7

www.freedomhouse.org

FREEDOM OF THE PRESS 2008

China

Status: Not Free

Legal Environment: 28
Political Environment: 35
Economic Environment: 21
Total Score: 84

Despite moderate breakthroughs for investigative journalism and regulations providing
somewhat greater access to foreign correspondents, the year 2007 was marked by a
tightening of media control and internet restrictions in preparation for the 17th Party
Congress, as well as the jailing of additional online journalists and bloggers. Article 35 of
the Chinese constitution guarantees freedom of speech, assembly, association, and
publication. However, other articles subordinate these rights to the national interest,
which is defined by party-appointed courts. The Communist Party maintains direct
control over the news media through its Central Propaganda Department (CPD),
especially with respect to news deemed politically sensitive. This control is reinforced by
an elaborate web of regulations and laws, which are worded vaguely and interpreted
according to the wishes of the party leadership. Routinely taboo topics include criticism
of Party leaders, violations of minority rights in Tibet and Xinjiang, Taiwanese
independence and Falun Gong.

Press freedom was further undermined in 2007 by new legislation aimed at
controlling media coverage of unforeseen events. In November 2007, an emergency
response law came into effect that allows media outlets’ licenses to be revoked if they
report “false information” about natural disasters, emergencies or government responses
to them without obtaining prior authorization. Throughout 2007, the CPD and its top
officials reportedly issued instructions that restricted media coverage of an estimated 20
new topics, including flaws in the legal system, the work of some human rights
defenders, a deadly bridge collapse in Hunan Province, and relations with Taiwan
surrounding the Olympic torch route. In addition to such pre-emptive restrictions, the
Communist Party also implemented post-publication censorship, confiscating
publications deemed to have “harmed social stability, endangered national security, or
incited ethnic separatism.”

Despite such restrictions, some journalists and media outlets were known to push
the limits of permissible coverage, particularly in cases of local corruption. In an incident



considered by many as a significant step forward for Chinese investigative journalism, in
May 2007, Henan Television journalist Fu Zhengzhong exposed slavery in brick kilns in
Shanxi Province that forced as many as 1,000 people—including abducted children—to
work in inhumane conditions without pay. A wave of subsequent reporting led to raids on
more than 2,500 kilns, the liberation of hundreds of workers, and the arrest of many
officials with ties to the scandal. Nevertheless, within two weeks, the government
imposed a media blackout on the subject and foreign journalists who sought to do follow
up reporting on the slavery noted that they were followed by security personnel and
harassed.

In general, journalists who attempted to investigate or report on controversial
issues, criticized the Communist Party, or presented a perspective contrary to state
propaganda continued to suffer harassment, job loss, abuse and detention. Huang
Liangtian, editor-in-chief of the monthly Bai Xing was removed from his post after
investigating harsh living conditions in rural areas. In October, an investigative reporter
for the China Economic Times, Pang Jiaoming, reported that substandard materials had
been used in concrete employed in the construction of the Wuhan-Guangzhou railway.
The CPD and the government-sponsored All-China Journalists Association later issued a
circular denouncing Pang’s reports and barring his employment as a journalist by news
organizations nationwide. In an additional pushback against investigative journalism, the
government announced a crackdown on “false” news in August 2007 after a report by
broadcast journalist Zi Beijia on the use of chemically treated cardboard in pork buns in
Beijing; later that month, Zi was sentenced to one year in prison.

According to international media freedom watchdogs, at least 29 journalists and
51 cyber-dissidents were in prison in China at year’s end, more than any other country in
the world. At least nine journalists and online writers were detained during the year for
information they had published on the internet, particularly on U.S.-based, independent
Chinese news websites. In March 2007, internet writer Zhang Jianhong was sentenced to
six years in prison for publishing online articles calling for political reform on Boxun and
The Epoch Times websites. In May, journalist Sun Lin and his wife were arrested on
questionable charges of illegal weapons possession after Sun contributed several reports
to Boxun, including one about the outlet’s inability to receive accreditation to cover the
Beijing Olympics. In August, He Weihua was reported to have been forcibly admitted to
a psychiatric hospital, apparently in relation to postings on his Boxun-linked blog. During
the year, writers Yang Zhengxue and Chen Shuging were also sentenced to long prison
terms on charges of “inciting subversion” after they criticized the government in online
postings. At year’s end, several other cyberdissidents—including prominent human rights
defenders Hu Jia and Gao Zhisheng—remained in police custody, potentially awaiting
sentencing. Violence against journalists also remained a concern in 2007. In January, a
newly hired journalist at the China Trade News, Lan Chengzhang, was beaten to death
while going to meet the owner of an illegal coal mine, who allegedly believed Lan sought
to extort money in exchange for avoiding mention of the mine. In August, five journalists
were reportedly beaten by unidentified assailants when they tried to report on a deadly
bridge collapse in Hunan Province. In a positive development, two journalists were
released in 2007: New York Times researcher Zhao Yan who was imprisoned in 2004, and
Li Minying, former editor of the Guangzhou-based daily Nanfang Dushi Bao, who was
released after serving half of his six-year sentence.



Due to technological advancements and efforts of overseas activists, the regime’s
task of suppressing information has become more difficult in recent years. For Chinese
with foreign language ability, some foreign news reports accessible online present an
alternate perspective to that available in the official media. A growing number of Chinese
use proxy servers to circumvent internet restrictions, receive illegal satellite
transmissions, and watch a plethora of pirated media products available in urban areas.
However, the government has also taken steps to limit such access to more diverse
sources of information, jamming shortwave radio broadcasts by Voice of America, Radio
Free Asia, Sound of Hope, and the BBC. In the summer of 2007, the authorities also
cracked down on local cable systems illegally transmitting foreign satellite broadcasts,
particularly affecting the popular Hong-Kong based Phoenix TV station and reportedly
causing the outlet to lose millions of viewers.

Despite official pledges to allow international media full freedom to report ahead
of the Olympic Games, foreign journalists’ ability to work remained severely restricted.
On January 1, 2007, a series of new regulations came into effect removing travel
restrictions on foreign media and allowing journalists to interview organizations and
individuals without prior government consent. The new regulations, effective through
mid-October 2008, include reporters from Hong Kong, Macau, and Taiwan but do not
apply to mainland citizens. As correspondents sought to take advantage of looser travel
regulations, however, incidents of harassment and intimidation of sources reportedly
increased compared to previous years. A survey conducted by the Foreign
Correspondents Club of China (FCCC) found that while journalists reported
improvements in some areas, forty percent of respondents experienced some form of
interference, including intimidation of sources, detention, surveillance, physical violence
and death threats. According to the FCCC, it received 180 reports of violations of the
new regulations during 2007, compared to 72 reports of harassment received from 2004
to 2006. While covering events in the restive areas of Tibet and Xinjiang remained
particularly difficult, the FCCC received reports of harassment in at least five other
provinces, as well as Beijing and Shanghai. Tim Johnson, a reporter for the United States
McClatchy newspaper chain, reported being warned by a Foreign Ministry official that
the new rules for foreign journalists did not apply to Tibet. Some international press
freedom monitors also reported difficulties obtaining visas.

Media outlets are abundant in China, but remain owned by the state as media
reforms have allowed for the commercialization of outlets without the privatization of
ownership. Most cities have their own newspaper published by the local government or
Party branch and, according to the BBC, provincial and municipal stations of the state-
run Chinese Central Television offer a total of over 2,000 channels. Though all Chinese
media are state-owned, the majority no longer receive state subsidies and now rely on
income from advertisements, which some argue has shifted the media’s loyalty from the
Party to the consumer. Economic incentives have also been known to contribute to self-
censorship, however, as publications fear losing advertising revenue should they run
afoul of powerful societal actors. Salary schemes generally pay journalists only after their
reports are published or broadcast. When a journalist writes a report that is considered too
controversial, payment is withheld, and in some cases the journalist must pay for the cost
of news gathering out of pocket. A small number of elite media outlets combat such
deterrents to aggressive reporting by paying journalists for reports that are subject to



censorship. This has resulted in a few outlets championing popular causes and printing
embarrassing exposures of official malfeasance, though media personnel who engage in
such journalism can be fired or arrested. Corruption among Chinese journalists remained
common in 2007, with many journalists noting that they received payments from public
relations firms for attending press conferences. Other journalists mentioned frequent use
of bribery by corporations to pressure officials in Beijing to censor news stories
considered harmful to corporate interests.

China has the world’s second largest population of internet users after the United
States, with an estimated 210 million people online, or just under 16 percent of the
country’s population. Though the government already employed an extensive
surveillance and filtering system to prevent Chinese users from accessing material that
was considered obscene, harmful to national unity, or politically subversive, efforts to
censor and control internet content have increased in recent years. In 2005, the
government introduced new regulations that bar websites from distributing information
that violates the Chinese constitution, endangers national security, encourages illegal
strikes, contains pornographic or violent content, or promotes unrecognized religious
groups. In March 2007, the Ministry of Culture and the Ministry of Information
Industries banned the opening of new internet cafés (113,000 were in existence at the
time). Internet censorship was further increased prior to and during the 17" Party
Congress in October 2007, during which the Party leadership for the next five years was
endorsed. Between April and September, access to over 18,400 websites was blocked.
The Committee to Protect Journalists reported that in September, security agencies in
several regions ordered Internet Data Centers (IDCs), which host large numbers of
websites and blogs, to suspend their services or disable interactive features—such as
bulletin boards and comment sections—during the Congress meeting.

Several other steps were taken by the government to restrict internet access during
2007. In an apparent effort to overcome difficulties monitoring audio-visual content with
automated filtering technology, on December 20, the SAFRT and the Ministry of
Information Industry issued a regulation requiring websites with audio-visual content to
apply for permits. The regulation, which potentially affects 60,000 sites, also banned
audio-visual content deemed to fall into vaguely defined categories such as opposing the
principles of the PRC constitution, harming national unity, contributing to ethnic
divisions, or disrupting social harmony. In some instances restrictions were imposed on a
local level. After bloggers supported a protest against construction of a chemical factory
near the southern city of Xiamen, the municipal government adopted measures requiring
internet users to provide their real names when posting material on more than 100,000
websites registered in the city. Foreign internet companies have largely cooperated with
the Chinese government on censorship enforcement. The Chinese-language search
engines of the U.S. firms Yahoo!, MSN, and Google filter search results and restrict
access to information about topics deemed sensitive by the Party such as the Falun Gong,
Tibetan independence, and human rights. In August 2007, Yahoo! and Microsoft were
among a number of internet companies and service providers to sign onto a “self-
discipline code” in which they agreed to encourage bloggers to register under their real
names, as well as to delete “illegal and unhealthy” postings. The government has also
been known to monitor personal communications, including e-mails and cellular
telephone text-messaging.






