
 
www.freedomhouse.org 

 
 

FREEDOM OF THE PRESS 2008 
 

 

Tunisia 

 

Status: Not Free 

Legal Environment: 27 

Political Environment: 30 

Economic Environment: 24 

Total Score: 81 

 

Despite continued prosecution of critical reporters and tight government control over 

media outlets, citizens’ access to information improved slightly in 2007 due to the 

increased availability of satellite television and increased internet usage. The constitution 

guarantees freedom of the press except under “conditions laid down by law,” but the 

government did not respect these rights in practice. The Press Law criminalizes 

defamation, and those who violate it can be imprisoned and fined. The print media are 

also required by law to obtain registration from the Ministry of the Interior, while 

authorities continue to vet and censor newspapers published locally as well as those 

coming from outside the country. In a move that ended overt censorship, the president 

signed a law in January 2006 abolishing a procedure whereby all printed material had to 

receive government approval prior to publication. Nevertheless, self-censorship and 

government interference in distribution following publication remained routine. 

According to the U.S. State Department, in one incident in March 2007, the authorities 

reportedly purchased all copies of the opposition weekly Al-Mawqif to prevent circulation 

of a photo showing Tunisian and Israeli parliament members participating together in a 

Euro-Mediterranean parliamentary council meeting in Tunis.  

 Journalists who cross the government’s red lines face harassment, beatings and 

potential imprisonment. According to Reporters Sans Frontieres, at least a dozen 

journalists were physically attacked by police in 2007. Lotfi Hidouri of Kalima and 

Ayman Rezki of an Italy-based Tunisian satellite channel were reportedly  beaten by 

police and Rezki’s boss was briefly detained. In another incident, Slim Boukhdir, a 

contributor to the London-based Al Quds al Arabi and several online news sites was 

arrested in November 2007 and sentenced the following month to one year in prison on 

questionable charges of “assaulting a government employee in the exercise of his duty.”  

Tunisia’s print media comprise several private pro-government and government-

owned newspapers. Editors of the private media are close associates of President Ben 

Ali’s government and typically praise the leadership and its policies, while the 



government reportedly withholds advertising funds from publications that do not provide 

sufficiently favorable coverage. A small number of independent newspapers, including 

Al-Mawqif, attempt to cover human rights issues and to publish mild criticisms of the 

government despite the difficult conditions, but their circulation is small owing to 

financial constraints. Many foreign satellite stations can be viewed in Tunisia, although 

the government has been known to block France 2 and Al-Jazeera for their negative 

coverage of Ben Ali. 

Nearly 16 percent of the population accessed the internet in 2007, almost double 

the year before. The government blocks access to a number of sites, particularly those 

belonging to domestic human rights organizations, opposition groups, and Islamist 

associations, as well as websites that post material critical of the Tunisian government. In 

November 2006, a collaborative university study found that the government blocked 

roughly 10 percent of the 2,000 websites it tested. Punishments for online dissidents are 

severe and remain similar to those for print and broadcast journalists who publish 

information deemed objectionable by the government.  
 
 


