
 
 

CHINA MEDIA BULLETIN 
 

A weekly update of press freedom and censorship news 
related to the People’s Republic of China 

 

 

BROADCAST / PRINT MEDIA NEWS 
 

 State media break silence on Bo Xilai fate 
 
After weeks of silence regarding the fate of Bo Xilai, who had been removed as Chongqing 
Communist Party chief on March 15 (see CMB No. 52), the state-run Xinhua news agency and state 
broadcaster China Central Television simultaneously issued a short statement on April 10 at 11 p.m. 
They announced that Bo had lost his seat on both the Chinese Communist Party (CCP) Central 
Committee and its Politburo, and was to be investigated by the CCP’s Discipline Inspection 
Commission. Within minutes, the state-run media dropped another bombshell, revealing that Bo’s 
wife was being investigated for murder in connection with the November 2011 death of British 
businessman Neil Heywood, and had been “transferred to judicial authorities.” The news sent 
shockwaves through both online and offline media. Even before the announcement, CCP members 
were reporting on microblogs that they had been called in for an urgent meeting late at night, at 
which point the news was conveyed to them. Once it was made public, commentary and reactions to 
the Xinhua announcement circulated widely. One blogger highlighted its use of the term 
“disciplinary violations” to reflect the fact that Bo was not accused of a crime, which would be 
handled by the judicial system, and “comrade,” which meant that he remained a CCP member, 

Issue No. 53: April 12, 2012 
Headlines 

 State media break silence on Bo Xilai fate 

 Microblog comments suspended to allow rumor ‘cleansing’ 

 Ai Weiwei video project forced offline  

 Police notice warns of torture for Tibetan separatist speech 

 Hackers strike Chinese government sites 

http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-52#Amid%20official%20silence


www.freedomhouse.org 

though ousted from the party’s top echelons. Well-known television personality Hung Huang hinted 
that Bo’s wife was essentially being scapegoated because of her husband’s fall from grace. “In this 
country, whenever men do something bad, it’s all the woman’s fault,” he said. Meanwhile, another 
skeleton emerged from Bo’s closet on March 23, when the U.S. government–funded Voice of 
America reported that journalist Gao Yingpu had been secretly sentenced to prison in 2010 for 
criticizing Bo and his controversial anticrime campaign in a blog. 
 

 Xinhua 4/10/2012: CPC Central Committee to investigate into Bo Xilai’s serious 
violations 

 Xinhua 4/10/2012: Police reinvestigate death of Neil Heywood according to law  

 Beijing Cream 4/11/2012: Close reading Xinhua’s statement on ‘comrade’ Bo Xilai  

 China Media Project 4/11/2012: Bo Xilai scandals top today’s headlines  

 IFEX 3/30/2012: Journalist and critic reportedly jailed  
 
 
 
 

 Editorials show ripple effects of Bo Xilai case 
 
In the days before and after the official April 10 announcement that former Chongqing Communist 
Party chief Bo Xilai had been decisively purged from the central party’s governing bodies (see 
above), a series of editorials in state- and party-run media gave an indication of the high-level 
political turmoil the Bo case had caused, as well as efforts by the leadership to restore a sense of 
unity and control. On March 31, the Beijing Daily ran an article arguing that “the general secretary 
should not be the highest authority over the party’s Central Committee,” an indirect jab at current 
Chinese Communist Party (CCP) general secretary Hu Jintao. The paper ultimately reports to Beijing 
CCP secretary Liu Qi, who is seen as a member of a faction that includes Bo and is supported by 
former leader Jiang Zemin. Hu, reputedly the leader of a rival faction, was abroad at the time, but 
upon his return a few days later the article was reportedly removed from the paper’s website, and a 
new editorial emphasized the importance of keeping “firmly in mind the general secretary’s earnest 
instructions.” Similarly, on April 6, shortly after rumors of a coup attempt circulated online, the 
military publication Liberation Army Daily ran a front-page commentary urging soldiers to ignore 
online rumors and ensure that at all times “the military absolutely obeys the command of the Party 
central leadership, the Central Military Commission and Chairman Hu.” After the April 10 
announcement of Bo’s ejection from the Politburo, another round of commentaries were published. 
The CCP mouthpiece People’s Daily ran an editorial titled “Strongly Supporting the Correct Decisions 
of the Party Central Committee.” It touted Hu’s correct actions as CCP general secretary and the 
authorities’ adherence to “socialist rule of law” in Bo’s case. Similarly, Xinhua ran a report on April 
11 that said Chongqing officials and residents had expressed support for the decision to oust Bo, 
and a national television news segment featured various local leaders pledging loyalty to the Central 
Committee. A matching pattern of possible party infighting, followed by a bid to restore discipline, 
was apparent in online media (see below). 
 

 New York Times 4/12/2012: Chinese media fight scandal fallout; focus on Bo’s 
family  

 Epoch Times 4/9/2012: Beijing newspaper becomes billboard for party infighting 

http://news.xinhuanet.com/english/china/2012-04/10/c_131518307.htm
http://news.xinhuanet.com/english/china/2012-04/10/c_131518307.htm
http://news.xinhuanet.com/english/china/2012-04/10/c_131518309.htm
http://beijingcream.com/2012/04/close-reading-xinhuas-statement-on-comrade-bo-xilai
http://cmp.hku.hk/2012/04/11/21195
http://www.ifex.org/china/2012/03/30/gao_yingpu
http://www.nytimes.com/2012/04/13/world/asia/chinese-image-makers-race-to-contain-scandal.html
http://www.nytimes.com/2012/04/13/world/asia/chinese-image-makers-race-to-contain-scandal.html
http://www.theepochtimes.com/n2/china-news/beijing-newspaper-becomes-billboard-for-party-infighting-216952.html


www.freedomhouse.org 

 Reuters 4/6/2012: China tells military to ignore rumors, obey party  

 Liberation Army Daily 4/1/2012 (in Chinese): Request for strengthening political 
discussions  
* People’s Daily 4/11/2012 (in Chinese): Strongly supporting the correct decisions of 
the Party Central Committee 

 Xinhua 4/11/2012: Chongqing supports CPC decision to investigate Bo Xilai  
 
 
 

 
NEW MEDIA / TECHNOLOGY NEWS 

 

 Microblog comments suspended to allow rumor ‘cleansing’ 
 
Amid official silence and unofficial online discussion of party infighting following the March 15 
ouster of Bo Xilai as Chongqing Communist Party chief, the popular microblogging platforms Sina 
Weibo and Tencent QQ took the unprecedented step of disabling their comment functions on 
March 31, apparently on orders from the government (see above, CMB No. 52). The function 
enables users to post comments responding to previously posted messages, thereby creating a 
discussion thread. While Sina suspended the feature without explanation, a notice posted on 
Tencent’s site claimed that the three-day suspension would allow for “concentrated cleansing” of 
“rumors and other illegal and harmful information” that had spread through microblogs. Though 
the comment functions were restored on April 3, an extensive list of keywords related to the Bo case 
were banned. As of April 10, when new developments in the case were announced by the 
authorities, tests by China Digital Times found that the list of banned terms on Sina Weibo included 
references to Bo’s wife, Gu Kailai; their son, Bo Guagua; and British businessman Neil Heywood, 
whom Gu has been accused of murdering. An English-language posting about Heywood’s death was 
removed from Chinese historian Lei Yi’s microblogging account, which has about 92,000 followers, 
signaling that information in foreign languages was also being censored. Meanwhile, the government 
stepped up its crackdown on leftist websites that had been supportive of Bo and his neo-Maoist 
propaganda projects (see CMB No. 51). After experiencing a temporary shutdown in March, the 
popular pro-Mao discussion forum Utopia was closed indefinitely on April 6, with a notice on the 
homepage citing orders from the State Council information Office, the Beijing Public Security 
Bureau, and the Beijing Municipal Network Management Office.  
 

 China Media Project 4/2/2012: Control, with apologies to ‘users and friends’ 

 NTDTV 4/4/2012: China lifts ban on microblog comments  

 China Digital Times 4/2/2012: Sensitive words: the Bo Xilai edition  

 China Media Project 4/2/2012: English post by Chinese historian deleted from 
Weibo 

 Businessweek 4/9/2012: China cracks down on the websites of Bo Xilai’s supporters  

 Danwei 4/6/2012: Utopia, Maoist discussion forum, shut down for a month  
 
 

http://articles.chicagotribune.com/2012-04-06/news/sns-rt-us-china-politics-militarybre835031-20120405_1_coup-rumors-communist-party-party-boss
http://www.chinamil.com.cn/jfjbmap/content/2012-04/01/content_2126.htm
http://www.chinamil.com.cn/jfjbmap/content/2012-04/01/content_2126.htm
http://news.sohu.com/20120411/n340234861.shtml
http://news.sohu.com/20120411/n340234861.shtml
http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-52#Users%20report
http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-51
http://cmp.hku.hk/2012/04/02/21126
http://english.ntdtv.com/ntdtv_en/news_china/2012-04-04/china-lifts-ban-on-microblog-comments.html
http://chinadigitaltimes.net/2012/04/sensitive-words-the-bo-xilai-edition
http://cmp.hku.hk/2012/04/02/21103
http://cmp.hku.hk/2012/04/02/21103
http://www.businessweek.com/articles/2012-04-09/china-cracks-down-on-the-websites-of-bo-xilais-supporters
http://www.danwei.com/utopia-maoist-discussion-forum-shut-down-for-a-month


www.freedomhouse.org 

 Online coup rumor leads to arrests 
 
State-run Xinhua news agency reported on March 31 that six people had been detained and 16 
websites shut down for spreading online rumors of a coup attempt (see above, CMB No. 51). The 
reports, which included alleged sightings of military vehicles massing in Beijing, had first emerged on 
the internet on March 19, four days after Bo Xilai’s ouster as Chongqing Communist Party chief 
punctuated a period of apparent high-level party infighting. According to the International 
Federation of Journalists, Beijing-based financial journalist Li Delin, who has been missing since 
March 23, is also thought to have been detained. On his microblog account, he had described 
“military vehicles everywhere,” “several plain-clothes at each intersection,” and “iron barricades” in 
downtown Beijing. The post was subsequently augmented and forwarded by other microbloggers, 
resulting in widespread speculation that a coup was taking place. In a related development, a 
Guangzhou netizen named Wu Guancong was detained on March 25 for allegedly “creating a 
disturbance,” after his analysis of possible factional struggles in the Communist Party, aired in a 
series of microblog posts, attracted the attention of foreign media. Media and censorship expert Li 
Datong, a former editor at the Communist Party’s China Youth Daily, criticized the government’s 
response to the coup rumor, saying, “They could have easily solved it by having a press conference.” 
He added, “How are rumours spread? Because of intransparent flow of news.” 
 

 Economist 4/5/2012: The anatomy of a coup rumor 

 IFEX 4/2/2012: Six netizens arrested, sixteen websites shut down  

 Wall Street Journal 4/9/2012: Wait, wait–don’t tell me: China’s anti-rumor campaign  

 Chinese Human Rights Defenders 4/11/2012: Guangdong netizen criminally 
detained for spreading views on party power struggles  

 Sydney Morning Herald 4/2/2012: China moves to silence free flow of net debate  
 
 
 
 

 Apple faces new copyright lawsuits 

 
A lawyer for 12 Chinese writers, including prominent novelist and blogger Han Han, reported on 
March 19 that they had filed lawsuits in a Beijing court accusing U.S. technology giant Apple of 
copyright infringement. The writers alleged that the company’s iTunes online store had sold 
unauthorized versions of their work. The case represents a reversal of the usual pattern in which 
foreign corporations complain of copyright infringement in China, though Apple had faced suits 
from Han Han and other Chinese writers in October 2011 (see CMB No. 37). State media expressed 
outrage at the alleged violations, quoting netizens who scolded Apple and demanded that it respect 
China’s intellectual property. According to the writers’ Beijing-based lawyer, Wang Guohua, the 
lawsuits demanded a total of 23 million yuan ($3.5 million) in compensation. The new litigation 
added to Apple’s legal woes in China, as it was already locked in a court battle with a Chinese firm 
over the name of its popular tablet computer, the iPad (see CMB No. 47). State-run Xinhua news 
agency reported that on March 27, Apple chief executive Tim Cook met with Chinese vice premier 
Li Keqiang in Beijing to discuss ways to improve cooperation between the government and 

http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-51#Microblog%20censors
http://www.economist.com/blogs/analects/2012/04/online-whispers?fsrc=gn_ep
http://www.ifex.org/china/2012/04/02/netizens_arrested
http://blogs.wsj.com/chinarealtime/2012/04/09/wait-wait-dont-tell-me-chinas-anti-rumor-campaign
http://chrdnet.com/2012/04/11/china-human-rights-briefing-april-3-10-2012
http://chrdnet.com/2012/04/11/china-human-rights-briefing-april-3-10-2012
http://www.smh.com.au/technology/technology-news/china-moves-to-silence-free-flow-of-net-debate-20120401-1w6ly.html
http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-37
http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-47


www.freedomhouse.org 

multinational companies. The report did not specify whether they touched on Apple’s legal 
problems. 
 

 Associated Press 3/21/2012: Chinese writers say Apple is online book pirate 

 China Daily 3/28/2012: Apple’s alleged piracy sparks cyber debate  

 Washington Post 3/29/2012: Apple’s Tim Cook meets with China’s vice premier Li 
Keqiang 
 

 
 

 Ai Weiwei video project forced offline 

 
Prominent Chinese blogger and artist Ai Weiwei said on April 4 that the Chinese authorities had 
ordered him, without explanation, to take down his new online video project (see CMB No. 51). The 
website, which had been up for just 46 hours, featured live feeds from four web cameras he had 
installed in his Beijing home, effectively mocking the Chinese government’s monitoring of his every 
movement. Ai set up the cameras on the one-year anniversary of his forcible detention in Beijing, 
which took place amid anonymous online calls for Tunisian-style antigovernment protests and 
ultimately lasted 81 days. He has been under police surveillance since his release in June last year, 
and security cameras have been installed at the entrance of his home to record visitors and prevent 
him from leaving the city. On April 5, Ai told Agence France-Presse that he had explained his 
project to the official who ordered him to shut off the cameras, saying, “You have 15 cameras on 
me, and the camera I set up in my bedroom is exactly the same camera that I had above my head 
during my 81 detention days….So I am doing you a favor to (let you) really know what I am doing 
and have a close watch.” 
 

 New York Times 4/4/2012: Ai Weiwei’s self-surveillance is shut down  

 China Digital Times 4/4/2012: Ai’s Weiwei cam forced offline after 46 hours  

 Global Post 4/3/2012: Ai Weiwei sleeps like a log  
 
 
 

 Facebook’s Instagram buy raises China access questions 
 
After the U.S.-based social-networking site Facebook announced on April 9 that it had purchased 
Instagram, a popular photo-sharing application for smartphones, analysts said the acquisition might 
provide Facebook with an opportunity to enter China, where its site is blocked by the authorities. 
However, the deal could also complicate Instagram’s still relatively small presence in the country. 
Chinese netizens can currently use a Chinese-language version of the application in tandem with 
their accounts on the popular Chinese microblogging site Sina Weibo, which is required to comply 
with Beijing’s censorship directives. Several users reportedly expressed concerns that Facebook 
could require them to log in to Instagram accounts through its social-networking hub, effectively 
cutting off China-based users. Summing up the acquisitive habits of cash-rich U.S. internet 
companies and the Chinese government’s determination to control access to their uncensored 

http://www.mbtmag.com/news/2012/03/chinese-writers-say-apple-online-book-pirate
http://www.chinadaily.com.cn/bizchina/2012-03/28/content_14934562.htm
http://www.washingtonpost.com/business/technology/apples-tim-cook-meets-with-chinas-vice-premier-li-keqiang/2012/03/29/gIQA3JgmiS_story.html
http://www.washingtonpost.com/business/technology/apples-tim-cook-meets-with-chinas-vice-premier-li-keqiang/2012/03/29/gIQA3JgmiS_story.html
http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-51
http://artsbeat.blogs.nytimes.com/2012/04/04/ai-wieweis-self-surveillance-is-shut-down
http://chinadigitaltimes.net/2012/04/ais-weiweicam-forced-offline-after-46-hours
http://www.globalpost.com/dispatches/globalpost-blogs/chatter/ai-weiwei-webcams-china-art


www.freedomhouse.org 

services, one netizen joked, “Google: I will buy anybody who’s got a bright future. Facebook: I will 
buy anybody who’s got platforms. China: I will block anybody you buy.” 
 

 Wall Street Journal 4/10/2012: Will Instagram help Facebook crack China?  

 New Yorker 4/10/2012: Instagram, Facebook, and China  

 New York Times 4/9/2012: Facebook buys Instagram for $1 billion  
 
  

 

TIBET 

 Police notice warns of torture for separatist speech 
 
According to the India-based Tibetan Centre for Human Rights and Democracy, on March 9, as 
part of the “Strike Hard Campaign” to curb Tibetan protests, Chinese authorities posted public 
notices in Tibetan regions of Gansu Province that threatened violence against those who disrupt 
“social stability.” Copies of the notice, written in both Chinese and Tibetan, were reportedly visible 
in the streets of eight counties of Ganlho (Gannan) Prefecture. A translation provided by the 
Tibetan news website Tibet Post International and republished by Reporters Without Borders lists 
several actions that are to be punished with “violent beating/torture” by the Public Security Bureau. 
They include incitement of the public to “illegal activities” and the distribution of “ideas of splitting 
the nation” via written documents, cartoons, videos, websites, e-mail messages, audio files, and text 
messages. The notice offers a reward of at least 5,000 yuan ($730) and “personal protection” to 
members of the public who report instances of the proscribed actions to the Public Security Bureau. 
China is a signatory to the UN Convention against Torture, and such police brutality is technically 
illegal in the country, but it is believed to be widespread in practice, particularly against Tibetans. 
 

 Reporters Without Borders 3/29/2012: Authorities openly threaten those who 
circulate information with torture 

 Phayul 4/5/2012: China to ‘strike hard’ on ‘criminals’ destroying ‘national unity’ 

 
 

 

BEYOND CHINA 
 

 Hackers strike Chinese government sites 
 
On March 30, a Twitter microblog account called Anonymous China, ostensibly affiliated with the 
global hacker group Anonymous, announced that the group had attacked nearly 500 websites based 
in China. Though the central government’s main websites remained intact, a number of sites owned 
by lower-level authorities in cities such as Chengdu and Dalian were defaced with a message that 
said, in part, “Dear Chinese government, you are not infallible, today websites are hacked, tomorrow 
it will be your vile regime that will fall.” In addition, it provided a link to information on how 
Chinese netizens can circumvent China’s internet controls. China is known as one of the leading 
sources of cyberattacks around the world, with many targeting websites that are critical of the 

http://blogs.wsj.com/deals/2012/04/10/will-instagram-help-facebook-crack-china
http://www.newyorker.com/online/blogs/evanosnos/2012/04/instagram-facebook-and-china.html
http://dealbook.nytimes.com/2012/04/09/facebook-buys-instagram-for-1-billion
http://en.rsf.org/chine-authorities-openly-threaten-those-29-03-2012,42216.html
http://en.rsf.org/chine-authorities-openly-threaten-those-29-03-2012,42216.html
http://phayul.com/news/article.aspx?id=31179&article=China+to+%E2%80%9Cstrike+hard%E2%80%9D+on+%E2%80%9Ccriminals%E2%80%9D+destroying+%E2%80%9Cnational+unity


www.freedomhouse.org 

regime. For example, the Epoch Times, an international newspaper run by practitioners of the Falun 
Gong spiritual group, which is persecuted in China, has reported that both its Chinese and English-
language news sites were hit with denial-of-service attacks on March 29 and April 1. Traffic to the 
Epoch Times sites from China has apparently increased in recent weeks, as readers seek uncensored 
information on the political intrigue surrounding ousted Chongqing leader Bo Xilai (see above). 
While the source of the cyberattacks remained unclear, the paper’s chief website editor, Jan Jekielek, 
said that only hardline elements in the Chinese Communist Party would have an interest in 
disrupting the news outlet. 
 

 Wall Street Journal 4/4/2012: Anonymous hacks Chinese government websites 

 Al-Jazeera 4/5/2012: Anonymous hacks Chinese websites 

 Epoch Times 4/2/2012: Denial of service attack targets Epoch Times 
 
 
 

 U.S. interviewer, exiled Chinese dissident remembered 

 
Prominent American journalist Mike Wallace, who died on April 7 at age 93, was the only television 
host in the United States who had interviewed multiple Chinese Communist Party (CCP) leaders. He 
was remembered by China watchers for openly challenging both Deng Xiaoping and Jiang Zemin in 
ways that would have been impossible for his counterparts at Chinese state-run news outlets. In a 
1986 interview, Wallace asked Deng to assess the record of CCP founder Mao Zedong. And in a 
September 2000 episode, he pointed his finger at Jiang and called him the leader of “the last major 
communist dictatorship in the world.” The characterization had outraged then foreign minister Tang 
Jiaxuan, who reportedly wanted to interrupt the interview. However, Jiang carried on and later 
praised Wallace’s boldness. By contrast, current president Hu Jintao and most other top Communist 
officials have avoided unscripted interviews with foreign journalists (see CMB No. 49). Separately, 
the April 6 death of Chinese physicist and famed political dissident Fang Lizhi at age 76 served as a 
reminder of the repercussions faced by Chinese critics of the Communist regime. Fang’s open letter 
to Deng in 1989, which had called for the release of political prisoners in China, helped inspire 
protests that later led to the Tiananmen Square massacre. In the hours after the bloodshed, he and 
his wife fled to the U.S. embassy in Beijing, where they remained for more than a year. They sought 
refuge in the United States in 1990 and never returned to their homeland. 
 

 South China Morning Post 4/10/2012: Newsman’s memorable forays into China  

 Foreign Policy 4/9/2012: Is Mike Wallace the reason Chinese leaders don’t give 
interviews?  

 World Affairs 4/9/2012: Chinese dissident, Fang Lizhi, dies 

 New York Times 4/8/2012: Fang Lizhi, Chinese physicist and seminal dissident, 
dies at 76 

 
 
 
 
 

For additional information on human 
rights and free expression in China, see: 

Freedom in the World 2012 
Freedom on the Net 2011 
Freedom of the Press 2011 

 

To subscribe or submit items, e-mail: 
cmb@freedomhouse.org 

For archives, go to: 
http://www.freedomhouse.org/news/ 

china-media-bulletin 

http://blogs.wsj.com/chinarealtime/2012/04/04/anonymous-hacks-chinese-government-websites
http://www.aljazeera.com/news/asia-pacific/2012/04/20124564229864622.html
http://www.theepochtimes.com/n2/technology/denial-of-service-attack-targets-epoch-times-213907.html
http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-49
http://www.scmp.com/portal/site/SCMP/menuitem.2af62ecb329d3d7733492d9253a0a0a0/?vgnextoid=40dcb4d110896310VgnVCM100000360a0a0aRCRD&ss=China&s=News
http://blog.foreignpolicy.com/posts/2012/04/09/mike_wallace_and_jiang_zemin
http://blog.foreignpolicy.com/posts/2012/04/09/mike_wallace_and_jiang_zemin
http://www.worldaffairsjournal.org/blog/gordon-g-chang/chinese-dissident-fang-lizhi-dies?utm_source=World+Affairs+Newsletter&utm_campaign=3d023fe2df-Blog_Chang_Totten_Motyl_4_9_2012&utm_medium=email
http://www.nytimes.com/2012/04/08/world/asia/fang-lizhi-chinese-physicist-and-dissident-dies-at-76.html
http://www.nytimes.com/2012/04/08/world/asia/fang-lizhi-chinese-physicist-and-dissident-dies-at-76.html
http://www.freedomhouse.org/report/freedom-world/2012/china-0
http://www.freedomhouse.org/report/freedom-world/2012/china-0
http://www.freedomhouse.org/images/File/FotN/China2011.pdf
http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2011/china
http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2011/china
mailto:cmb@freedomhouse.org

