
 
 

CHINA MEDIA BULLETIN 
 

A weekly update of press freedom and censorship news 
related to the People’s Republic of China 

 

 
BROADCAST / PRINT MEDIA NEWS 

 Chinese media silent, activists detained on 1989 massacre date 

 
Unlike media in Hong Kong and other parts of the world, Chinese newspapers remained silent on 
June 4 about the 23rd anniversary of the government’s 1989 crackdown on prodemocracy protesters 
in Tiananmen Square. The Beijing News chose the capital city’s extreme weather as the front-page 
story of the day, while the People’s Daily and Shanghai Daily focused on U.S. defense secretary Leon 
Panetta’s official visit to Vietnam. China Daily and provincial papers such as the Southern Metropolis 
Daily covered the Hangzhou funeral of a bus driver who managed to stop his vehicle and calm the 
passengers after an object flew through the windshield and mortally wounded him. Despite the 
Communist Party’s continued sensitivity over the June 4 crackdown, Chen Xitong, a former 
Politburo member and Beijing’s mayor in 1989, acknowledged in a recently published series of 
interviews that the bloodshed was a tragedy and that “nobody should have died if it had been 
handled properly.” In the book, entitled Conversations with Chen Xitong and released in Hong Kong on 
May 28, Chen insisted that he played no role in composing an official report that had justified the 
ruling party’s use of deadly force against unarmed protesters and had been attributed to him. 

Issue No. 60: June 7, 2012  
 

Top Headlines 

 Internet censors cast wide net on 1989 massacre anniversary 

 Google informs Chinese users of blocked search terms 

 China Telecom breached by hackers 

 Rare petition to free Falun Gong practitioner draws harassment, arrest 

 Hong Kong media offer extensive coverage of Tiananmen anniversary 

 

 



www.freedomhouse.org 

Separately, in an effort to prevent activists from commemorating the anniversary, police detained 
several people on the eve of June 4. According Hong Kong newspaper Ming Pao, on June 3, 
Shandong Province police raided a gathering in Jinan’s Zhongshan Park and destroyed banners that 
read, “Never forget June 4, vindicate June 4.” A netizen in Zhengzhou, Henan Province, was 
detained for “spreading rumors” on May 31, a day after he left the message “never forget June 4” on 
a public bulletin board at a local bookstore. 
 

 Washington Post 6/3/2012: Ex-Beijing mayor backs away from long-standing 
account of Tiananmen crackdown 

 BBC 6/4/2012: China morning round-up: Tiananmen crackdown anniversary 

 Ming Pao 6/4/2012 (in Chinese): Zhengzhou man detained for putting “do not 
forget June 4” signs at bookstore 

 
 
 

 Guangzhou editor dismissed over online comment 
 
Yu Chen, an editor at Guangzhou-based Southern Metropolis Daily’s in-depth investigative news desk, 
was suspended and forced to resign over a comment on the newspaper’s microblogging account that 
mocked the Chinese Communist Party’s direct institutional control over the military. The message 
argued that “if the People’s Liberation Army [PLA] is regarded as belonging to the Communist 
Party, then the people should be able to set up another army!” Critics of the current system have 
called for the PLA to be “nationalized,” or placed under the exclusive authority of state rather than 
party structures. Yu confirmed the dismissal on June 3 but refused to discuss the details of his 
departure from one of China’s most liberal media outlets. Some accounts of the incident held that 
Yu had written the remarks himself, while others indicated that, as one of the editors responsible for 
the account, he had either approved the post or failed to delete it in a timely fashion. Yu is the first 
Chinese journalist known to have been forced to resign over a microblog comment. As importantly, 
he is also the first to be dismissed under questionable circumstances since Yang Jian, previously the 
deputy head of the province’s propaganda department, was appointed as party secretary of the 
newspaper’s parent company, Nanfang (Southern) Media Group, in May. The appointment had 
raised concerns that the liberal family of outlets would be forced to toe the party line more closely 
(see CMB No. 57). Separately, on May 30, Nanjing-based Yangtse Evening News reported that China 
Central Television (CCTV) anchorman Zhao Pu, who has not been seen on air since he made his 
own controversial microblog remark in April, was not fired but had been suspended for six months. 
Zhao had warned on his account that yogurt in China contained industrial-grade gelatin and was not 
safe to eat (see CMB No. 55). 
 

 Associated Press 5/30/2012: Yu Chen, Southern Metropolitan editor, leaves job over 
anti-government blog comment 

 IFEX 6/4/2012: Editor dismissed for online comments 

 Want Daily 6/5/2012: Guangdong media exec sacked for mocking remarks about 
PLA 

 Yangtse Evening News 5/30/2012 (in Chinese): As CCTV denies suspension of 
anchor Zhao Pu, Chinese media report he is on a six-month backburner  

 

http://www.washingtonpost.com/world/asia_pacific/former-beijing-mayor-changes-long-standing-account-of-tiananmen-crackdown/2012/06/03/gJQAvyzaBV_story.html
http://www.washingtonpost.com/world/asia_pacific/former-beijing-mayor-changes-long-standing-account-of-tiananmen-crackdown/2012/06/03/gJQAvyzaBV_story.html
http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-china-18320261
http://news.mingpao.com/20120604/gag7.htmm
http://news.mingpao.com/20120604/gag7.htmm
http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-57#3
http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-55#CCTV%20host
http://www.huffingtonpost.com/2012/06/03/yu-chen-southern-metropolitan-editor-leaves_n_1565772.html
http://www.huffingtonpost.com/2012/06/03/yu-chen-southern-metropolitan-editor-leaves_n_1565772.html
http://www.ifex.org/china/2012/06/04/yu_dismissed/
http://www.wantchinatimes.com/news-subclass-cnt.aspx?id=20120605000041&cid=1101%20
http://www.wantchinatimes.com/news-subclass-cnt.aspx?id=20120605000041&cid=1101%20
http://ent.qq.com/a/20120530/000060.htm
http://ent.qq.com/a/20120530/000060.htm


www.freedomhouse.org 

NEW MEDIA / TECHNOLOGY NEWS 
 

 Internet censors cast wide net on 1989 massacre anniversary 

 
The 23rd anniversary of the June 4 Tiananmen Square massacre has intensified the cat-and-mouse 
game between Chinese netizens and internet censors, particularly on the immensely popular 
microblogging platforms. Though the 1989 crackdown is always a sensitive topic, the breadth of 
censorship around June 4 was extreme. The microblogging site Sina Weibo removed a candle icon, 
typically used to commemorate noteworthy deaths, from its set of emoticons two days before the 
anniversary. On the day itself, Sina blocked searches for “Tiananmen Square,” including relevant 
tourist information; keywords such as “square” and “today” in both Chinese and English; and the 
numbers 4, 6, 8, 9, 23, and 35 (netizens sometimes use “May 35” to avoid censorship of “June 4”). 
The search engine Baidu also reportedly increased censorship of some related terms. Clever 
arrangements of Chinese characters that resemble tanks crushing a man were similarly thwarted. To 
sidestep the censorship, some Weibo users began circulating lines from a Tang Dynasty poem about 
the pain of bidding goodbye. Queries for “Shanghai Composite” and “stock market” returned a 
message on Sina Weibo that said results could not be displayed, after the Shanghai stock index on 
June 3 dropped by 64.89 points, uncannily matching the date June 4, 1989. Several netizens hailed 
the bizarre coincidence and called it a “miracle.” Meanwhile, on the U.S.-based microblogging 
service Twitter, which is blocked in China but regularly accessed by activists via circumvention tools, 
there was a flurry of posts, comments, and remembrance. The messages included the names and 
details of over 200 people known to have been killed in the massacre, and several rare photographs 
of the square that were reportedly taken by soldiers at the time.  
 

 Seeing Red in China 6/4/2012: Today, June 4th  

 Bloomberg News 6/4/2012: Tiananmen date match bars searches for China stock 
index  

 China Digital Times 6/3/2012: Weibo removes candle icon ahead of Tiananmen 
anniversary  

 China Digital Times 6/3/2012: Sensitive words: The Tiananmen edition (update) 

 Wall Street Journal 6/4/2012: China’s online firefighters snuff discussion on 
Tiananmen anniversary  

 
 
 

 Officials denounce U.S. diplomats’ releases of air-quality data 

 
Clearly referring to the United States, the Chinese government demanded on June 5 that foreign 
embassies and consulates in China stop releasing their own air-quality assessments, which use 
stricter standards than the official Chinese reports. The U.S. embassy in Beijing has been providing 
such data since 2008; the U.S. consulate in Guangzhou followed suit in 2011, as did the Shanghai 
consulate in May (see CMB No. 58). All of the U.S. assessments are released via the microblogging 
service Twitter, which is blocked in China but accessible with circumvention tools. In a June 5 news 
conference, China’s vice minister for environmental protection, Wu Xiaoqing, said it was a mistake 

http://seeingredinchina.com/2012/06/04/today-june-4th/
http://www.businessweek.com/news/2012-06-04/tiananmen-date-match-bars-searches-for-china-stock-index?r=bloomberg
http://www.businessweek.com/news/2012-06-04/tiananmen-date-match-bars-searches-for-china-stock-index?r=bloomberg
http://chinadigitaltimes.net/2012/06/weibo-removes-candle-icon-ahead-of-tiananmen-anniversary/
http://chinadigitaltimes.net/2012/06/weibo-removes-candle-icon-ahead-of-tiananmen-anniversary/
http://chinadigitaltimes.net/2012/06/sensitive-words-the-tiananmen-edition/
http://blogs.wsj.com/chinarealtime/2012/06/04/chinas-online-firefighters-snuff-discussion-on-tiananmen-anniversary
http://blogs.wsj.com/chinarealtime/2012/06/04/chinas-online-firefighters-snuff-discussion-on-tiananmen-anniversary
http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-58


www.freedomhouse.org 

for consulates in China to designate air quality as “hazardous” based on their own standards and 
from a single location. He claimed that the assessments violated the spirit of the Vienna 
Conventions on Diplomatic and Consular Affairs, which call for diplomats to respect local laws and 
refrain from interference in domestic matters. At a second press conference on June 6, Foreign 
Ministry spokesman Liu Weimin reiterated China’s objections, saying, “This type of information 
should not be released to the public...especially over the internet.” Responding to the complaints, a 
U.S. State Department spokesman denied that the service violated international conventions, and 
said his government would not object to air-quality assessments by foreign embassies in the United 
States. In an indirect critique of the Chinese government’s position, the Communist Party–owned 
English-language newspaper Global Times reported on June 7 that many internet users “have sided 
with foreign embassies” due to the official readings’ lack of credibility. One netizen skewered the 
government’s arguments, suggesting that Chinese state television “should stop running global 
weather forecasts so China doesn’t interfere in other countries’ internal affairs.” 
 

 New York Times 6/5/2012: China asks embassies to stop measuring air pollution 

 Xinhua 6/5/2012: Foreign embassies’ air data issuing inaccurate, unlawful: official  

 Global Times 6/7/2012: Govt repeats call for US to cease issuing air data  

 Wuliucun 6/6/2012 (in Chinese): Netizen discussion on official claim of American 
interference in Chinese internal affairs through air pollution monitoring 

 
 
 

 Google informs Chinese users of blocked search terms 
 
U.S. technology giant Google announced on May 31 that it had added a function to notify users in 
mainland China when a search term is censored by the Chinese government. In a blog post, Google 
said netizens had complained that its search engine for Chinese users was “inconsistent and 
unreliable.” In 2010, Google shut down its China-based search site to avoid requirements that it 
censor results according to government orders, and instead redirected mainland users to its site in 
Hong Kong. While this site does not censor its own results, China’s “Great Firewall” filtering 
system apparently disrupts service for mainland users when they enter a term flagged by censors as 
taboo. A demonstration video posted on Google’s blog shows that typing certain queries causes an 
error message and a minute-long disconnection from the search page. The company reviewed the 
350,000 most popular search queries in China, and the website now features a drop-down box that 
indicates whether a specific Chinese character would prompt an interruption. Netizens soon 
circulated a list of 456 banned terms compiled via Google searches, which included the surnames of 
several senior members of the Chinese Communist Party. The blocking has caused great 
inconvenience, as the same characters carry different meanings in various contexts. Though 
Google’s move made China’s online censorship somewhat more transparent, an analyst said it 
arrived too late, because most Chinese users had already turned to competing search engines like the 
homegrown market leader Baidu, which complies with party censorship directives. 
 

 China Digital Times 6/4/2012: Sensitive words: The Google files 

 PC World 6/1/2012: Google now highlights censored search terms for users in China  

 Google 5/31/2012: Better search in mainland China  

 CPJ 6/5/2012: Google gives Chinese web users glimpse into censorship  

http://www.nytimes.com/2012/06/06/world/asia/china-asks-embassies-to-stop-measuring-air-pollution.html?_r=1&ref=asia
http://news.xinhuanet.com/english/china/2012-06/05/c_131633044.htm
http://www.globaltimes.cn/NEWS/tabid/99/ID/713523/Govt-repeats-call-for-US-to-cease-issuing-air-data.aspx
http://wuliucun.diandian.com/post/2012-06-06/40028715749
http://wuliucun.diandian.com/post/2012-06-06/40028715749
http://chinadigitaltimes.net/2012/06/sensitive-words-the-google-files/
http://www.pcworld.com/article/256622/google_now_highlights_censored_search_terms_for_users_in_china.html
http://insidesearch.blogspot.tw/2012/05/better-search-in-mainland-china.html
http://www.cpj.org/blog/2012/06/google-gives-chinese-internet-users-glimpse-into-c.php


www.freedomhouse.org 

 China Telecom breached by hackers 

 
The internet hacker group SwaggSec announced on June 3 that it had broken into the database of 
the state-owned China Telecom Corporation, and claimed to have obtained millions of user names 
and passwords, including those of 900 administrators. SwaggSec said the company had eventually 
identified the breach, but neglected to make a public statement or change its passwords. While 
China Telecom confirmed on June 5 that there had been an attack on its systems, a company 
spokesman asserted that the stolen data had “little value,” and that similar hacking attempts 
occurred “almost daily.” A Chinese internet security expert told South China Morning Post that the 
company was probably not seriously compromised. However, he acknowledged that China’s internet 
was vulnerable, as many business owners and government officials lacked the skills and awareness 
needed to defend themselves against cyberattacks (see CMB Nos. 53, 56). 
 

 South China Morning Post 6/6/2012: Hackers hit top internet provider, steal 
passwords  

 CNET 6/3/2012: Hackers claim breach of China Telecom, Warner Bros.  

 IDG News Service 6/3/2012: ‘SwaggSec’ claims hack of China Telecom, Warner 
Bros. 

 
 
 

 Rare petition to free Falun Gong practitioner draws harassment, arrest 
 
According to a May 31 Amnesty International alert, Wang Xiaodong, a high school teacher in Hebei 
Province, has been held in Botou City Detention Center since February, after police entered his 
home without a warrant and found compact discs with information about the Communist Party’s 
persecution of the Falun Gong spiritual movement. In a rare move on one of the most censored 
topics in China, about 300 of Wang’s fellow residents in Zhouguangtun village subsequently signed a 
document with their full names and thumb prints to call for his release. In April, Wang’s family 
began to distribute copies of the petition after the local Public Security Bureau refused to accept it. 
Security officials then began a campaign to compel the signatories to recant. Wang’s sister Wang 
Junling, who posted an open letter on the case on the internet, was detained on May 26. However, 
state prosecutors have reportedly returned Wang Xiaodong’s case to local police due to a lack of 
evidence. The petition and open letter have reportedly been discussed by senior Chinese officials 
amid indications that some leaders have questioned the current Communist Party policy of 
persecuting Falun Gong. Public appeals tend to carry more weight in China when supporters defy 
the risk of arrest and sign their names. A number of other pro–Falun Gong petitions have been 
signed by residents in various locations over the past year, but in this instance, the document was 
also stamped and authenticated by village officials. Separately, Agence France-Presse reported on 
May 24 that the lead authors of a recent open letter urging the removal of Zhou Yongkang, China’s 
internal security chief, have been interrogated by police. The letter was signed by 16 retired 
Communist Party members from Yunnan Province and posted online early last month (see CMB 
No. 58). 
 
 

http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-53#Hackers%20strike
http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-56#4
http://www.scmp.com/portal/site/SCMP/menuitem.2af62ecb329d3d7733492d9253a0a0a0/?vgnextoid=cc701ae825db7310VgnVCM100000360a0a0aRCRD&ss=China&s=News
http://www.scmp.com/portal/site/SCMP/menuitem.2af62ecb329d3d7733492d9253a0a0a0/?vgnextoid=cc701ae825db7310VgnVCM100000360a0a0aRCRD&ss=China&s=News
http://news.cnet.com/8301-1009_3-57446348-83/hackers-claim-breach-of-china-telecom-warner-bros-networks/
http://www.computerworld.com/s/article/9227700/_SwaggSec_claims_hack_of_China_Telecom_Warner_Bros.
http://www.computerworld.com/s/article/9227700/_SwaggSec_claims_hack_of_China_Telecom_Warner_Bros.
http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-58#2


www.freedomhouse.org 

 Amnesty International 3/31/2012: China: Falun Gong practitioners at risk of torture  

 Epoch Times 5/28/2012: Villagers rallying to defense of friend are persecuted by 
party  

 Epoch Times 5/31/2012: Chinese lawyers support Falun Gong in ‘Brave 300’ case  

 Falun Dafa Information Center 5/28/2012: 300 villagers sign petition calling for 
release of Falun Gong practitioner  

 Agence France-Presse 5/24/2012: China police interrogate party members over letter  
 
 

 

XINJIANG 
 
 

 Uighur boy dies in custody after detention for religious lessons 
 
According to Radio Free Asia, an 11-year-old Uighur boy named Mirzahid died in police custody 
after being arrested on May 20 for taking Islamic prayer lessons at an illegal home school in the 
Xinjiang city of Korla. Police told his mother that he had committed suicide, but his body reportedly 
showed signs of torture and strangulation. They instructed her to bury the body immediately and 
refrain from speaking about the case. Meanwhile, a report in official Chinese media said Mirzahid 
had died as the result of a beating by his Koran instructor. The Chinese authorities tightly restrict 
religious literature, practice, and instruction among Xinjiang’s ethnic Uighur residents, who are 
predominantly Muslim. Lacking sufficient legal alternatives, many Uighurs risk imprisonment by 
taking unauthorized religious classes in secret locations and circulating underground religious texts. 
 

 Radio Free Asia 6/4/2012: Death in detention draws denigration  
 World Uyghur Congress 6/4/2012: WUC condemns death of Uyghur youth in 

detention 

 
 
 

HONG KONG 
 

 Media offer extensive coverage of Tiananmen anniversary 
 
In contrast to mainland China, where the media were essentially silent on the topic, the June 4 
anniversary of the 1989 crackdown on prodemocracy protests in Beijing’s Tiananmen Square was 
widely discussed among news outlets in Hong Kong. Local newspapers, including the South China 
Morning Post, the Standard, and the Ming Pao Daily News, reported a record turnout for the annual vigil 
in the territory’s Victoria Park. Apple Daily devoted its entire front page to a photograph of the 
gathering, under the headline “This Is Our Conscience.” According to organizers of the event, about 
180,000 people showed up to commemorate the victims of the crackdown. Participants chanted 
slogans calling for the release of political activists and a “democratic China.” Fang Zheng, a former 
Tiananmen protester who had his legs amputated after being run over by tank, thanked the crowd 

http://www.amnesty.org/en/library/asset/ASA17/013/2012/en/5f4a84f0-3afb-4c8c-af41-0d22c85c79bd/asa170132012en.html
http://www.theepochtimes.com/n2/china-news/villagers-rallying-to-defense-of-friend-are-persecuted-by-party-241610.html
http://www.theepochtimes.com/n2/china-news/villagers-rallying-to-defense-of-friend-are-persecuted-by-party-241610.html
http://www.theepochtimes.com/n2/china-news/chinese-lawyers-support-falun-gong-in-brave-300-case-244043.html
http://www.faluninfo.net/article/1219/?cid=84%20
http://www.faluninfo.net/article/1219/?cid=84%20
http://au.news.yahoo.com/world/a/-/world/13771937/china-police-interrogate-party-members-over-letter/
http://www.rfa.org/english/news/uyghur/death-06042012180843.html
http://www.uyghurcongress.org/en/?p=16482
http://www.uyghurcongress.org/en/?p=16482


www.freedomhouse.org 

for “twenty-three years of support.” In a video message, former Tiananmen student leader Wang 
Dan said it was “worth persisting” in the effort to bring democracy to China, citing recent 
democratic progress in Burma after decades of repression. Hong Kong media also reported on 
thwarted efforts to mark the anniversary in mainland China, where police quickly arrested any 
activists who gathered in public. 
 

 South China Morning Post 6/5/2012: Record turnout for June 4 vigil  

 CNN 6/5/2012: Record crowds attend Hong Kong Tiananmen vigil  

 New York Times 6/5/2012: Blacking out 180,000 candles  

 BBC 6/4/2012: China morning round-up: Tiananmen crackdown anniversary 
 

 
 

BEYOND CHINA 
 

 Taiwan and China media officials discuss closer ties 
 
At a media summit held on June 2 in the Chinese city of Tianjin, several high-level participants said 
Taiwanese and Chinese media outlets should be allowed to open offices and station correspondents 
in each other’s territory for extended periods of time. Fan Liqing, a spokeswoman for China’s 
Taiwan Affairs Office, said at the forum that the current practice of sending journalists across the 
Taiwan Strait for three-month rotations prevented in-depth reporting and long-term observation 
(see CMB No. 50). Huang Ching-lung, president of Taiwan’s Want Daily, complained that residents 
in each market were still unable to receive television programs or newspapers from the other, but 
Chen Kuo-hsiang, chairman of Taiwan’s official Central News Agency, said distributing Taiwanese 
news media content in China might not be feasible under current conditions. Instead, he suggested 
that Taiwanese and Chinese outlets establish jointly run, online media operations that would be 
acceptable to both sides. Amid concern over Beijing’s influence on the Taiwanese news 
environment, on May 27, a group of 10 media experts in Taiwan issued a joint statement opposing 
Want Want Broadband’s bid to purchase China Network Systems (CNS), Taiwan’s second-largest 
cable television provider. They raised concerns that the purchase would threaten media diversity and 
that Want Want Broadband is a subsidiary of the media conglomerate Want Want Group, which is 
known to have friendly relations with the Chinese government. The bid has been under review by 
the National Communications Commission (NCC) for 16 months (see CMB No. 55). China was 
rated Not Free and Taiwan was rated Free in Freedom House’s Freedom of the Press 2012 report. 
 

 Central News Agency 6/2/2012: Taiwanese media calls for setting up offices on each 
side of strait  

 Taipei Times 6/3/2012: Media heads call for offices across the Taiwan Strait  

 Taipei Times 5/27/2012: Experts opposed to Want Want merger 

 Taiwan Media Watch 5/25/2012 (in Chinese): Press release: Joint statement 
opposing Want Want Broadband's bid 

 
 

http://www.scmp.com/portal/site/SCMP/menuitem.2af62ecb329d3d7733492d9253a0a0a0/?vgnextoid=1f188cb6b68b7310VgnVCM100000360a0a0aRCRD&ss=Hong+Kong&s=News
http://www.cnn.com/2012/06/05/world/asia/hong-kong-tiananmen-vigil/index.html
http://rendezvous.blogs.nytimes.com/2012/06/05/blacking-out-180000-candles
http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-china-18320261
http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-50
http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-55
http://focustaiwan.tw/ShowNews/WebNews_Detail.aspx?Type=aALL&ID=201206020013
http://focustaiwan.tw/ShowNews/WebNews_Detail.aspx?Type=aALL&ID=201206020013
http://www.taipeitimes.com/News/front/archives/2012/06/03/2003534387
http://www.taipeitimes.com/News/taiwan/archives/2012/05/28/2003533930
http://www.mediawatch.org.tw/node/1657
http://www.mediawatch.org.tw/node/1657


www.freedomhouse.org 

NOTABLE ANALYSIS 
 

 Chart measures daily Chinese microblog censorship in 2012 
 
Chi-Chu Tschang, a student at the Massachusetts Institute of Technology (MIT) Sloan School of 
Management and the former China correspondent for Businessweek magazine, has created a project 
that shows patterns in the censorship of posts on the popular Chinese microblogging site Sina 
Weibo. Based on archives dated from January 28 to May 20 that were compiled by the University of 
Hong Kong’s WeiboScope Search, a site that preserves posts removed by Weibo administrators, the 
project found that the highest volume of deletion took place on March 8, the day rumors began to 
spread about the impending ouster of Chongqing Communist Party chief Bo Xilai. March 18 
marked another peak day, as netizens speculated on the identity of the driver responsible for a 
deadly Ferrari car crash in Beijing; he was assumed to be the child of a wealthy or powerful family 
(see CMB No. 51). In general, spikes in the number of deletions seemed to correspond to major 
news developments. According to the findings, the time it took for a Weibo post to be removed 
ranged from four minutes to over four months, and the best time to evade censors was on Saturday 
or late Friday evening. “Maybe censors want to take time off on weekends as well,” Tschang said. 
 

 Wall Street Journal 6/1/2012: Charting China’s social media censorship  

 Nieman Journalism Lab 5/30/2012: Reverse engineering Chinese censorship: When 
and why are controversial tweets deleted?  

 
 

 

For additional information on human 
rights and free expression in China, see: 

Freedom on the Net 2011 
Freedom of the Press 2011 
Freedom of the World 2012 

 
To subscribe or submit items, e-mail: 

cmb@freedomhouse.org 
For archives, go to: 

http://www.freedomhouse.org/cmb 

http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-51#Censorship
http://blogs.wsj.com/chinarealtime/2012/06/01/charting-chinas-social-media-censorship/
http://www.niemanlab.org/2012/05/reverse-engineering-chinese-censorship-when-and-why-are-controversial-tweets-deleted/
http://www.niemanlab.org/2012/05/reverse-engineering-chinese-censorship-when-and-why-are-controversial-tweets-deleted/
http://www.freedomhouse.org/images/File/FotN/China2011.pdf
http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2011/china
http://www.freedomhouse.org/report/freedom-world/2012/china-0
mailto:cmb@freedomhouse.org

