
 
www.freedomhouse.org 

 
 

FREEDOM OF THE PRESS 2008 
 

 

Maldives 
 

Status: Not Free 

Legal Environment: 23 

Political Environment: 25 

Economic Environment: 18 

Total Score: 66 

 

Continuing a trend from previous years, in 2007, a modest expansion of media diversity 

and public debate was balanced by official harassment of journalists.  Freedom of 

expression and of the press are not provided for in the constitution and are often not 

respected by the government in practice. Though regulations from January 2007 

dramatically reduced damages for defamation, the legal environment remains harsh. The 

penal code bans speech or actions that could “arouse people against the government”; a 

1968 law prohibits speech considered libelous, inimical to Islam, or a threat to national 

security; regulations make editors responsible for the content of material they publish; 

and authorities are empowered by law to shut newspapers and sanction journalists for 

articles containing unfounded criticism of the government. The Information Ministry, 

which is spearheading reform efforts, submitted four media-related bills to Parliament in 

February 2006, including bills on freedom of information, press freedom, a proposed 

Media Council, and registration of print media. Though discussion continued on them in 

the Majlis throughout 2007, none had passed by year’s end and two had been withdrawn. 

In a positive development, the Maldives Media Association, which includes 

representatives from both pro-opposition and state-run media, began operating in 

October. 

Journalists, particularly those who cover demonstrations or who write critical 

stories, continue to be subject to arrest or other forms of harassment. In this environment, 

many journalists practice self-censorship and do not scrutinize official policies. During 

the year, reporters and photographers from both pro-opposition and state-owned media 

were arrested while covering protests, illegal prayer meetings, and a taxi driver strike. In 

April, Ibrahim Mohamed, a reporter for the pro-government Miadhu newspaper was held 

by police for 48 hours after taking photographs of police beating opposition Maldivian 

Democratic Party leader Mohamed Nasheed. Several journalists were also detained 

during a demonstration outside a government-sponsored event for World Press Freedom 

Day in May. Due to Minivan’s overtly anti-government stance, its management and 



employees have been particularly targeted for official intimidation. In January 2007, 

Phillip Wellman a foreign reporter for the English-language Minivan News website was 

expelled and banned for two years. Journalist Abdullah Saeed continued to serve a long 

prison sentence after being convicted in 2006 of apparently fabricated drug charges. In 

July, Minivan Daily journalist Ali Rasheed was arrested for 43 days, several weeks after 

being interviewed for a program on the English-language Al-Jazeera. Following his 

release he was sentenced in abstentia to life in prison on alleged drug charges, but at 

year’s end was not in custody. In a positive development, the government dropped some 

charges against Minivan Daily editor Aminath Najeeb and deputy editor Nazim Sattar, 

though at year’s end, Najeeb still faced potential jail time on charges of “disobedience to 

order.” 

Most broadcast media continue to be government owned and operated, and while 

these outlets have recently provided more diverse and vigorous coverage, they continue 

to reflect pro-government views. Since a 2005 law liberalized the registration process, six 

daily newspapers, 15 magazines and 70 other publications have been registered. Most of 

these are owned by those connected to the government, but some publications, such as 

the weekly Adduvas and the newly registered Jazeera and Hamma, have generally 

adopted a more critical, balanced tone. The pro-opposition Minivan Daily, which started 

as an online publication, now circulates a print version in the Maldives. In 2007, the 

country’s first private broadcasters—Capital FM radio, DhiFM radio and Atoll TV—

were launched; however, their independence remained limited because operating licenses 

were granted via individual agreements with the government rather than through 

reformed broadcasting legislation. The more overtly anti-government Minivan radio was 

unable to obtain a frequency due to the prohibitive costs of registering. Although the 

country’s sole internet service provider is state owned, the internet is generally not 

restricted, though the pro-opposition Dhivehi Observer website remained blocked. The 

Internet was accessed by less than 7 percent of the population in 2007.  
 


