
 
www.freedomhouse.org 

 
 

FREEDOM OF THE PRESS 2008 
 

Taiwan  
 

Status: Free 

Legal Environment: 7 

Political Environment: 7  

Economic Environment: 6 

Total Score: 20 

 

Taiwan has the freest media environment in East Asia due to its commitment to judicial 

independence, economic freedom, and a highly competitive media market. The 

constitution provides for freedom of speech and of the press, and the government 

generally respects these rights in practice. Taiwanese media are vigorous and lively, 

regularly criticizing government policy and top officials. Reports on high-level 

corruption were particularly common in 2007, with scandals implicating President Chen 

Shui Bian, his family members and several opposition politicians a key topic of coverage. 

Media observers have raised concerns, however, over a rise in sensationalism and 

potential loss of quality. During the year, the National Communications Commission 

(NCC) fined several television stations after they ran footage later found to have been 

misrepresenting events. While publications from mainland China are subject to screening 

and potential import bans by the Government Information Office (GIO), a wide variety of 

materials from the PRC were available in stores, as well as on the internet.  

 Physical violence against journalists is rare and both local and foreign reporters 

are able to cover news freely. In one incident in March 2007, a controversy erupted 

surrounding an Associated Press (AP) story in which Taiwan’s Vice President Annette 

Lu was referred to using derogatory terms originating with the PRC government. Initially 

the GIO announced that the responsible reporter’s visa would be revoked, but reversed its 

position the following day; AP later interviewed Lu, providing an opportunity for her to 

counter the views expressed in the original article. In another incident related to media 

certification, international media watchdogs criticized the United Nations for barring 

accreditation to Taiwanese journalists seeking to cover the World Health Assembly 

(WHA) in Geneva in May 2007. Prior to 2004, Taiwanese journalists had reportedly been 

permitted to cover the WHA, but this authorization was withdrawn under pressure from 

Beijing.  

 Taiwan has over 360 privately owned newspapers, and numerous radio stations, 

including the English-language International Community Radio Taipei. Satellite 

television is broadcast on 143 channels. In 2005 cable television was available to 85 



percent of the population, the highest cable viewership in Asia. According to a study 

conducted by Shih Hsin University in Taipei, 95 percent of Taiwanese watch television 

and 75 percent read newspapers. Print media are completely independent, but electronic 

media and broadcast television stations had previously been subject to government 

influence through the authority of the GIO to regulate programming and licensing. In a 

positive development, that arrangement ended in early 2006, when the NCC was 

established. The NCC’s independence was subsequently questioned, however, and 

provisions of its founding legislation were declared unconstitutional by the Council of 

Grand Justices in June 2006 because of requirements for partisan membership selection. 

Following the legislature’s amendment of the law in December 2007, new appointments 

are to be made in 2008 by the premier, with parliamentary approval. Legislation 

approved in 2003 barred the government and political party officials from holding 

positions in broadcast media companies and required government entities and political 

parties to divest themselves of all radio and broadcast companies. The government 

refrains from restricting internet access, which is currently accessed by nearly 70 percent 

of the population. However, several nongovernmental organizations claimed that law 

enforcement agencies monitored chat-room and bulletin-board exchanges among adults 

in order to identify and prosecute individuals posting sexually suggestive messages. 
 


