
 
www.freedomhouse.org 

 
 

FREEDOM OF THE PRESS 2008 
 

 

Libya 
 

Status: Not Free 

Legal Environment: 29 

Political Environment: 36 

Economic Environment: 29 

Total Score: 94 

 

Libya’s press remains one of the most tightly controlled in the world. Despite continued 

efforts on the part of the regime to depict the country as a changed nation, little progress 

has been made to advance political rights or civil liberties. Libyan law provides for 

freedom of speech and of the press within the confines of the “principles of the 

Revolution.” However, the government severely limits the rights of the media, and 

journalists who violate the harsh press codes can be imprisoned or sentenced to death. 

The press avoids publishing any material that could be deemed offensive or threatening 

particularly to Islam, national security, territorial integrity, or any criticism of Colonel 

Muammar Qaddafi. Those who criticize the government from outside the country, such 

as in foreign publications or Internet websites may be arrested upon entering Libya. A 

vast network of secret police and informers exists to ensure that state critics are known to 

the regime.  

A well-known writer and critic of the Libyan government, Jamal al-Haji, was 

arrested on February 16 along with 11 other men who were planning a peaceful 

demonstration in Tripoli to commemorate the one year anniversary of the February 2006 

clash between police and protestors in which 11 people were killed. According to Human 

Rights Watch, the twelve men were accused of planning to overthrow the government, 

arms possession, and meeting with an official from a foreign government. If convicted, 

they could face the death penalty. While Al-Haji is a Danish citizen, Libyan officials 

have refused to allow visits from the Danish government. Human Rights Watch reported 

that a few days before his arrest, Al-Haji wrote an article that called for “freedom, 

democracy, a constitutional state, and law.” According to the Committee to Protect 

Journalists (CPJ), three suspects were sentenced to death in July for the 2005 murder of 

journalist Daif al-Ghazal al-Shuhaibi. Al-Ghazal had worked for the state-owned daily 

Azahf al-Akhdar and had contributed to London-based websites focused on Libya. In the 

months leading up to his death, Al-Ghazal had published online articles critical of the 



government. Little information was released on the trial of the three suspects, prompting 

concerns about the sincerity and veracity of the process. 

 The Libyan press features praise of the “Brother Leader” Colonel Qaddafi and his 

policies. Newspapers, television, and radio are almost completely government controlled, 

and journalists working for official media refrain from criticizing the authorities. As 

Libya has moved to present a more business friendly face to the outside world, there has 

been some mild criticism of certain government policies, but this criticism is carefully 

managed from the top and does not represent spontaneous or sincere opposition. 

Journalists practice a high degree of self-censorship in all reporting. The General Press 

Institute (GPI), a branch of the Information Ministry, owns three of the four major Libyan 

newspapers, while the fourth is owned by the Movement of Revolutionary Committees, a 

state-supported ideological organization. Broadcast media are also equally controlled by 

the government and reflects official positions. For the first time since Qadhafi’s rule, 

ostensibly private media were permitted to operate in 2007. A subsidiary of the Qadhafi 

Development Foundation, the 1/9 Media Group launched a satellite television station, Al-

Libiya, a radio station, and two daily newspapers, Oea and Cyrene. Popular Pan-Arab 

satellite television stations such as Al-Jazeera and Al-Arabiya do not have local 

correspondents covering Libya, and no foreign publications were available. Satellite 

television, on the other hand, was easily accessible and the Internet also served as an 

alternate source of news. Internet penetration, however, remained relatively low, and only 

3.8% of the population used the Internet in 2007. Access is provided by a single 

government owned service provider. Despite occasional government blocks on political 

opposition sites, the Internet serves as a medium for Libyans based outside the country to 

criticize the government. Nevertheless, there have been several cases over the past few 

years in which the government has harassed or imprisoned Libyans who attacked the 

government from Europe-based websites.  
 
 


