7

www.freedomhouse.org

FREEDOM OF THE PRESS 2008

Algeria

Status: Not Free

Legal Environment: 22
Political Environment: 23
Economic Environment: 17
Total Score: 62

While the Constitution guarantees freedom of expression, the government used legal and
extralegal means to harass and restrict the media. A state of emergency decreed in 1992
remained in effect, authorizing the government to legally penalize any speech deemed as
threatening to state or public order. In addition, a February 2006 presidential decree
provides up to five years imprisonment for any criticism of the conduct of the security
forces during the country’s civil conflict of the 1990s. Laws from the 1990
communication law were amended in 2001 to criminalize defamation of the president,
parliament, judiciary, or the military, while the penal code imposes penalties ranging
from fines to prison terms of up to two years for defamation of high government posts or
any authority of public order. In May 2006, President Abdelaziz Bouteflika pardoned
journalists sentenced to prison terms; however, no efforts have been made to
decriminalize press offenses. While the number of defamation and legal charges brought
against journalists declined from previous years, the government continued to use these
laws to threaten and arrest journalists, promoting self-censorship among members of the
press and media owners. Since 2002, Yasser Abdelhai of the daily Echourok el-Youmi
has faced 26 defamation cases for his critical reporting. In 2007, he was ordered to pay 4
million dinars (US$56,000) before the 15™ of March for damages relating to four separate
cases. Managing editor Ali Fodil and journalist Naila Berrahal for Echourok el-Youmi
lost an appeal on April 4 and received suspended sentences of six months imprisonment
and fines of 500,000 dinars (US$7,400) for 2006 convictions of defaming Libyan leader
Muammar al-Qadhafi and endangering the security of the Algerian and Libyan states. On
May 27, Omar Belhouchet, editor of the daily EI Watan, and columnist Chawki Amari
were sentenced to two months in jail and fined one million dinars (US$14,000) in a case
of libel brought by the region’s prefect for comments published in ElI Watan in June
2006. Anis Rahmani, editor of Echourok el-Youmi, and journalist Naila Berrahal were the
target of death threats in June from individuals claiming to be affiliated with al-Qaeda
who objected to reporting considered to be against al-Qaeda and Islam. In August,



Rahmani was informed by state security services that a “terrorist” in custody confirmed
that the editor was indeed a target. Noureddine Boukraa of the daily Ennahar was
arrested on November 14 after publishing an article alleging corruption within the local
security services of Annaba, and less than a week later, Ouahid Oussama, correspondent
for the daily Al Bilad faced defamation charges brought by the Department of Education
of Djelfa for an article criticizing the education system.

Despite such persistent government harassment, Algerian journalists aggressively
cover government and international affairs and offer diverse opinions and political
commentary. Some topics, however, are more sensitive and subject to censorship and
legal repercussions. Coverage of issues relating to national security and terrorism is still
highly restricted. Journalists were pressured not to report on the 2007 bomb attacks in the
country, and ElI Watan correspondent Jamal Belkadi was charged with “crossing a
security barrier” in May for taking photos of the site of the attacks in Constantine.
Political parties and candidates reportedly received equal access to broadcast media in the
campaign periods leading up to both the multiparty parliamentary elections of May 17th
and the November 29™ multiparty local elections. However, outside of election periods,
opposition parties are rarely permitted access to radio or television.

Algeria allowed for the licensing of private newspapers in 1990, and there are
currently more than 100 private daily and weekly newspapers, presenting a variety of
political perspectives. The government uses its control over the country’s printing presses
and a state advertising agency to influence the independent print media. On several
occasions, authorities have punished critical newspapers by suddenly demanding
payment for debts owed to the state printer. While radio and television are completely
government-owned, widespread satellite dishes provide alternate sources of information
such as popular Pan-Arab stations like Al-Jazeera and European-based channels. Non-
Berber language channels increasingly introduced programming in Tamazight (the
Amazigh or Berber language), including television and radio advertisements. The
government exercises little control over the Internet, but online news is not a major
source of information for most Algerians. In 2007, 7.4 percent of Algeria’s population
accessed the Internet, which reflected a 4,820 percent increase since the year 2000. The
government, however, does monitor email and Internet chat rooms. Internet service
providers are legally liable for website content on their sites and bloggers are not immune
to defamation charges. On June 11, blog administrator Abdulsalam Baroudi was fined
10,000 dinars (US$148) for charges brought by the Director of Religious Affairs for
posting defamatory material on his blog in February.



