflika’s plan for national 
reconciliation after the civil conflict of the 1990s. In February, the cabinet passed a 
decree that granted immunity to perpetrators of violence during the conflict, and 
authorized up to five years’ imprisonment for “anyone who by speech, writing, or any 
other act, uses or exploits the wounds of the National Tragedy to harm the institutions of 
the Democratic and Popular Republic of Algeria, to weaken the state, or to undermine the 
good reputation of its agents who honorably served it, or to tarnish the image of Algeria 
internationally.”   

The pattern of harassment aimed at critical or partisan Algerian journalists over 
the past several years continued in 2006. Journalists were arrested and charged with 
criminal violations in February after their newspapers published controversial cartoons of 
the prophet Muhammad, which first appeared in a Danish newspaper and sparked riots 
and demonstrations across the Muslim world. As was often the case in Algeria, the 
journalists were soon released, but the arrests illustrated the unpredictable nature of the 
authorities. In January, reporter Bachir Larabi of the independent daily El-Khabar was 
imprisoned for a month in the southwestern town of El-Bayadh after he was found guilty 
of defaming a local mayor. In June, journalist Mohamed Benchicou was released from 
prison after completing his two-year sentence for violating Algerian currency 
transportation laws. Benchicou’s case was politically motivated—his defunct newspaper, 
Le Matin, had published harsh criticism of the government, and Benchicou himself had 



written a book that pilloried the president. Bouteflika issued a pardon for journalists in 
July, but the laws used to punish them remained on the books and several other 
journalists were charged and sentenced to jail terms for their writing in the months after 
the pardon. Despite such persistent government harassment, Algeria’s newspapers 
remained feisty and assertive in their opinions. Columnists and editorial cartoonists 
skewer the authorities on a regular basis. 

Radio and television, two of the main sources of news, are largely under 
government direction. Popular pan-Arab satellite television stations, like Qatar-based Al-
Jazeera, provide an alternate source of information. The government uses its control over 
the country’s printing presses and a state advertising agency to influence the independent 
print media. Internet penetration is still quite low at only 5 percent of the population, but 
access is not restricted by the government. 
 
Bahrain 
 
Status: Not Free 
Legal Environment: 23 
Political Environment: 26 
Economic Environment: 22 
Total Score: 71 
 
The government in Bahrain continues to restrict media reporting, including the internet, 
despite laws providing for freedom of the press and of expression. Despite claims to 
further the democratic processes, media restrictions were tightened in 2006. Articles 23 
and 24 of Bahrain’s Constitution guarantee freedom of expression and the press. 
However, a suspended 2002 Press Law (No. 47) continues to be enacted to prosecute 
journalists based on 17 categories of offences. Offences against Islam, the king, and “the 
unity of the people,” as well as acts of inciting division or sectarianism are punishable 
with six months to five years in prison. Conflicting conservative and liberal efforts to 
reform the 2002 press law continued in 2006, with two emergency sessions for debate 
called in April. Despite government commitments to a more democratic society, three 
laws were passed in 2006 which have the potential to undermine the rights to free 
expression. On July 20, amendments to the association law (Law 18/1973) were ratified 
that forbade any speech or discussion infringing on “public order or morals.” A 
counterterrorism bill was signed into law on August 12 which contains excessively broad 
definitions of terrorism and terrorist acts, and which criminalizes advocating terrorist acts 
as well as the possession of documents promoting the same. An amendment to the Penal 
Code (Act 65/2006) in September made it a crime to publish the names or pictures of 
accused persons before a court verdict and without the permission of the public 
prosecutor. 
 News regarding international issues, local economic and commercial issues, and 
opposition politics are generally less restricted than are issues concerning the royal 
family, the Saudi royal family, national security, and judges.  Two reporters from local 
papers Al Mithak and Al Wasat received anonymous telephone threats in October for 
writing about the Bandargate scandal that centered on a report written by Sudanese-born 



British citizen Salah al-Bandar regarding alleged election fraud and involved members of 
the royal family and politicians.     
 Despite governmental censorship and self-censorship among journalists, many 
local and foreign media outlets are able to cover a diversity of issues without restriction. 
Nevertheless, some subjects of local concern continue to be untouchable. Print media are 
privately owned and there are nearly 100 Bahraini newspapers and journals in circulation. 
A number of new Arabic daily newspapers have opened since the reforms of 2002, 
including Al-Watan, which debuted in December of 2005, and Al-Waqt which entered the 
market in 2006. While privately-owned, the government still retains the right to control 
publishing policies, appoint the paper’s officials, and dismiss journalists. All local radio 
and television stations are state-run; however, satellite television is widely available, 
providing access to international broadcasts. The country’s first private radio station, 
which began broadcasting from Manama in October 2005, was shut down in 2006 by the 
authorities, alleging irregularities. 
 While the internet has provided journalists in Bahrain with greater freedom to 
report and more diverse access to critical forms of information, it has also served as yet 
another medium for the government to censor and regulate. The only internet provider in 
Bahrain is the government-owned Batelco, which reported that 135,000 persons used 
their service, about 21 percent of the population. Batelco prohibits user access to 
antigovernment or anti-Islamic websites, as well as human rights websites. On August 8, 
a government decree was issued to block access to Google Earth, Google Video, and 
Google Maps, but was lifted days later due to pressure from civil society. The media 
block on the scandal “Bandargate” extended beyond traditional media outlets to the 
internet, where blogs were forbidden to discuss the issue. In October, many websites and 
blogs were banned in the month leading up to the elections. On November 16, Dr. 
Mohammed Saeed Al-Sahlawi and Husain Abdulaziz Al Hebshi were arrested for 
possessing publications downloaded from the internet calling for the boycott of the 
November elections. The two activists were charged with promoting an illegal change of 
the state and spreading false news and rumours, which would disrupt public security, and 
damage public interest. The two remained in prison at the end of 2006. By the end of the 
year, almost two dozen websites were blocked.   
 
 
 
Egypt 
 
Status: Not Free 
Legal Environment: 22 
Political Environment: 22 
Economic Environment: 18 
Total Score: 62 
 
Though journalists increasingly cross the “red lines” that previously constrained the 
media, press freedom in Egypt continues to suffer from repressive laws and extralegal 
intimidation of journalists. The Emergency Law, the Press Law, and provisions of the 
Penal Code regulate the press, despite constitutional guarantees of press freedom. Much-



anticipated amendments to the Press Law were enacted in July 2006, but they did not 
alter provisions that criminalized the publication of “false news” and criticism of the 
president and foreign leaders. Publishing material that constitutes “an attack against the 
dignity and honor of individuals” or an “outrage of the reputation of families” also 
remains a criminal offense. In June, Ibrahim ‘Issa, editor of the weekly Al-Dustur, and 
Sahar Zaki, a journalist at the same paper, were sentenced to one year in prison for 
“insulting the president” and “spreading false or tendentious rumors” after reporting on 
an antigovernment lawsuit. At year’s end, ‘Issa and Zaki were free on 10,000 Egyptian 
pounds ($1,700) in bail, pending an appeal. Shahinda Miqlid, author of From the Papers 
of Shahinda Miqlid; Shirin Abu al-Naga, the book’s editor; and award-winning publisher 
Muhammad Hashim all faced criminal charges at the end of the year because of the 
book’s portrayal of a prominent landowning family.  

Journalists continued to face harassment and violence in 2006. Over the course of 
the year, police detained over a dozen journalists and assaulted many more. Hussein ‘Abd 
al-Ghani, the Cairo bureau chief of the Qatar-based satellite television channel Al-
Jazeera, was detained in April while reporting on bombings in southern Sinai. He was 
accused of disseminating “inaccurate news harmful to the country’s reputation” after 
mistakenly reporting violence between security forces and terrorists elsewhere in Egypt 
that had apparently never occurred; several other news outlets made the same error. 
Although he was freed, ‘Abd al-Ghani was still barred from leaving Egypt at the end of 
the year. In May, riot police attacked more than a dozen local and foreign journalists at 
peaceful demonstrations in support of judicial independence.  

While there are more than 500 newspapers, magazines, journals, and other 
periodicals in Egypt, this apparent diversity disguises the government’s role as a media 
owner and sponsor. The government owns shares in Egypt’s three largest newspapers, 
whose editors are appointed by the president. Opposition parties may form their own 
newspapers, and in recent years the Shura Council—one-third of whose members are 
appointed by the president—has granted licenses to the Ghad and Karama parties to 
publish eponymous weekly newspapers. The Ministry of Information controls content in 
the state-owned broadcast media. Privately owned domestic broadcasters are not allowed 
to air news bulletins and focus instead on music and entertainment. However, Egypt 
permits the establishment of locally based private satellite television stations, and the 
government does not block foreign satellite channels.  

Thanks in large part to government efforts to aggressively promote internet use, 
the number of Egyptians with access to the internet has more than quadrupled over the 
past several years, but it still amounts to just 7 percent of the population. The Egyptian 
government does not engage in widespread online censorship, but in June, the Supreme 
Administrative Court ruled that the information and communications ministries had the 
authority to block, suspend, or shut down websites that were considered a threat to 
“national security.” In November, blogger ‘Abd al-Karim Nabil Suleiman, better known 
as Karim Amer, was detained for insulting Islam, the authorities at Al-Azhar University, 
and President Hosni Mubarak. He remained in pretrial detention at year’s end, and was 
set to become the first blogger in Egypt to be prosecuted for his online writings, though 
others had been detained without charge. 
 
 



 
 
Iraq 
 
Status: Not Free 
Legal Environment: 22 
Political Environment: 32  
Economic Environment: 16 
Total Score: 70   
 
Restrictions on the press took new forms in 2006 as the new Iraqi government for the first 
time took action against reporters. The 2005 Iraqi constitution outlines a legal framework 
concerning the activities of the press, including provisions guaranteeing freedom of press 
and expression “in a way that does not violate public order or morality,” according to 
Article 38. In addition, Articles 101 and 102 outline a financially and administratively 
independent National Communications and Media Commission. However, like many 
other articles in the constitution, they do not specify the commission’s mandate or define 
the implementation of regulations and legislation. Legal analysts have noted that some 
archaic laws dating from Saddam Hussein’s rule remain on the books, including 
restrictive insult, anti-defamation, and state secrets laws.  

In 2006, Iraqi authorities imposed restrictions on the media that could endanger 
news diversity. Iraqi security forces detained at least 30 journalists over the course of the 
year, with four still held without charge at the year’s end. Moreover, the US military 
arrested eight media workers. Four were still in custody at the end of the year. Prime 
Minister Nuri al-Maliki’s government threatened to close media outlets for “inciting 
violence” and TV stations were banned from showing violent footage of events within 
Iraq. In November, the government shut down two television stations, Al-Zawra` and 
Salah al-Din, for showing footage of Iraqis protesting Saddam Hussein’s death sentence. 
Neither had been allowed back on air at the end of the year. The Interior Ministry 
established a monitoring unit tasked with requesting that journalists broadcast corrections 
of “false news.” Local and regional officials have been particularly aggressive in bringing 
charges against critical journalists. In January, the Kurdish regional government upheld a 
thirty year prison sentence for Kamal Syid Qadir, who was charged with defaming public 
institutions. Two editors and a journalist for the Kurdish weekly Hawlati were also 
charged with defamation in May following an article critical of Kurdish political parties. 
The government placed restrictions on foreign media as well: In October, authorities 
briefly closed the Baghdad bureau of satellite news channel Al-`Arabiya for inciting 
“sectarianism” and “violence,” and Al-Jazeera’s Arabic service was still barred from 
opening a bureau in Baghdad. In 2005, it was revealed that the U.S. Department of 
Defense (DOD) had hired a public relations firm to place stories with media outlets in 
Iraq that were written by U.S. military officers and depicted conditions in the country in a 
favorable light. In December 2006, during an internal investigation, the DOD concluded 
that the program had been legal under the rules of psychological warfare. However, the 
U.S. faced criticism from international watchdog groups for trying to manipulate press 
coverage and spread propaganda in the Iraqi media. 



Ongoing instability and violence remain the biggest threats to press freedom, with 
Iraqi insurgent groups conducting targeted kidnappings and attacks on the media. Several 
dozen journalists and media workers were killed in 2006, many in deliberate attacks. 
Reporters Sans Frontieres reported that armed groups kidnapped twenty media workers, 
and executed seven. Gunmen in the `Adil neighborhood of Baghdad kidnapped US 
journalist Jill Carroll on January 7 and released her three months later. The fate of two 
Iraqi reporters, Rim Zaid and her colleague Marwan Khazal of Al-Sumariya TV was still 
unknown at the end of 2006. Armed groups have targeted local journalists who work with 
foreign media and have accused them of being spies. Self-censorship increased as a result 
of intimidation from violent groups, including sectarian militias. Much of the violence 
against journalists in 2006 occurred during the last months of the year, as hostilities 
among insurgent groups increased significantly. In the deadliest incident of the 2006, 
gunmen raided the offices of the radio station Al-Shaabiya in October, killing six 
journalists and four guards. The station, owned by the National and Justice Party, was 
created in July but had yet to broadcast. 

Iraq has more than 100 daily and weekly publications, and dozens of new private 
television and radio channels have emerged throughout the country. The financial 
viability of these outlets is severely threatened by the security situation. Nearly all media 
outlets are privately owned and operated, but most of these outlets are affiliated with 
ethnic, sectarian, or partisan groups. Satellite TV is watched by around 70% of Iraqi 
viewers; the pan-Arab news stations Al-Arabiya and Al-Jazeera are popular. Iran's Al-
Alam TV, which broadcasts in Arabic, can be received in Baghdad without a dish. 
Access to foreign satellite television, previously banned in all of Iraq under Saddam 
Hussein (except in the northern Kurdish regions since 1991), grew in 2006. Internet 
usage also increased during the year, with many internet cafés opening up in Iraqi cities 
and no direct government restriction on access to, or operation of, the internet. 
 
 
 
 
Iran 
 
Status: Not Free 
Legal Environment: 29 
Political Environment: 34 
Economic Environment: 21 
Total Score: 84 
 
Press freedom in Iran continued to deteriorate in 2006 as the regime’s conservative 
leaders cracked down on critical publications and journalists through arrests, detentions, 
closures, and the establishment of new restrictions on internet media. At the same time, a 
striking contrast has emerged between government efforts to restrict information and the 
public’s efforts and ability to access it, particularly through satellite and other foreign 
broadcasts that remain beyond government control. 

The constitution provides for limited freedom of opinion and of the press. While it 
protects individuals from punishment for holding a certain belief, Article 24 of the 



charter, along with the vaguely worded 2000 Press Law, forbids the publication of ideas 
that are contrary to Islamic principles or detrimental to public rights. The government 
regularly invokes vaguely worded legislation to criminalize critical opinions, and 
punishments for violations are harsh. Article 500 of the penal code states that “anyone 
who undertakes any form of propaganda against the state…will be sentenced to between 
three months and one year in prison”; the code leaves “propaganda” undefined. Under 
Article 513, offenses deemed to be an “insult to religion” can be punished by death or up 
to five years’ imprisonment, with “insult” similarly undefined. Other articles provide 
sentences of up to two years in prison, up to 74 lashes, or a fine for those convicted of 
intentionally creating “anxiety and unease in the public’s mind,” spreading “false 
rumors,” writing about “acts that are not true,” or criticizing state officials. Iran’s 
judiciary frequently denies accused journalists due process by referring their cases to the 
Islamic Revolutionary Court, an emergency venue intended for those suspected of 
seeking to overthrow the regime. The Preventive Restraint Act is used regularly to 
temporarily ban publications without legal proceedings. 

Critical journalists are deterred by a range of obstacles in the legal system. 
Charges against journalists, bloggers, editors, and publications are often arbitrary; 
prosecutions, trial dates, and sentences are delayed; and bail sums for provisional release 
while awaiting trial are substantial. While fewer journalists are imprisoned today than in 
the past, laws prohibit editors and publishers from hiring journalists who have previously 
been sentenced, and imprisoned journalists have complained of solitary confinement and 
torture. 

In 2006, many of those targeted by the Office of the Supreme Leader and the 
Iranian judiciary, led by Tehran prosecutor-general Saeed Mortazavi, were well known 
for their critical stance toward the government or advocacy of human rights and freedom 
of expression. In one of the year’s more prominent cases, reformist intellectual and 
journalist Ramin Jahanbeglo was arrested in April, presumably in response to an article in 
which he challenged President Mahmoud Ahmadinejad’s denial of the Holocaust. 
Jahanbeglo was held in northern Tehran’s Evin prison without charge until his release in 
August. In July, the minister of intelligence accused Jahanbeglo of “taking part in a U.S. 
attempt to carry out a velvet revolution in Iran,” prompting rights groups to view the case 
as the beginning of an intensified crackdown. Later that month, Hassan Hadad, a judge 
with a record of prosecuting journalists and personally torturing prisoners at Evin prison, 
was made deputy prosecutor for security issues. He was assigned the task of “forcefully 
cracking down on threats to overthrow the regime.”  

Ali Akbar Monsavi Khoini, a former member of parliament who was critical of 
the country’s detention practices and prison conditions, was detained in June for 
participating in a peaceful women’s rights demonstration. In another strike against human 
rights advocates, the Interior Ministry in August closed down the country’s leading 
human rights organization, the Center for Defense of Human Rights, founded by Nobel 
laureate Shirin Ebadi, claiming that it did not have the proper permit. In a more positive 
development, Akbar Ganji, a well-known writer sentenced in 2001 to six years in prison 
for “spreading propaganda” and “collecting confidential state documents to jeopardize 
state security,” was released in March.  

The Iranian government has forcibly closed or banned more than 100 publications 
since 2000. This trend continued in 2006, with a particular focus on critical media outlets. 



The most significant closure of the year occurred in September, when the Sharq daily, the 
country’s most prominent and last remaining reformist newspaper, was shuttered for 
failing to heed Ministry of Islamic Culture and Guidance orders to replace its managing 
director. The director had been charged with more than 70 wide-ranging violations 
immediately after the paper ran a satirical report on the president. Sharq had previously 
come under pressure from the authorities for its editorial stance and particularly for 
criticizing the rulings of the Supreme National Security Council, which oversaw Iran’s 
nuclear negotiations with the international community. Another daily, Rouzegar, was 
banned in October after taking in many former Sharq staff members.  

The government continued to intimidate and harass journalists who covered 
ethnic minority issues in the country, where the dominant Persian ethnic group made up 
just over half of the population of roughly 70 million. In May, the Ministry of Islamic 
Culture and Guidance invoked Article 12 of the Press Law to close Iran Friday, a state 
paper, and arrest an editor and a cartoonist for “fomenting discord” by publishing a 
cartoon deemed insulting to the Azeri minority; Azeris made up about a quarter of the 
population. The editor was ultimately acquitted and the cartoonist fined, and the ban of 
the paper was lifted in September; it has since published under a largely new staff. In 
December, one of Iran’s leading ayatollahs, Fazel Lankarani, issued a fatwa calling for 
the death of an Azeri journalist and his editor after the publication of an article claiming 
that European values were superior to those of Muslim countries.  

The country’s numerous legal restrictions and successive closings and arrests 
make self-censorship common. However, critical reporting was particularly prevalent in 
2006 before and after the elections for the Assembly of Experts and municipal 
governments in December. Criticism of the government among the hard-line and 
conservative press notably increased following the poor electoral performance of 
Ahmadinejad’s allies, with some publications questioning the president’s stance on the 
nuclear issue. Some observers attribute this development to a growing rift between 
Ahmadinejad and Supreme Leader Ali Khamenei. 
 Iran is home to more than 20 daily newspapers, though most Iranians do not read 
newspapers on a regular basis. The most widely distributed paper is the government-
supported Keyhan, with a circulation of 350,000. More than 80 percent of residents 
receive their news from television, and the government directly maintains a monopoly 
over all domestic broadcast media, which present only official political and religious 
viewpoints. The Islamic Republic News Agency is the chief supplier of news to radio, 
television, print, and internet media. It falls under the authority of the Ministry of Islamic 
Culture and Guidance, headed by Mohammed-Hossein Saffar-Harandi, a former Keyhan 
employee with a long history of cracking down on the reformist press.  

Although satellite dishes that receive foreign broadcasts are forbidden, an 
increasing number of people own them, allowing many of Iran’s more prosperous city 
dwellers to access international news sources. Satellite radio allows a larger portion of the 
population to hear international broadcasts. Radio Farda, a joint initiative of Radio Free 
Europe/Radio Liberty and Voice of America, broadcasts news twice an hour, seven days 
a week, along with popular Persian and Western music, in an effort to reach Iran’s 
growing youth population. According to the Washington Post, a survey conducted in 
2006 found that roughly 13.6 percent of the adult population listened to Radio Farda each 
week.  



Internet usage continues to increase, with more than seven million Iranians able to 
access the internet in 2006, but the press freedom watchdog Article 19 maintains that the 
government’s heightened online censorship campaign has left fewer citizens willing to 
challenge the status quo. Still, websites continue to express opinions that the country’s 
print media would never carry. Moreover, the internet provides a forum for political 
debate, with both conservatives and reform advocates using it to promote their political 
agendas. The internet has also provided a key platform for international initiatives—such 
as Article 19’s Persianimpediment.org, Freedom House’s Gozaar, and Rooz Online—to 
promote freedom of expression and inform the Iranian public on human rights issues. 

Iran has roughly 100,000 bloggers, most of whom oppose the regime and publish 
anonymously to avoid detection, reflecting the extent to which journalists and dissidents 
have turned to the internet in the last several years in an effort to circumvent official 
control. The judiciary began targeting online journalists, bloggers, and technical support 
staff in 2004, and all of those detained in 2004 and 2005 were held in solitary 
confinement at a secret detention center, subjected to torture, and denied access to 
lawyers and medical care. Most of those imprisoned in 2004 were released in 2005. In 
January 2006, Arash Sigardi, a blogger who actively campaigned for the promotion of 
diverse viewpoints through internet journalism, was sentenced to three years in prison for 
“insulting the Supreme Guide” and publishing “propaganda against the regime.” A 
number of other online activists received jail sentences for critical online publications 
during the year.  

There was a hike in internet filtering in the name of morality over the summer, 
followed by a series of new restrictions aimed at preserving Islamic culture, especially for 
Iran’s younger generation, according to Britain’s Guardian newspaper. Sites dealing with 
the condition of women were targeted in particular. According to Information and 
Technology, the company responsible for internet filtering, 90 percent of filtered sites are 
proscribed due to immoral character, and 1,000 new online publications are added to the 
blacklist each month. Public use of high-speed internet connections was banned in 
October, and a cabinet decision in November ordered all websites dealing with Iran to 
register with the authorities. The decision also officially outlawed all sites that insulted 
Islam and monotheism in general, disseminated separatist ideologies, published false 
information, or threatened individual privacy. While the registration of the country’s tens 
of thousands of websites would be difficult to implement, the new edict established an 
ominous legal pretext for arbitrarily banning more sites. YouTube, the New York Times 
website, and the English version of Wikipedia were all blacklisted in December.  
 
 
 
Israel 
 
Status: Free 
Legal Environment: 6 
Political Environment: 13  
Economic Environment: 10 
Total Score: 29 
 



Press freedom is generally respected in Israel, and the country features a vibrant media 
landscape. Journalists are occasionally subject to official restrictions, but an independent 
judiciary and an active civil society adequately protect the free media. Hate speech and 
publishing praise of violence is prohibited, and the 1948 Prevention of Terrorism 
Ordinance prohibits expressions of support for terrorist organizations or groups that call 
for the destruction of Israel. In 2004, the Supreme Court denied a government appeal 
seeking to uphold a ban on granting press credentials to Palestinians. Israel’s Government 
Press Office (GPO) had earlier ceased issuing press cards to Palestinians on security 
grounds, claiming that some Palestinians posing as journalists used the cards to enter 
Israel and carry out or abet terrorist attacks. Israeli press freedom organizations have 
since accused the GPO of continuing to restrict press credentials for Palestinians. 

While newspaper and magazine articles on security matters are subject to a 
military censor, the scope of permissible reporting is wide and there is a broad range of 
published material. Editors may appeal a censorship decision to a three-member tribunal 
that includes two civilians, and publications cannot be shuttered because of censorship 
violations. Arabic-language publications are censored more frequently than those in 
Hebrew, and Arab Israeli journalists are subject to greater restrictions than their Jewish 
counterparts. In 2005, the daily Ha’aretz, Channel 2 television station, and BBC News 
were made to apologize to the government for failing to submit stories containing 
“sensitive” information for review. In July 2006, Al-Jazeera reporters Walid Al-Omary 
and Elias Karram were briefly detained by Israeli security forces while covering 
Hezbollah rocket attacks in northern Israel; Israeli officials claimed that the reporters 
were assisting Hezbollah by revealing the locations of rocket hits. The 2004 release of 
Mordechai Vanunu, an Israeli citizen imprisoned for 18 years for espionage and 
disclosing information about Israel’s nuclear weapons program, was conditioned on a 
series of restrictions on his speech and movement; these restrictions have been 
condemned by the International Federation of Journalists.  

A wide variety of newspapers, reflecting a broad range of political viewpoints and 
religious outlooks, is available in Israel. All newspapers are privately owned and freely 
criticize government policy. Newspapers must be licensed by the locality in which they 
are published. A diverse selection of broadcast media is also available. The Israel 
Broadcasting Authority (IBA) operates public radio and television services, including the 
popular Kol Israel radio station. There are also commercial television networks and radio 
stations, and most Israelis subscribe to cable or satellite television. Internet access is 
widespread and available to approximate 50 percent, and it is not restricted by the 
government.  
 
[This rating and report reflect the state of press freedom within Israel proper, not in the 
West Bank and Gaza Strip, which are covered in the following report on the Israeli-
Occupied Territories and Palestinian Authority.] 
 
 
 
 
Israeli Occupied Territories/Palestinian Authority 
 



Status: Not Free 
Legal Environment: 28 
Political Environment: 34  
Economic Environment: 22 
Total Score: 84 
 
Events in the West Bank and Gaza Strip are covered extensively by international media, 
but both Israel and the Palestinian Authority (PA) severely restrict press freedom and 
often impede journalists’ ability to report safely and accurately. The Palestinian Basic 
Law provides for freedom of the press, and a 1995 Press Law calls for free and 
independent media, but the latter statute also stipulates that journalists may be punished 
and newspapers closed for publishing material deemed harmful to national unity or that 
might incite violence. The Palestinian Legislative Council’s 2005 deliberations on a draft 
law on access to information were stalled after legislative elections in January 2006 
resulted in an upset victory for the Islamist party Hamas.  

Israel’s army and security services continued to commit a range of press abuses in 
2006. Journalists were subject to gunfire, physical abuse, arrest, and substantial limits on 
their freedom of movement. In April, Israeli soldiers were accused on two separate 
occasions of firing at journalists covering unrest in the West Bank city of Nablus. During 
a major Israeli military incursion into the Gaza Strip that began in June, several 
journalists were wounded by Israeli Defense Forces (IDF) gunfire: in early July, two 
photographers, Hamid al-Khur and Mohammad Az Zanoun, were shot and wounded; 
later that month, Palestinian television cameraman Ibrahim al-Atlah was seriously 
wounded by Israeli tank fire; in August, an Israeli tank fired on a marked Reuters press 
vehicle in Gaza. In December, Reporters Sans Frontieres released a report accusing the 
IDF of attacking or threatening 16 journalists and destroying the facilities of three news 
outlets in 2006. In April, a British Coroner’s Court declared the 2003 death of British 
journalist James Miller an unlawful killing on the part of the IDF, to which Israel 
responded with a promise to further examine the incident. Israel denies that it deliberately 
targets journalists and maintains that reporters covering the conflict bear responsibility 
for placing themselves in danger.  

Journalists reporting from the Israeli-occupied territories are required to carry 
Israeli-issued press cards; for Palestinian journalists and Arab journalists more generally, 
these cards are very difficult to obtain. In December 2005, Al-Arabiya reporter Bassem 
el-Jamal was denied entry to the West Bank for the third time that year by Israeli 
authorities, who cited his “contacts with hostile groups.” For one day after an attack on 
Israeli troops in southern Israel by Gaza-based militants, the IDF closed the Erez crossing 
to Gaza to the media; while protests from foreign journalists led Israel to reopen the 
border, the IDF prohibited Israeli passport holders from entering Gaza for several days 
afterward. 

The Palestinian media have also faced pressure from the PA to provide positive 
coverage or forgo reporting on certain stories, and journalists who have filed stories 
considered unfavorable to the PA have been harassed. Threats, arrests, and abuse of 
journalists deemed critical of the PA, the president’s Fatah party, and now Hamas have 
become routine. With the legislative victory of Hamas in January, Palestinian media 
outlets have become targets of factional violence between Hamas and Fatah. In June, 



about 50 members of Hamas’s military wing (Ezzedine al-Qassam Brigades) attacked 
Palestinian national television installations in Khan Yunis, destroying equipment and 
beating journalists. A Fatah-linked radio station in northern Gaza was attacked with light 
arms and destroyed in October by gunmen allegedly associated with Hamas. In 
November, a radio station associated with the militant Popular Front for the Liberation of 
Palestine (PFLP) was attacked during a live broadcast; the attack was believed to have 
been spurred by an incorrect news report about a PA cabinet shuffle. In its December 
report, Reporters Sans Frontieres cited attacks on seven news outlets in 2006 by various 
Palestinian factions. 

The political instability that followed Israel’s 2005 withdrawal from Gaza, greater 
internecine conflict between Hamas and Fatah, and the existence of renegade political 
factions all created dangerous conditions for journalists in the territories. Six foreign 
journalists were kidnapped by Palestinian militants in 2006. In March, reporter Caroline 
Laurent and photographers Yong Tae-young and Alfred Yaghobzadeh were briefly 
abducted by PFLP members in Gaza. In August, Fox News journalist Steve Centanni and 
cameraman Olaf Wiig were kidnapped and held for nearly two weeks by a group called 
the Holy Jihad Brigades; they were released unharmed. Associated Press photojournalist 
Emilio Morenatti was kidnapped and held for a few hours in October. French journalist 
Didier Francois was shot and wounded while covering clashes between Hamas and Fatah 
gunmen in December.  

There are three Palestinian dailies in addition to several weekly and monthly 
periodicals, and the territories host roughly 30 independently owned television stations 
and 25 radio stations. The one television station and one radio station run by the PA 
function as government mouthpieces, though control of these outlets is being contested 
by Hamas and Fatah. Most independent media outlets exercise cautious self-censorship, 
particularly on the issue of internal Palestinian politics. Israeli checkpoints often prevent 
newspaper distribution in the territories. Access to satellite television is increasing, and 
unrestricted internet access is available to Just under 10 percent of the population. 
 
 
 
 
Jordan 
 
Status: Not Free 
Legal Environment: 21 
Political Environment: 22 
Economic Environment: 18 
Total Score: 61 
 
Although King Abdullah II has repeatedly pledged reform, the Jordanian government in 
2006 again failed to enact a long-awaited new press law. The draft before the parliament 
at the end of the year did not eliminate jail sentences for journalists in connection with 
their work, and allowed for the enforcement of laws like Article 150 of the Penal Code, 
which bans all writing and speech that is “intended to, or results in, stirring up sectarian 
or racial tension or strife among different elements of the nation.” While the Jordanian 



constitution guarantees citizens the right to freedom of expression and of the press, 
articles of the penal and press codes restrict criticism of the royal family, the National 
Assembly, public officials, and the armed forces, as well as speech that might harm 
Jordan’s foreign relations. In practice, limited criticism of the Jordanian government and 
its allies is tolerated, as is speech in favor of Islamist movements, but criticism of the 
royal family is still taboo. Journalists must be members of the Jordan Press Association 
(JPA) to work legally. In the past, critical journalists have been excluded from the JPA 
and prevented from practicing their profession. 

Intelligence agencies watch journalists closely, and the government of Prime 
Minister Ma’ruf al-Bakhit has given free rain to these agencies, the police, and 
prosecutors to clamp down on legitimate speech. Editors and journalists report that they 
have received official warnings to refrain from publishing certain articles or to avoid 
certain topics, and that security officials have pressured printers to hold publications until 
editors agree to remove sensitive stories. Several journalists were arrested in 2006 for 
articles criticizing the government or detailing sensitive political information. In January 
and February, the Jordanian weeklies Al-Mihwar and Shihan published caricatures of the 
prophet Muhammad that had first appeared in Denmark’s Jyllands-Posten in September 
2005. The two papers’ respective editors, Hisham al-Khalidi and Jihad Mu’mini, were 
charged with “offending religious feelings” and given two-month prison sentences in 
May; they were released pending their appeal. The death of Abu Musab al-Zarqawi, a 
Jordanian-born terrorist leader in Iraq, also proved contentious, as Jordanian authorities 
interrupted a June interview with his brother-in-law on the Qatar-based satellite television 
station Al-Jazeera and briefly detained the station’s Amman bureau chief, Yassir Abu 
Hilala. Several members of parliament were arrested for consoling members of al-
Zarqawi’s family and charged under Article 150 of the Penal Code. A state security court 
in August sentenced two of the lawmakers to prison terms and fines, but they were 
pardoned by the king in September. In December, three photojournalists were assaulted 
in parliament after taking photos of an altercation between two legislators.  

The government owns substantial shares in Jordan’s two leading daily 
newspapers, and all publications must obtain licenses from the state. There are high taxes 
on the media industry and tariffs on paper, and the government has been criticized for 
advertising primarily in newspapers in which it owns a stake. In 2003 the government 
officially gave up its monopoly on domestic television and radio broadcasting by creating 
a new Audiovisual Licensing Authority, which in 2004 began to license and regulate 
private radio and television outlets. No restrictions are placed on satellite broadcasts, and 
satellite dishes continue to proliferate. The Jordanian government is actively seeking to 
promote access to the internet and says it places no restrictions on access to information 
for 11 percent of the population with internet access.  
 
 
 
 
Kuwait 
 
Status: Partly Free 
Legal Environment: 19 



Political Environment: 21 
Economic Environment: 16 
Total Score: 56 
 
The constitution provides for freedom of speech and of the press and Kuwait is frequently 
considered to be relatively free, but there are numerous limitations to these rights.  A new 
law passed in 2006 was met with internal approval and displeasure.Freedom of the press 
is protected under Articles 36 and 37 of the constitution with the restriction that such 
rights be exercised within the limitations of the law. On March 6, after 20 years of 
debates, the country passed a new press and publications law. While the new press law 
ends the government’s monopoly on licensing new media outlets, it retains many of the 
repressive laws used to prosecute journalists in the past. Journalists can no longer be 
detained without a court order, but they may still be prosecuted under the penal code for a 
number of offenses. Those found guilty of criticizing Islam may be imprisoned for up to 
one year and fined up to $70,000. The new law also criminalizes the publication of 
material that criticizes the constitution, the emir, or Islam, calls for the overthrow of the 
regime, or incites acts that will offend public morality, religious sensibilities, or the basic 
convictions of the nation; insulting the Emir is no longer punishable by jail terms but by 
staggeringly high fines. Slander is also considered a crime under the new press and 
publications law. A number of journalists were also arrested under the new press law. 
Hamid Buyabis was jailed on May 15 and released the next day for directly quoting 
criticism of the emir. Kuwaiti journalist, Khaled Obaysan al-Mutairi was arrested for an 
article published in the Kuwaiti daily Al-Sissya that praised Saddam Hussein and called 
upon the Arab League to support the Iraqi resistance. The Information Minister stated 
that the paper had been charged with “publishing reports that negatively impact Kuwaiti 
society,” but the charges were dropped and al-Mutairi was released the next day. On 
November 18, journalist Aziza al-Mufarig of the daily Al Watan was fined 1000 dinars 
(US$3500) and given a three-month suspended sentence and three years probation for an 
article she had written that questioned the independence of a Kuwaiti judge.  
 In general, the Ministry of Information (MOI) does not actively interfere or 
restrict access to local or international news, and the Kuwaiti media are known to provide 
more critical and outspoken coverage of the government and politics than the rest of the 
region. Nevertheless, given the on-going restrictions in the new press law, journalists 
continued to practice self-censorship. The MOI can also censor all books, films, and 
periodicals it deems morally offensive.. Although there are five Arabic and two English 
daily newspapers in Kuwait, all privately-owned, the last government-issued license was 
in 1976. The old press law of 1963 had limited the press to five dailies. While all 
publishers are required to obtain an operating license from the MOI in order to launch a 
daily under the new 2006 press law, the MOI must now issue the license or provide an 
explanation for its refusal within 90 days of application. Those denied licenses may also 
appeal in court. Nevertheless, the financial conditions required to establish a paper under 
the new press law make it very difficult; 250,000 dinars (US$950,000) is the required 
minimum capital. There are nine state-owned radio stations and television stations, and 
the government has finally granted licenses to a few private television and radio stations, 
such as satellite television channel Al-Rai and Marina FM radio. However, the content of 
these private stations tends to be more entertainment-oriented than critical news 



coverage.  The government tried to shut down a number of satellite stations that were 
broadcasting programs related to the June parliamentary elections. 25 percent of the 
population accessed the internet in 2006, although the government has blocked websites 
considered to promote terrorism and political instability; several websites were blocked 
during the year. The U.S. State Department reports that internet cafe owners are required 
to obtain names and identification of internet users and must submit the information if 
required by the Ministry of Communication. 
 
 
 
Lebanon 
 
Status: Partly Free 
Legal Environment: 19 
Political Environment: 25 
Economic Environment: 15 
Total Score: 59  
 
While the media has more freedom in Lebanon than in other countries in the region, they 
still face political and judicial obstacles. The constitution provides for freedom of the 
press, and while the press does not face direct interference from the government, recent 
political developments have resulted in an increase of self-censorship among journalists. 
Under law, pornography or political and religious material deemed a threat to national 
security can be censored by the government. Security services are authorized to censor all 
foreign magazines, books, and films before they are distributed in Lebanon.  Journalists 
and publications accused of press offenses may be prosecuted in a special publications 
court. In March, criminal libel charges were brought against two journalists accused of 
insulting and defaming the president. However, in general government efforts to limit 
journalists are much less effective than previously, as the diversity of media outlets and 
the momentum of political events have made it increasingly difficult to restrict press 
coverage.  

The most significant development of 2006 was the July military conflict between 
Israel and Lebanon. Israeli strikes killed two journalists and injured 10. Israeli warplanes 
bombed Al-Manar television, which is funded and operated by Hizballah, and destroyed 
the Lebanese Broadcasting Corporation (LBC)’s transmission tower in Fatla, temporarily 
taking the station off the air, killing LBC technician Sleiman Chidiac and injuring two 
other employees. Press photographer Layal Najib, 23, was killed while covering Israeli 
attacks in southern Lebanon when a missile exploded near her car in Qana. Significant 
damage to roads and bridges limited journalists’ ability to travel within the country 
throughout the conflict. Increased tension as a result of the violence also led to greater 
dangers for journalists covering the news; there were several cases late in the year in 
which journalists covering Hezbollah demonstrations were attacked and injured.  

No significant progress was made in the investigations of the 2005 attacks on 
media workers who spoke out against Syria’s role in Lebanon. All victims of car bombs, 
Samir Kassir, and Jibran Tueni were both killed, while May Chidiac survived but lost an 
arm and a leg as a result of the attack. French prosecuting Judge Jean-Louis Bruguière, 



known for his prosecution of high-profile terrorism cases, went to Beirut in July to 
investigate the death of Franco-Lebanese journalist Samir Kassir, who was killed on June 
2, 2005. On June 17, a prosecuting judge was assigned to pursue the murder case of 
Jibran Tueni, managing editor of the daily paper Al-Nahar. Those responsible for all 
three attacks have yet to be identified or prosecuted.  

Lebanon features dozens of newspapers and hundreds of periodicals, many of 
which publish criticism of the government. Because almost a dozen daily newspapers are 
published in Lebanon, competition for readers is quite stiff. Newspapers have 
experienced a dramatic drop in advertising revenues since the beginning of the conflict 
with Israel over the summer. All national daily newspapers are privately owned, as are 
most television and radio stations, including six independent television and satellite 
stations and nearly three dozen independent radio stations. However, many media outlets 
are linked to political and/or confessional interests that exert significant influence over 
content. Access to satellite television has grown substantially over the last decade, and 
unrestricted internet access is widely available. 
 
 
 
Libya 
 
Status: Not Free 
Legal Environment: 29 
Political Environment: 38 
Economic Environment: 29 
Total Score: 96 
 
Libya’s press remains tightly controlled despite the regime’s continued efforts to curry 
favor with the west by presenting Libya as a changed nation. Libyan law provides for 
freedom of speech and of press within the confines of the “principles of the Revolution.” 
The government strictly controls these freedoms, especially criticisms of the government. 
The press laws are draconian and regime opponents face punishments as harsh as death 
for crossing the government. All unsanctioned political acts are illegal, and therefore 
many forms of expression are illegal as well. Foreign publications are censored and 
occasionally outlawed. Any criticism of Qaddafi can lead to prison sentences.   The 
General Press Office, a branch of the information ministry, owns three of the major 
newspapers, while the fourth is owned by the Movement of Revolutionary Committees, 
the state-supported ideological organization.   

Much of Libya’s local press is moribund and pro-government party newspapers 
publish Soviet-era regime praises daily. Editors and journalists who want to keep their 
jobs are close to the regime. There is no independent press. Challenging the regime in 
any meaningful way is not part of public discourse in Libya. A vast network of secret 
police and informers exists to ensure that state-critics are known to the regime. The same 
is true of broadcast media. Television and radio are state-controlled and popular pan-
Arab station like Al-Jazeera and Al-Arabiya do not have local correspondents covering 
Libya. The only person to offer harsh criticism about the lack of democracy is Qaddafi’s 



son, Saif al-Islam, who in August admitted that there is “no press” and “no democracy” 
in Libya and recognized that this fact was known by all. 
 Internet use is reported at only 3 percent, and internet usage is carefully 
monitored.  Few have access to news and information from outside the country, but more 
people are turning to the internet for information, to which authorities have responded by 
cracking down on online dissent. Most critics of Libya are political activist Libyans 
living outside the country. These critics publish information about human rights abuses 
and other domestic events on the internet. But the government is well aware of these 
activities and Libyans who take public positions critical of the regime can be imprisoned 
if they travel to Libya.  The General Press Institute supposedly installed a web-proxy 
blocking access to certain websites, severely restricting the ability of the journalists from 
the Press Institute-financed newspapers to access papers from outside of Libya.  Cyber-
dissident Abd al-Raziq al-Mansur, arrested in January 2005 for publishing critical articles 
on a London-based website, was released in March 2006. However, another cyber-
dissident, Idrees Mohammed Boufayed, has not been heard from since November, when 
he was required to attend a meeting with the Internal Security Agency.   
 
 
 
 
Morocco 
 
Status: Not Free 
Legal Environment: 23 
Political Environment: 22 
Economic Environment: 17 
Total Score: 62 
 
The Moroccan constitution offers freedom of expression, but the press law prohibits 
criticism of the monarchy and Islam and effectively bars material challenging the 
government’s position on the status of Western Sahara. Government promises to reform 
the press law have largely gone unfulfilled. While some international human rights 
activists have pointed to evidence that Morocco is turning the page on its troubled past 
and moving toward more openness and democratization, the story of the country’s press 
paints a somewhat different picture. Over the past decade, as the pioneering independent 
press continued to tackle taboo subjects despite the harsh press laws, the government 
began to adopt a subtler approach in its responses to critics who crossed the “red lines.” 
Rather than imprisoning journalists, which would draw unwanted attention, the 
government now employs a series of tactics that make it nearly impossible for them to 
practice their profession. 
 The state largely refrained from direct censorship and manipulation of the 
licensing process in 2006, but the imposition of punitive fines and suspended prison 
sentences, and the use of third parties to apply indirect pressure, served to encourage self-
censorship in the media. Le Journal Hebdomadaire, published and edited by journalists 
Aboubakr Jamai and Ali Amar, respectively, suffered such government harassment 
throughout the year. In February, the weekly ran a small photograph of someone holding 



a newspaper that had published controversial cartoons of the prophet Muhammad. Within 
days, the magazine’s office was besieged by protesters who were apparently bused in by 
the government. Meanwhile, progovernment media outlets attacked Le Journal in print 
and on the airwaves. Later in February, a Rabat court awarded security analyst Claude 
Moniquet a record 3 million Moroccan dirhams (US$340,000) in a defamation suit he 
brought against Le Journal. Moniquet’s Brussels-based think tank, the European 
Strategic Intelligence and Security Center, had published a report on the Western Sahara, 
and Le Journal’s editors questioned the study’s independence. An appeals court 
subsequently confirmed the damages sum. The case appeared to have been a politically 
motivated effort to bankrupt the magazine. In order to save it, Jamai relinquished his 
position, which was taken up by Amar. In addition to Le Journal, several other 
publications suffered legal harassment during the year. The weekly Nichane was banned 
in December after it ran jokes about religion. The paper’s editor and a reporter were 
charged with defamation of Islam and faced possible prison time; the publication would 
remain shuttered until their trial’s completion. Foreign journalists can work with relative 
ease in Morocco, but face government pressure and even expulsion from the country if 
they report on the Western Sahara in a manner that offends authorities.            

Morocco is home to a large number of private print publications, many of them 
critical of the government. However, circulation is limited, and most papers receive some 
government subsidies. Broadcast media that report news are still dominated by the state, 
but as in most Arab countries, residents can access critical reports through pan-Arab 
satellite channels. The few Moroccans with internet access (roughly 15 percent of the 
population) also receive alternative viewpoints from online sources, though the 
government sometimes blocks certain websites.   
 
 
 
Oman 
 
Status: Not Free 
Legal Environment: 24 
Political Environment: 28 
Economic Environment: 19 
Total Score: 71 
 
Although Oman’s basic charter provides for freedom of the press, government laws and 
actions tightly restrict this freedom in practice. A journalists’ union was created in 2006, 
although it is often thought to be too closely connected to government agencies. 
 Article 29 of the Basic Law provides for freedom of the press “within the limits of 
the law,” but this right is restricted in practice by the government and the repressive 1984 
Press and Publication Law. Article 61 of the Press Law prohibits criticism of longtime 
ruler Sultan Qaboos and provides for criminal punishment for abuses of this law; libel 
and direct criticism are both considered punishable by imprisonment and fines. The 
Ministry of Information may censor any material regarded as politically, culturally, or 
sexually offensive in both domestic and foreign media. Articles 61 and 62 of the 2002 
Telecommunications Act prohibit individuals from knowingly sending a message over 



any form of telecommunication device that violates laws for public order and morals, or 
is harmful to an individual’s safety. On January 30, Taybah al-Ma’wali, a former 
parliamentarian, was released from prison after serving a six-month term for insulting 
public officials via telephone and internet. No independent body exists to judge violations 
of the press law. Therefore, journalists practice a high degree of self-censorship out of 
fear of transgressing vague laws that criminalize the publication of material that may lead 
to public discord, the abuse of a person’s dignity, or violate the security of the state. The 
penal code allows for defendants considered to have endangered national security to be 
prosecuted before the State Security Court where fewer due process rights exist. The 
government is authorized under the Press and Publication Law to censor any domestic or 
foreign print or broadcast material deemed politically, culturally, or sexually offensive. 
Nevertheless, information was widely available and “constructive” criticism of the 
government was allowed, particularly in online publications.  
 Journalists do not have open or equal access to sources and are not able to cover 
the news freely. There were no reported cases of physical intimidation of journalists, 
although they are generally subject to self-censorship to avoid trouble with the law.  
Public information, which is usually in favor of the government, is often made available 
through the official Oman News Agency before being distributed to media outlets. While 
journalists do not often face obstacles in acquiring the required licenses to practice 
journalism, increased requirements regarding journalistic identification cards were 
introduced in 2005. Every journalist had to reapply for a new ID card in 2005 and must 
now reapply every year on behalf of a specific media outlet, thus forbidding the practice 
of freelance journalism. The first Oman Journalists Association was officially launched in 
early 2006.   
 Print media serves as the main source for local news. There are four privately-
owned daily newspapers and two state-run dailies: three in Arabic and three in English. 
Each daily has its own printing press; however, the government places regulations on the 
use of printing materials and distribution. Privately-owned publications reportedly 
receive government subsidies, although the increasing amount of Western advertising 
revenue is slowly allowing some private publications to rely less on stage funding. The 
government’s monopoly on radio and television broadcast continued in 2006, with three 
radio stations and two television stations. The licensing conditions for establishing 
private broadcast media, as established in the 2004 Private Radio and Television 
Companies Law, are difficult to meet, limiting applicants to Omani nationals with high 
capital; $1.25 million is required to establish a daily. However, in October 2005, the state 
issued licenses to two different companies to establish a private television station and 
three private radio stations, which are expected to launch in 2007. Satellite access in 
mostly urban areas provided foreign broadcast information.  
 Internet access was also widely available and heavily filtered by the government-
owned internet service provider, Omantel. High fees limit the number of internet users, 
approximately 12% of the population.  Because of such restrictions, fewer local blogs and 
websites exist, and those that do are monitored. Authorities created an Internet Service 
Manual, which contains a lengthy list of prohibited online topics, including defamation of 
the royal family and false data or rumors. 
 
 



 
Qatar 
 
Status: Not Free 
Legal Environment: 18 
Political Environment: 24 
Economic Environment: 21 
Total Score: 63 
 
The Qatari government professes freedom of the press, but aside from a few passages in 
the Constitution, there are no laws that protect journalists. While section 47 of the 2003 
Qatari Constitution provides in principle for the freedom of speech and press, it qualifies 
these freedoms within the limits and definitions of the law. In practice, the government 
uses its judicial and executive branches to restrict those rights. Journalists and editors 
working for both the press and private associations’ publications practice a high degree of 
self-censorship.  Qatari press laws fall under the Penal Code and are administered by the 
criminal courts. Under these laws, journalists can face jail sentences if convicted of libel 
or slander. For example, a non-citizen journalist was convicted and sentenced to one year 
in prison for slander of a Qatari citizen.  The disparity in the application of these laws for 
Qatari and non-Qatari journalists, who represent the majority of journalists in Qatar, is 
widely known. As a result, most journalists censor themselves heavily.   

Journalists in Qatar suffer several forms of intimidation, although there were no 
reports of physical violence directed at journalists. While native journalists usually face 
warnings and threats whenever the government feels they’ve crossed a line, non-citizens 
face harsher measures, including termination, deportation and jail time.   Under Qatari 
press law, all publications are subject to licensing by the government; journalists are 
forbidden from leveling any criticism against the government, and can be subjected to 
prosecution under the Penal Code for doing so. Press laws in Qatar authorize the 
government, its censorship office in the Qatar Radio and Television Corporation, and 
Custom officers to censor both domestic and foreign publications, broadcast programs 
and movies for religious, political and sexual content prior to distribution.  As with its 
regional neighbors, journalists are forbidden from criticizing the ruling family, Islam or 
government policies. Local coverage of the issues must be conducted with great 
sensitivity.   

Qatar has six newspapers, four of them Arabic-language (Al-Rayah, Al-Sharq and 
Al-Watan), and two English language (Gulf News and the Peninsula).  These six 
newspapers, while not owned by the Qatari government, are owned by members of the 
ruling family, or businessmen with close business ties to the ruling family. The Qatari 
government owns and operates all broadcast media. There are only two TV networks in 
the country, Qatar TV and Al-Jazeera Satellite Channel. While Qatar TV broadcasts 
mostly official government news and views, Al-Jazeera focuses solely on coverage and 
commentary of international news topics. As a government-subsidized channel, Al-
Jazeera is commissioned to focus on all news except local. The channel refrains from any 
criticism of its subsidizer, and covers any Qatari local news only if it has an international 
angle to it, with no critical commentary.  Shows on the local radio station are more 
accommodating to voices criticizing government services and operations. While Al-



Jazeera claims editorial freedom, it will continue to find it difficult to back this claim, 
given the absence of critical coverage of local Qatari issues and events.  The 
concentration of media ownership within the ruling family, and the high financial and 
citizenship requirements for granting media ownership licenses, continue to hinder the 
expansion, and freedom, of the press. Through licensing regulations, the Qatari 
government is able to control the growth and content of media in the country.   

The internet is used by almost 27% of Qataris. Through its ownership and 
operation of the local internet service provider (ISP), the Qatari government restricts 
freedom of expression and censors the internet for political, religious and pornographic 
content. Both high-speed and dial-up internet users find themselves directed to a proxy 
server that blocks materials deemed inconsistent with the “religious, cultural, political 
and moral values of the country.” This proxy server maintains a list of banned Web sites 
and blocks users from accessing them, with the Qatari ISP frequently updating its 
filtering software to maintain its grip. 
 
 
 
 
 
Saudi Arabia 
 
Status: Not Free 
Legal Environment: 28 
Political Environment: 30 
Economic Environment: 24 
Total Score: 82 
  
Since no constitution in Saudi Arabia guarantees the freedom of press and speech, 
freedom of press is regulated under the Publishing and Printing law of 1963. The 49 
provisions of this law cover the establishment of media outlets, address the rights and 
responsibilities of journalists, and explain the penalties that can be imposed on them. This 
lack of a theoretical framework for the freedom of the press in Saudi Arabia is largely 
due to how the government views the role of the press in society. The press, according to 
the government, is a tool to educate the masses, propagate government views on issues, 
and promote national unity. This very narrow view of the media shapes how both the 
government and its strategic allies, the conservative religious establishment, deal with 
freedom of press in the kingdom. Through harsh measures, and with the help of heavy 
self-censorship, the government is able to control the media in the country. The strategic 
alliance between the royal family and the ultra-conservative religious establishment 
proved strong enough to overcome all attempts by journalists to wrestle away some 
breathing room. In 2006, the Saudi government approved the first law to combat 
“electronic crimes,” defined by the government as defamation on the Internet and 
hacking. Online journalists suffer the same fate as their colleagues in the print world 
when it comes to expressing their views. 
 Even when the government has been inclined to permit some freedom of 
expression, it finds itself at odds – and sometimes near conflict – with the strong ultra-



conservative Islamic forces in the kingdom. In many instances, it was forced to back 
down. Several episodes of the very popular television sitcom “Tash Ma Tash” were 
canceled after protests and threats from the ultra-religious right and a Fatwa was issued. 
An episode criticizing the powerful religious agency of “Promoting the Good and 
Forbidding the Evil” was killed as soon as the agency learned of its content.  

Journalists in the kingdom face threats, harassment and detention if they cross the 
official red line. In February of 2006, journalist Battal Alkus, editor of the privately-
owned daily Shams, was dismissed from his job after his newspaper published some of 
the cartoons about prophet Mohamed. In March, journalist Mohsen Al-Awajy was 
detained for ten days for criticizing the King, while journalist Rabah El-Queay was 
detained and harassed for posting a comment on an online forum. In April, journalist 
Fawaz Turki was dismissed from the daily “Arab News” newspaper for writing about the 
Indonesian atrocities committed by the government in East Timor.  Writer and women’s 
rights activist Wajiha Al-Howaider was arrested in August, threatened with loss of her 
job, and forced to sign a pledge to cease all activities including writing and talking to the 
media. In November, journalist Kinan Ben Abdallah Ghamidi was banned from writing 
for the government daily Al-Watan, after previously being forced to region as its editor in 
2002 for criticizing the government. These extreme measures of arrest, interrogation, 
dismissal and harassment have forced journalists and editors to practice and enforce 
extreme levels of self-censorship in order to protect themselves and their staff. 

There are ten daily newspapers in Saudi Arabia, all either owned by the 
government, members of the royal family or close associates of the royal family. 
Broadcast media also falls in the hands of the government, which owns and operates the 
television and radio stations. Satellite television has become widespread despite its illegal 
status and is an important source of foreign news. King Abdul-Aziz City for Science and 
Technology (KACST) is the sole gateway for Internet users. Although the Saudi 
government approved applications for over 40 privately-owned Internet Service 
Providers (ISP) in 1998, all of them are linked to the main server at KACST, the 
government institution charged with developing and coordinating Internet-related 
policies. Through this agency, the Saudi government continues to block and filter Web 
sites deemed offensive, critical or immoral. All sites carrying out activities at odds with 
the Kingdom’s social, political, cultural and religious values are blocked. Updated lists of 
undesirable websites are continuously fed to the filters. Users attempting to access 
banned sites receive warnings and are told that their attempts are been logged. 

 
 
 
 
Syria 
 
Status: Not Free 
Legal Environment: 29 
Political Environment: 33 
Economic Environment: 21 
Total Score: 83 
 



The Syrian government continued to place severe restrictions on press freedom in 2006. 
Although the constitution provides for freedom of speech and of the press, a constellation 
of repressive laws restrict Syrians’ rights to freedom of expression and information. First 
among them is the Emergency Law, in place since December 1962, which broadly 
mandates the censorship of letters, publications, broadcasts, and other forms of 
communication. The 2001 Press Law sets out sweeping controls over newspapers, 
magazines, and other periodicals, as well as virtually anything else printed in Syria. The 
decree forbids writing on a wide variety of topics, including reports that touch on what 
authorities consider to be “national security” or “national unity.” Articles 286 and 287 of 
the penal code criminalize spreading news abroad. Decree No. 6 of 1965 criminalizes 
“publishing news aimed at shaking the people’s confidence in the revolution.” Other laws 
criminalize “opposition to the revolution, its goals, or socialism.” At the June 2005 
conference of the ruling Baath Party, the Ministry of Information announced that it would 
issue a new press law. This law not been introduced by the end of 2006.  

Private and party newspapers sometimes publish mild criticism of the 
government. The internet has also been increasingly used by critical journalists to voice 
dissent, although the government has aggressively cracked down on internet freedom in 
recent years. Syria’s first independent media union was created in May 2005 by 
journalists and human rights activists hoping to liberalize the media. The union, called 
Hurriyat (Freedom), was still in existence at the end of 2006.  

Eight journalists and cyber-dissidents were imprisoned in 2006 and dozens of 
people who had spoken out or were suspected of opposition to the government were 
detained. On February 7 authorities arrested Adel Mahfouz, who had published an article 
arguing that violent protests in reaction to cartoons caricaturing the prophet Mohammed 
could reinforce inaccurate perceptions of Islam as a violent religion. Mahfouz was 
charged with insulting public religious sentiment and could face up to three years in 
prison. His trial was pending at the end of the year. Freelance journalist Ali `Abd-Allah, 
who wrote for the Emirati daily Al-Khalij and Lebanese dailies Al-Nahar and Al-Safir, 
was charged with six months in prison in March for criticizing the country’s weak 
economy. His son was given the same sentence after contacting Al-Jazeera to report his 
father’s arrest. In August, security forces arrested Ali Sayed al-Shihabi, an English 
professor, for his posting articles on left-wing websites. He was still in detention at the 
end of 2006. 

Except for a handful of radio stations that do not broadcast news or report on 
political issues, radio and television outlets are all state owned. Satellite dishes are 
common, and the government makes no attempt to interfere with satellite broadcasts. 
Recently, Syrian TV has broached topics formerly considered taboo, including interviews 
with opposition figures. The government censors the internet and monitors its use, but 
Syrians employ a range of technical tricks to circumvent censorship, and a handful of 
blocked domestic Syrian websites and e-mail lists openly criticize the government.  
 
 
 
United Arab Emirates 
 
Status: Not Free 



Legal Environment: 23 
Political Environment: 23 
Economic Environment: 22 
Total Score: 68 
 
While the constitution in the United Arab Emirates provides, at least in principle, for the 
freedom of speech and press, in practice the government uses its judicial and executive 
branches to restrict those rights. UAE Federal Law No 15 of 1980 for Printed Matter and 
Publications, which extends to all aspects of the media, including book publishing, is 
considered one of the toughest in the Arab World. Through this law, the government 
controls all content. It prohibits any criticism of government, rulers and ruling families, 
and friendly governments.  Under this law, all publications are subjected to licensing by 
the government; journalists are forbidden from leveling any criticism against the 
government, and can be subjected to prosecution under the Penal Code for doing so. 
Press laws in the UAE authorize the government to censor both domestic and foreign 
publications prior to distribution.  In 2006, the UAE abolished the Ministry of 
Information, the government’s arm of media control and censorship, and replaced it with 
the High Media Council. This council has the task of controlling and overseeing the 
press, enforcing media-related laws, issuing licenses, and approving editors. Both the 
larger press and private associations’ publications are censored by the government. 
Meanwhile, the much-celebrated Dubai Media Free Zone is considered an island of 
freedom, a zone where foreign media can operate freely, producing content intended for 
audiences outside the country. However, media outlets and journalists operating out of 
this Media Free Zone find themselves regulated by the Free Zone Authority for 
Technology and Media.  Foreign media outlets in the Media Free Zone focus solely on 
International issues and refrain from covering any local concerns. These outlets and their 
journalists, like their local counterparts, are subject to the 1980 law and Penal Code 
whenever they cross the line in covering local UAE issues. 

Journalists in the UAE suffer from several forms of intimidation. While native 
journalists usually face warnings and threats whenever the government feels they’ve 
crossed a line, non-citizen journalists, who account for more that 90 percent of all 
journalists in UAE, face harsher measures, including termination and deportation. 
Extreme forms of self-censorship are widely practiced whenever they write or broadcast 
about topics such as politics, culture, religion, friendly governments, or whatever the 
government deems to be politically or culturally sensitive. 

All UAE media outlets are either owned outright by the government or closely 
affiliated with it. Privately owned newspapers, such as Arabic daily Al-Khaleej and its 
sister, English-language Gulf News, are heavily influenced by the government, which 
provides subsidies, and both rely heavily on the official UAE news agencies for content. 
All broadcast media, also solely owned by the government, provides only the official 
view on local issues.  In 2005 the government of Dubai formed the Arab Media Group to 
operate as its media arm. The group publishes two newspapers and controls two local 
radio stations. Even though it promises a freer and more professional outlook, the group 
is still operating under the 1980 UAE local press law.  This concentration of media 
ownership in the hands of the government and its close business allies has hindered the 
country’s ability to practice freedom of speech and develop its independence. The close 



alliance between the few business owners and the ruling families makes any criticism of 
the government and its laws impossible. 

Furthermore, the UAE is considered a regional leader when it comes to the 
practice and promotion of internet censorship. 35 percent of the population uses the 
internet. The only Internet Service Provider (ISP) in the country is owned and operated 
by the government under the auspices of The Emirates Telecommunications Corporation 
(Etisalat). Both high-speed and dial-up users find themselves directed to a proxy server 
that blocks materials deemed inconsistent with the “religious, cultural, political and moral 
values of the country.” This proxy server maintains a list of banned websites and blocks 
users from accessing them, with Etisalat frequently updating its filtering software to 
maintain its grip. It also blocks all voice-chat, as well as Voice-Over-Internet Protocol 
(VOIP) websites and services. In January, the government enacted a sweeping 
Information and Privacy cyber crime law. The new law criminalizes the use of the 
internet to commit a range of crimes including violating political, social, and religious 
norms, subject to prison terms and fines.   
 
 
 
Yemen 
 
Status: Not Free 
Legal Environment: 28 
Political Environment: 31 
Economic Environment: 21 
Total Score: 80 
 
The constitution supports free speech “within the limits of the law,” and Article 3 of the 
1990 Press and Publication Law supports the right to “freedom of knowledge, thought, 
the press, personal expression, communication and access to information.” Nevertheless, 
the government does not respect these rights in practice, and few legal or social 
protections exist for journalists. Debates around the creation of a new press law continued 
in 2006, after the Ministry of Information submitted a draft to the Majlis al-Shura in 
2005. While the draft press law under consideration removes jail terms for press offenses, 
journalists can still face imprisonment under the country’s penal code. In addition, 
restrictions remain in place against criticizing the president and harming national 
interests, more stringent regulations on entering the field of journalism have been 
introduced, and the capital required to launch a print publication was increased. 
Meanwhile, journalists were criminalized under the 1990 Press Law, continuing an 
alarming trend that began in 2004, partly in reaction to the media’s increasing coverage 
of sensitive topics such as state policies towards the southern region of the country, 
relations with neighboring Arab states, corruption, security issues, and anti-terrorism 
policy. The judiciary is biased towards the state, and public officials, ministries, 
corporations, and the president of the republic all filed lawsuits against the press, 
charging criminal defamation and libel. One opposition paper, Al-Thawri, and its editor-
in-chief, Khalid Salman, were involved in 14 separate civil lawsuits in 2006. In February, 
three journalists were temporarily imprisoned and charged with insulting the Prophet 



under both the penal code and the press law for reprinting cartoons caricaturing the 
prophet Mohammed that originally appeared in a Danish daily in September 2005. Kamal 
al-Olufi of Al-Rai al-Am, Mohammed al-Assadi, the editor of the Yemen Observer, and 
two journalists from Al-Hurriya were all convicted at the end of the year and received 
various sentences ranging from the suspension of their papers, temporary writing bans, 
fines, and prison terms. 

In addition to being targeted in the courts for their critical reporting, journalists 
faced direct and indirect attacks at the hands of both state and non-state actors. They were 
victims of assault, verbal and physical intimidation, imprisonment, loss of jobs, travel 
bans, and public smear campaigns. Newspapers had their editions seized, their offices 
vandalized, their publications suspended, and their companies confiscated. A noticeable 
increase in offenses against the press occurred in the months leading up to the 
presidential elections of September. Yemeni “Women Journalists Without Chains” 
reported 67 cases of violations committed against journalists in 2006 solely for 
expressing their opinions. Jamal Amer, editor-in-chief of the independent newspaper Al-
Wasat, who was abducted, beaten, and threatened by suspected government agents in 
August 2005, continued to be harassed in 2006. On April 10, security officials 
interrogated his neighbors for personal information on his family. Journalist Abed al-
Osaily from the newspaper Al-Nahar was murdered in July after writing an article that 
criticized government handling of a local irrigation project. Police failed to arrest the 
perpetrators. A number of other journalists were physically attacked both on and off the 
job, often while covering protests, sit-ins, political rallies, and sensitive topics. Qaed al-
Tairi of Al-Thawri was kidnapped and assaulted in March for his writings criticizing 
public figures. On April 1, a journalist who had been fired for his critical writings from 
the state-run newspaper, 14 October, was sprayed with a toxic gas while in his car. Abed 
al-Mahthari of the independent weekly Al-Deyar, escaped an attack by suspected 
weapons traffickers on April 19; a topic he had investigated in the past. Perpetrators of 
violence against the press are rarely prosecuted and the government seems to support an 
environment of complete impunity for these crimes, failing to conduct serious 
investigations or denounce the assaults. There were very few developments in the cases 
of crimes committed in 2005, such as the November 2005 stabbing of journalist Nabil 
Sabaie, the December 2005 attack of journalist Muhammed Sadiq al-Odaini, or the injury 
of Al-Nahar editor Haga’ al-Jehafi by an exploding file folder. The president and the 
defense minister continued to instigate violence towards oppositional journalists through 
speeches that insinuated that they were traitors or separatists, financed by external 
enemies.  

A wide and diverse range of print publications are available that express the 
different perspectives of the government and the opposition, as well as independent and 
international views. Nevertheless, more than 70 percent of the population lives in rural 
areas where newspapers are not distributed and the country has a high rate of illiteracy. 
Most people receive their news from the radio and television; however, the state 
maintains a monopoly on all broadcast media. There is currently no procedure for 
licensing independent media. Satellite television and the Internet provide sources of 
domestic and international news, but are available in mostly urban areas. Little more than 
one percent of the population utilizes the Internet. The government inspects all printed 



material that arrives from abroad and filters Internet content. Websites were blocked in 
the months surrounding the September presidential elections.  
 


	Freedom of the Press 2007
	Middle East and North Africa
	Draft Country Reports and Ratings

